Performancekunstneren som entreprenør og social skulptør
Nøgleord:
performancekunst, performanceuddannelse, entreprenørskab, didaktik, sociale værdierResumé
Når man ser på Kulturministeriets anbefaling om at oprette en ny specialiseret uddannelse i performancekunst, får man indtryk af, at der dels er et stærkt ønske om en generel fornyelse og udvikling af scenekunsten i Danmark blandt mange af dens interessenter, dels nogle udbredte forventninger til, at denne fornyelse skal udspringe fra performancekunstens felt. Der ligger, i disse anbefalinger, en udbredt forestilling om, at performancekunstens alternative tilgange til scenekunsten har et særligt frugtbart potentiale for at udvikle, udvide og ikke mindst overskride scenekunstfeltet, samt en forestilling om, at det er performancekunstneren som figur, der kan optræde som den helt centrale fornyende aktør.
Referencer
Chia, R. (1996). Teaching Paradigm Shifting in Management Education: University Business Schools and the Entrepreneurial Imagination. Journal of Management Studies 33, 409–428. CSE årsrapport (2008). Socialt entreprenørskab ‒ et aktuelt signalement, 2008. Center for Socialt Entreprenørskab, Roskilde.
Dithmer, M., Holm, S.V, Seeberg, L. - Teaterudvalget, Kulturministeriet (2010). Veje til udvikling, Scenekunst i Danmark. Kulturministeriet.
Jentjens, K., Dirksen, J., Kölnischer Kunstverein (2009). Lecture performance. Revolver Publishing.
Kierketerp, Anne, Buus Marianne, Bak, Margrete (2011). Entreprenørskab og foretagsomhed på De kunstneriske uddannelser i Norden ‒ Undervisning som fremmer foretagsomhed og et bæredygtigt arbejdsliv.
Kreanord, Nordisk ministerråd. Kulturministeriet (2015). Scenekunstdialog – vision for udviklingen af scenekunsten i Danmark. www.kum.dk.
Kulturministeriet (2013). Udredning om de videregående uddannelser på scenekunstområdet. www.kum.dk.
Lund, J., Fentz, C., Asp Christensen, A., Foreningen af Uafhængige Scenekunstnere (2011). Overvejelser ‒ om scenekunstens uddannelser i Danmark, en materialesamling. Foreningen af Uafhængige Scenekunstnere.
Milder, P. (2010). Teaching as Art: The Contemporary Lecture-Performance. PAJ: A Journal of Performance and Art 33, 13–27.
Pollard, V., Wilson, E., (2013). The “entrepreneurial mindset” in creative and performing arts higher
education in Australia. Artivate: A Journal of Entrepreneurship in the Arts 3, 3–22.
Scharmer, C.O., Käufer, K. (2000). Universities as the Birthplace for the Entrepreneuring Human Being. Reflections. The SoL Journal of Knowledge, Learnning and Change. http://wwwottoscharmer.com
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2015 Copyright Peripeti og forfatterne

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.