»Jeg kan lide, når teatret spiller med åbne kort«
Om Roland Schimmelpfennigs Auf der Greifswalder Straße
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v4i7.107629Nøgleord:
Roland Schimmepfennnig Auf der Greifswalder Strasse Roland Barthes Teatralitet og udsigelse Jürgen Gosch Peter Dupont WeissResumé
Taking Roland Barthes’ distinction: »theater minus text = theatricality« as a point of departure, Mads Thygesen discusses the relationship between theatricality and enunciation in one of the most recent works by German playwright Roland Schimmelpfennig, Auf der Greifwalder Straße (2006).
Referencer
Benveniste, Emile: Problèmes de linguistique générale, vol. 1 (Gallimard, Frankrig 2004)
Carstensen, Uwe B. og von Lieven, Stefanie (red.): Theater – Antologie Aktuelle Stücke 16 (Fischer Tachenbuch Verlag, Frankfurt am Main, 2006)
Elam, Keir: The Semiotics of Theatre and Drama (Methuen, London 1980)
Haas, Birgit: Plädoyer für ein dramatisches Drama (Passagen Verlag, Wien 2007)
Koberg, Stegemann, Thomsen (red.): Autoren am Deutschen Theater (Henschel Verlag, Berlin 2006)
Kotte, Andreas: Theaterwissenschaft – Eine Einführung (Böhlau Verlag GMBh & Cie, Köln 2005)
Kyndrup, Morten: Riften og Sløret (Aarhus Universitetsforlag, Aarhus 1998)
Lehmann, Hans-Thies: Postdramatisches Theater (Verlag der Autoren, Frankfurt am Main 1999)
Fischer-Lichte, Kolesch, Warstat (red.) : Metzler Lexicon Theatertheorie (Verlag J. B. Metzlersche Stuttgart Wiemar, Tyskland 2005)
Pavis, Patrice: Problèmes de sémiologie Théâtrale (Les Presses de L’université du Québec, Canada 1976 —Dictionnaire du Théâtre (Dunod, Paris 1996) ; eng. oversættelse Dictionary of the Theatre (University of Toronto Press, Canada 1998)
Poschmann, Gerda: Der nicht mehr dramatische Theatertext (Max Niemeyer Verlag, Tyskland, 1997)
Pucher, Martin: Stage Fright: Modernism, Anti-Theatricality and Drama (John Hopkins University Press, USA 2002)
Reese, Oliver (red.): Auf der Greifswalder Straße – Programheft (Deutches Theater, Berlin 2006)
Richardson, Brian: Unlikely Stories – Causality and the Nature of Modern Narrative (University of Delaware Press, 1997)
Seel, Martin: Ästhetik des Erscheinens (Suhrkamp, Erste auflage, Frankfurt am Main, 2003) —»Inszenieren als Erscheinenlassen – Thesen über die Reichweite eines Begriffs«, in: Früchtl og Zimmermann
(red.): Ästhetik der Inszenierung (Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main, 2001)
Todorov, Tzvetan: Den fantastiske litteratur (Klim, Aarhus 1998)
Worthen, W. B. : Print and the Poetics of Modern Drama (Cambridge University Press, UK 2005)
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.