Teatralitet og performativitet
to sider af samme sag – næsten?
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v4i7.107627Nøgleord:
teatralitet performativitet teater og performans i dagligdagen perception amerikanske vs europæisk teater- og performancestudierResumé
In her introduction to theatricality and performativity, Torunn Kjølner casts light on a similarity in the development of both concepts. Initially, she argues, both concepts were connected to a relatively limited field of knowledge (Theatre Arts), but has presently become central terms in the vocabulary of a large variety of scientific disciplines. Consequently, both »theatrical« and »performative« are widely used both in everyday language, in different art cultures, and in the complex theoretical constructions of disciplines such as sociology and aesthetics.
Referencer
Burns, Elisabeth (1972) Theatricality – A study of Convention in the Theatre and in Social Life, Harper and Row, N.Y
Butler, Judith (1990): Gender Trouble Feminism and the Subversion of Identity (Routhledge, London).
Carlson, Marwin (1996/2004) Performance: A critical Introduction, Routledge, London
Christoffersen, Schultz, Gade og Led (red.): Performativitet, Peripeti nr. 6, Aarhus Universitet 2006.
Councell and Wolf (2001) Performance Analysis – An Introductionary Coursebook Routledge
Davis, Tracy C. and Postlewait, Thomas (eds) (2003) Theatricality, Cambridge University Press
Diamond, Elin (ed.) 1996 Performance and Cultural Politics
Eigtved, Michael (2003) Forestillinger. Crossover på scenen. Rosinante
Eigtved. Michael (2003) Forestillinger, Rosinante
Férral, Josette (2002) forord til tidsskriftet SubStance#98/99, Vol. 31, nos 2&3
Férral, Josette (1982) Performance and theatricality: The Subject demystified, Modern Drama Vol 25, March 1982
Fischer-Lichte, Erika (2005) Theatre, Sacrifice, Ritual, Routledge,
Fischer-Lichte, Erika (2004) Ästethetik des Performativen Suhrkamp 2373
Früchttl & Zimmermann (2001) Ästhetik der Inszenierung, Suhrkamp 2196
Fried, Michael, 1980 Absorption and Theatricality: Painting and Beholder in the Age of Diderot, University of California Press, Berkly
Gran, Anne Britt( 2004) Vår tearale tid, Dinamo, Forlag. Oslo
Goffmann , E. (1959/74) Vårt rollespill til daglig. Dreyers Forlag, Oslo
Hilton, Julian (1987) Performance The Macmillan Presss Ltd
Jackson, Shannon (2004) Professing Theatre Theatre in the Academy from Philology to Performativity, Cambridge University Press
Janeecke, Christian Hrsg. (2004) Performance und Bild Performance als Bild, Philo und Philo Fine Arts, Berlin
Loxley, James (2007) Performativity, The New Critical Idiom, Routledge
McAuley, Gay (2003) Space in Performance Making Meaning in the Theatre The University of Michigan Press
Parker, Andrew and Eve Kosovsky Sedgwick (eds.) (1995) Performativity and Performance, Routledge, NY
Schechner, Richard (1977/94) Performance Theory. Routledge
Shepherd, Simon (2006) Theatre, body and pleasure Routhledge
Shepherd and Wallis (2004) Drama/Theatre/ Performance. Routhledge
Theater der Zeit TheorieTheaterPraxis Rescherchen 17
Theater der Zeit Kunst der Aufführung Aufführung der Kunst Rescherchen 18
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.