Performancekunstneren som entreprenør og social skulptør

Forfattere

  • Mette Obling Høeg

Nøgleord:

performancekunst, performanceuddannelse, entreprenørskab, didaktik, sociale værdier

Resumé

Når man ser på Kulturministeriets anbefaling om at oprette en ny specialiseret uddannelse i performancekunst, får man indtryk af, at der dels er et stærkt ønske om en generel fornyelse og udvikling af scenekunsten i Danmark blandt mange af dens interessenter, dels nogle udbredte forventninger til, at denne fornyelse skal udspringe fra performancekunstens felt. Der ligger, i disse anbefalinger, en udbredt forestilling om, at performancekunstens alternative tilgange til scenekunsten har et særligt frugtbart potentiale for at udvikle, udvide og ikke mindst overskride scenekunstfeltet, samt en forestilling om, at det er performancekunstneren som figur, der kan optræde som den helt centrale fornyende aktør.

Referencer

Bourriaud, N. (2005). Relationel æstetik. Det Kongelige Danske Kunstakademi.
Chia, R. (1996). Teaching Paradigm Shifting in Management Education: University Business Schools and the Entrepreneurial Imagination. Journal of Management Studies 33, 409–428. CSE årsrapport (2008). Socialt entreprenørskab ‒ et aktuelt signalement, 2008. Center for Socialt Entreprenørskab, Roskilde.
Dithmer, M., Holm, S.V, Seeberg, L. - Teaterudvalget, Kulturministeriet (2010). Veje til udvikling, Scenekunst i Danmark. Kulturministeriet.
Jentjens, K., Dirksen, J., Kölnischer Kunstverein (2009). Lecture performance. Revolver Publishing.
Kierketerp, Anne, Buus Marianne, Bak, Margrete (2011). Entreprenørskab og foretagsomhed på De kunstneriske uddannelser i Norden ‒ Undervisning som fremmer foretagsomhed og et bæredygtigt arbejdsliv.
Kreanord, Nordisk ministerråd. Kulturministeriet (2015). Scenekunstdialog – vision for udviklingen af scenekunsten i Danmark. www.kum.dk.
Kulturministeriet (2013). Udredning om de videregående uddannelser på scenekunstområdet. www.kum.dk.
Lund, J., Fentz, C., Asp Christensen, A., Foreningen af Uafhængige Scenekunstnere (2011). Overvejelser ‒ om scenekunstens uddannelser i Danmark, en materialesamling. Foreningen af Uafhængige Scenekunstnere.
Milder, P. (2010). Teaching as Art: The Contemporary Lecture-Performance. PAJ: A Journal of Performance and Art 33, 13–27.
Pollard, V., Wilson, E., (2013). The “entrepreneurial mindset” in creative and performing arts higher
education in Australia. Artivate: A Journal of Entrepreneurship in the Arts 3, 3–22.
Scharmer, C.O., Käufer, K. (2000). Universities as the Birthplace for the Entrepreneuring Human Being. Reflections. The SoL Journal of Knowledge, Learnning and Change. http://wwwottoscharmer.com

Downloads

Publiceret

2025-05-14

Citation/Eksport

Obling Høeg, M. (2025). Performancekunstneren som entreprenør og social skulptør. Peripeti, 12(23), 128–134. Hentet fra https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109491

Nummer

Sektion

Bidrag fra Forskergruppen