Performanceuddannelse mellem overskridelse og institutionalisering

Forfattere

  • Ida Krøgholt

Nøgleord:

performanceuddannelse, scenekunstuddanelse, scenekunstskole, institutionalisering, overskridelse

Resumé

‘Performance’ er overskrift for en eventuel ny uddannelse. Hvilke forventninger skaber performance som begreb til uddannelsen, og hvordan forhandles dens centrum og dens periferi? Under fusionen af de danske scenekunstuddannelser er der blevet talt meget om en kommende performanceuddannelse, der skal indeholde nogle af de dimensioner, skolerne ikke profilerer så stærkt i dag. Det præger samtalen om en kommende uddannelse, at der ikke er helt enighed om, hvad genstandsfeltet for performance egentlig er, hvilket ikke er så underligt, eftersom performance både kan være et særligt medie, en genre, et artefakt, en dimension af en teaterforestilling, en tradition, en form for viden osv. Denne begrebslige åbenhed gør, at en performanceuddannelse kan tage mange retninger og kan involvere forskellige aktører.

Downloads

Publiceret

2025-05-14

Citation/Eksport

Krøgholt, I. (2025). Performanceuddannelse mellem overskridelse og institutionalisering. Peripeti, 12(23), 136–142. Hentet fra https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109492

Nummer

Sektion

Bidrag fra Forskergruppen