»Dobbeltkontrakten« og kunstnerisk ytringsfrihed i L’Impromptu de Versailles af Molière
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v4i7.107628Nøgleord:
Dobbeltkontrakt Teatralitet Moliére L'Impromptu de Versailles Recipientniveauer Fiktion og virkelighedResumé
In her analysis of Molière’s play L’Impromptu de Versailles from 1663, Annelis Kuhlmann explores the nature of the »double contract« between the playwright and his audience. In doing so, she draws attention to the theatricality of the play and its conspicuous staging of reality and fiction.
Referencer
Bonneville, Georges. Molière. La critique de « L’École des femmes » et L’Impromptu de Versailles. Bordas : Paris 1967.
Decroches, Vincent. ’Représentation et métatexte dans L’Impromptu de Versailles et la querelle de L’Ecole
des femmes’. Romance Notes¸ 1998 :38, 3. 321-31.
Evreinov, Nikolai. Demon teatral’nosti. Letnij Sad : Moskva / Sankt Peterburg 2002.
Kowzan, Tadeusz. ‘L’Art ‘en abyme’’. Diogenes, 1976 : 96, 67. 67‑92.
Laurence, Francis L. ‘Artist, Audience and Structure in l’Impromptu de Versailles’. Oeuvres & Critiques : Revue Internationale d’Etude de la Réception Critique, 1981 : 6, 1. 125-132.
Molière. Forspil i Versailles. Chr. Ludvigsens oversættelse til dansk af L’Impromptu de Versailles. 1968. Upubl.
Nelson, R. J. L’Impromptu de Versailles reconsidered’. French Studies: A Quarterly Reviw 1957, 11. 305-314.
Pavis, Patrice. Dictionnaire du théâtre. Armand Collin : Paris 2002 [1996].
Penson, Roger. ‘Molière et le théâtre dans le théâtre.’ Revue de Théorie et d’Analyse Littéraire, 1996 : 27, 107. 321-32.
Postlewait, Thomas and Tracy C. Davis (eds. & introd.). Theatricality. Cambridge University Press: Cambridge 2003.
Truchet, Jacques. ‘L’Impromptu de Versailles. «Comédie des comédiens». In Lathvillère, Roger. Langue, Littérature du XVIIIe Siècle. Sedeo : Paris 1990.
Walecka, Anna. ‘L’Impromptu de Versailles : Un problème lexical et pragmatique’. In Golopentia, Sanda (ed.). Les propos spectacle. Etudes de pragmatique théâtrale. Studies in the Humanities, vol. 20. Peter Lang : N.Y. 1996.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.