Tragedier i Berlin
Volksbühne spiller Prometheus, Medea og Antigone/Elektra
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v7i13.108083Nøgleord:
agoraprojekt, Fischer-Lichte, Volksbühne Berlin, oversættelighed, fremmedhad/racismeResumé
Tanja Diers ser nærmere på tre tragedieiscenesættelser på Volksbühne i Berlin: Prometheus af Aischylos, Medea af Seneca (efter Euripides) og Antigone/Elektra af Sofokles.
Artiklen vil undersøge Agoraprojektet, mere specifikt de to tragedier iscenesat af
henholdsvis Dimiter Gotscheff og Frank Castorf. Prometheus og Medea er iscenesat efter
meget forskellige æstetiske koncepter henholdsvis med sproget som performativ kraft og
tegn- og associationsoverflod efter postdramatisk forbillede. Undersøgelsen vil fokusere på
iscenesættelseskoncepterne med henblik på at diskutere projektets status som et udviklende
projekt i forhold til bestående teaterkonventioner, kulturel forståelse af forholdet mellem
den tyske kultur og den antikke græske, samt relationen til et samtidig publikum.
Referencer
Dreyer, Matthias: ”Fremde Zeit – Aufführungen der Perser und die historische Distanz”, in E. Fischer-Lichte und M. Dreyer (Hrsg.): Antike Tragödie Heute, Henschel, Berlin, 2007.
Fischer-Lichte, Erika: Theatre, Sacrifice, Ritual – Exploring Forms of Political Theatre, Routledge, New York, 2005.
Fischer-Lichte, Erika: ”Sinne und Sensationen – wie Max Reinhardt das Theater neuerfand”, Koberg, Stegemann und Thomsen (Hrsg.): Max Reinhardt und das Deutsche Theater, Henschel, Berlin, 2005
Fischer-Lichte, Erika: ”Berliner Antikenprojekte - 150 Jahre Theatergeschichte”, in: Fischer-Lichte und M. Dreyer (Hrsg.): Antike Tragödie Heute, Henschel, Berlin, 2007.
Girard, René: Das Heilige und das Gewalt, Fischer, Frankfurt am Main, 1994. (La Violence et la sacré, 1972).
Lehmann, Hans-Thies: Postdramatic Theatre, Routledge, London & New York, 2006.
Nietzsche, Freidrich: Die Geburt der Tragödie – oder Griechentum und Pessimismus, Reclam, Stuttgart, (1993) /2007.
Taplin, Oliver: ”Bild und Bühne”, in E. Fischer-Lichte und M. Dreyer (Hrsg.): Antike Tragödie Heute, Henschel, Berlin, 2007.
Winkelmann, Johann Joachim: Gedanken über die Nachahmung der griechischen Werke in der Maleri und Bildhauerkunst, Reclam, Stuttgart, (1969) /2007. http://www.volksbuehneberlin.de
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.