Teater som materiell imaginasjon
Gaston Bachelards begrepsverden i møte med Verdensteatret
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v4i7.107630Nøgleord:
Materiel imagination Teaterbegivenhed Gaston Bachelard Verdensteatret Koncert for GrønlandResumé
In her exploration of the poetics and aesthetics of the Norwegian performance collective Verdensteatret, Anita Hammer draws on the concept of »material imagination « as formulated by French philosopher Gaston Bachelard.
Referencer
2—Hammer, Anita (2002) Weaving Plots, KUBE nr. 2, NTNU, Trondheim, Norge.
3—Stanislavski, Konstantin (1936) An Actor Prepares, New York
4—Sauter, Willmar (2000) The Theatrical Event, University of Iowa Press, Iowa
5—Kittang og Aarseth 1976:209
6—Verdensteatret: 2004/2005 Konsert for Grønland, Black Box Teater, Oslo. Verdensteatret, er en gruppe kunstnere fra ulike kunstgrener som samarbeider om iscenesettelse av ulike kunstneriske uttrykk. Gruppen ble dannet i 1986, har base i Oslo, men har forestillinger også andre steder i verden. Kunstneriske ledere for gruppen er Lisbeth Bodd og Asle Nilsen. Se også link til nettsted: http://www.pluto.no/doogie/verdensteatret/info.html
7—Den franske filosofen Gaston Bachelard (1884-1962) var opprinnelig vitenskapsteoretiker. Etter å ha utgitt en rekke verker om filosofiske spørsmål knyttet til vitenskapelig tenkning, vakte han furore i Frankrike da han i 1938 kom ut med verket La Psychoanalyse du feu (engelsk oversettelse The Psychoanalyses of Fire). Senere utgav Bachelard også L’Eau et les Rêves (1942), engelsk oversettelse Water and Dreams, La Poétique de l’Espace (1943), engelsk oversettelse The Poetics of Space ,altså »Rommets poetikk«, som jeg skal referere til senere.
8—Kittang, Atle (2004) »Imaginasjon, negativitet, materialitet: Sartre og Bachelard«. Forelesning, København Universitet 24.03.04.
9—Kittang 1976:209
10—Forelesninger ved Kunstakademiet i Trondheim i 2001 og 2002 , og Bachelard’s ideers innflytelse på studentenes arbeide med billedkunst, støtter antagelsen om at Bachelards ideer er i god dialog med kreativt kunstnerisk arbeid
11—Bachelard, Gaston (1983) Water and Dreams: An Essay on the Imagination of Matter, the Pegasus foundation, Dallas
12—Bachelard, Gaston (1994) The Poetics of Space, Beacon Press, Boston , s. xiii
13—Ibid. »seize its specific reality«, my translation.
14—Artauds og Bachelards skrifter utkom i samme periode i fransk kulturliv. En fyldig sammenligning mellom deres ideer vil være fruktbart, men ikke mulig innefor dette format.
15—Artaud, Antonin: Det dobbelte teater, Solum, Oslo, 2000. Oversatt av Kjell Helgheim.
16—Artaud 2000:36, mine uthevinger.
17—Bachelard 1994:xx
18—Bachelard 1994:175
19—Bachelard 1994:xxiii
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.