Efter Franklins drage
Samtidsdramatikken og George Steiners teori om tragediens død
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v7i13.108078Nøgleord:
George Steiner, samtidsdramatik, Schimmelpfennig, Sarah Kane, genderResumé
Mads Thygesens artikel »Efter Franklins drage« analyserer tysk og engelsk samtidsdramatik gennem
George Steiners teori om tragediens død. Artiklen bygger på hans forskningsarbejde, som blev præsenteret i afhandlingen Dialogue/end of dialogue - udsigelse i ny europæisk dramatik fra 2009
Referencer
1968).
Crimp, Martin: Cruel and Tender (Faber and Faber, London 2004).
Eagleton, Terry: Sweet Violence – the idea of the tragic (Blackwell Publishing, UK 2003).
Euripides: Medea (På dansk ved Inger Christensen, Gyldendal, København 1973).
Foss, Otto: Den græske tragedie (Berlingske Forlag, København MCMLXXVI).
Giddens, Anthony: Modernitetens konsekvenser [The Consequences of Modernity, 1990] (Hans Reitzels Forlag A/S, oversat af Søren Schultz Jørgensen, København 1994).
Haas, Birgit: »Gender Performanz und Macht. (Post)feministische Mythen bei Sarah Kane und Dea Loher«, in: Haas (red.): Macht – Performativität, Performanz und Polittheater seit 1990 (Königshausen & Neumann, Würzburg 2005, p. 197-226).
Kane, Sarah: Complete Plays (Methuen, London 2001).
Kaufmann: Tragedy and Philosophy (Princeton University Press, Princeton 1968).
Kitto, H.D.F.: Greek Tragedy [1939] (Routledge, London and New York, 1997)
Kyndrup, Morten: Riften og sløret (Aarhus Universitetsforlag, Aarhus 1998).
Kyndrup, Morten: Den æstetiske relation (Gyldendal, København 2008).
Luhmann, Niklas: Sociale systemer (Hans Reitzels Forlag, København 2000).
Ravenhill, Mark: Shopping and F***ing (Methuen Drama, United Kingdom 1996).
Rorty, Richard: Contingency, Irony and Solidarity (Cambridge University Press, USA 1989).
Schimmelpfennig, Roland: Die Frau von früher – Stücke 1994-2005 (Fischer Taschenbuch Verlage, Frankfurt am Main 2004).
Steiner, George: The Death of Tragedy (Hill and Wang, New York 1961).
Szondi, Peter: Theorie des modernen Dramas (1880-1950) [1956] (Suhrkamp Verlag, edition Suhrkamp 27, Frankfurt am Main, 1965).
Thygesen, Mads: Dialogue / end of dialogue – udsigelse i ny europæisk dramatik (ph.d.-afhandling, Aarhus Universitet, Aarhus 2009).
Urban, Ken: »Towards a Theory of Cruel Britannia: Coolnes, Cruelty, and the ’Nineties«, in: New Theatre Quarterly 20:4 (Cambridge University Press, UK 2004, p. 354-372).
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.