Performanceuddannelse i Danmark?

Muligheder og udfordringer

Forfattere

  • Thomas Rosendal Nielsen
  • Karen Vedel

Nøgleord:

performanceuddannelse, scenekunstuddannelse, kulturpolitik, Bologna-konventionen, handlepositioner

Resumé

Vi har spurgt en række nøglepersoner i uddannelsesfeltet for scenekunst og en række udøvende performancekunstnere og dramaturger om deres syn på performanceuddannelse i Danmark her i begyndelsen af det 21. århundrede. Der er ikke nogen enighed om, hvad performance er, om der overhovedet skal være en decideret performance-uddannelse, hvem der i så fald skulle stå for den, hvad uddannelsesmodellen skulle være, og hvad de mest centrale elementer skulle være. Til gengæld udfolder interviewene et mangfoldigt og fagligt funderet ide- og ressourcekatalog og en udtalt vilje til at mødes på tværs af traditionelle skillelinjer for at give morgendagens kunst de bedste vilkår i form af engagerede, dygtige og reflekterende kunstnere. I denne artikel vil vi prøve at trække nogle af de gennemgående linjer op. Hensigten er ikke at vurdere, hvad der vil være den mest rigtige eller forsonlige løsningsmodel. I stedet forsøger vi ud fra interviewene at spidsformulere de udfordringer og spørgsmål, som man må forsøge at håndtere, hvis man vil lave en performanceuddannelse i Danmark.

Downloads

Publiceret

2025-05-14

Citation/Eksport

Rosendal Nielsen, T., & Vedel, K. (2025). Performanceuddannelse i Danmark? Muligheder og udfordringer. Peripeti, 12(23), 121–126. Hentet fra https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109490

Nummer

Sektion

Bidrag fra Forskergruppen