Portrættet: Signa
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v7i13.108080Nøgleord:
Performance-installation, crossover, dobbeltperformativitet, erfaringsteater, interaktivtResumé
Portrættet af scenekunstgruppen »SIGNA« beskriver Signa Köstlers udgangspunkt i installationskunsten, kunsthistorie og bijobs. Desuden gennemgås SIGNAS værker med særligt fokus på hovedværker som Twin Life – instant new identities (2001) 57 Beds (2004) Seven Tales of Misery (2006) Night at the Hospital (2007)og Salò (2010).
Referencer
Beckett, Trine: »Interview: Det tredje rum«, in: Politiken 1.09.06
Eigtved, Michael: Forestillinger. Crossover på scenen. Rosinante, København 2003
Geist, Anton: »Salò er ikke en butik hvor kunden altid har ret«, in: Information 26.03.10
Kabakov, Ilya: Über die ’totale’ Installation. Cantz Verlag, Ostfildern 1995
Kodal, Janus: »10 døgns indlevelse«, in: Politiken 13.10.02
Kodal, Janus: »Hotellets gåder«, in: Politiken 09.03.05
Luhmann, Niklas: Die Kunst die Gesellschaft. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1992
Oprea, Corina: »Theatre in a Real World Environment«, http://www.culturebase.net/artist.php?3963 (6.4.10)
Schechner, Richard: Performance Studies: An introduction. Routledge, London & New York 2003
Skjoldager-Nielsen, Kim: »At performe eller ikke at performe? Om interaktivitet i Signas 57 Beds og The Black Rose Trick«, in: Peripeti #6, 2006
Skjoldager-Nielsen, Kim: Tilskueren som aktør. Interaktivitet som dramaturgisk strategi eksemplificeret ved SIGNA-produktioner. Speciale, Institut for Kunst og Kulturvidenskab, Afd.
for Teater- og Performancestudier, Københavns Universitet 2008
Sørensen, Signa: »Mit kunstneriske virke«, in: Signa Sørensen præsenterer: The Black Rose Trick. Skoletjenesten, København 2005
Thomas, Poul J.: »SIGNA: The Dorine Chakin Institute«, in: Whitehot Magazine, februar 2008, http://www.whitehotmagazine.com/index.php?action=articles&wh_article_id=1142 (6.4.10)
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.