KRONOS OG TOPOS
Tidslige og romlige skjæringspunkter i Henrik Ibsens Bygmester Solness og Et dukkehjem
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v3i5.107781Nøgleord:
Ibsen og mytisk tid, Ibsen og kronos og topos, Ibsen og Et dukkehjemResumé
Erik Østeruds artikel behandler forholdet mellem mytisk tid, eksistentiel tid og historisk tid i Et dukkehjem og Byggmester Solness. Østeruds pointe er ikke bare, at aksen mellem fortid og fremtid er nuets forudsætning, men at den dybde og tæthed, som fortiden og fremtiden giver til nuet, er forudsætningen for det krav om selvoverskridelse og forvandling, der karakteriserer Ibsens hovedpersoner.
Referencer
Fischer-Lichte, Erika: Theatre, Sacrifice, Ritual: Exploring Forms of Political Theatre (London and New York: Routledge, 2005).
Féral, Josette: »Performance and Theatricality: The Subject Demystified«, Modern Drama, Vol. XXV, Number 1, March 1982 (Michigan, 1982).
Gennep, A. Van: The Rites of Passage (trans. M.B. Virdon and G.L, Coffee,
Chicago: University of Chicago Press, 1960).
Le Roy Ladurie, Emmanuel: Carnival. A People’s Uprising at Romans 1579-1580 (transl. by Mary Feeney, London: Scolar Press, 1980).
Parker, Andrew and Eve Kosofsky Sedgwick (ed.): Performativity and Performance (London: Routledge, 1995).
Turner, Victor: The Ritual Process, Structure and Anti-Structure (Chicago: Aldine, 1969).
Østerud, Erik: »Henrik Ibsens teatermaske. Tablå, absorpsjon og teatralitet i Vildanden, Edda 3. (Oslo: Gyldendal, 1993).
Østerud, Erik (red.): Den optiske fordring. Pejlinger i den visuelle kultur omkring
Henrik Ibsens forfatterskab (Aarhus Universitetsforlag, 1997).
Østerud, Erik: »Time, space and image in Henrik Ibsen’s A Doll’s House«, Ibsen
Studies vol. IV.No.2 (Oslo: Taylor & Francis AS, 2004).
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.