Kontaktperson for abonnementer E-mail: mona@ind.ku.dk For nærmere om abonnement på MONA gå til http://www.ind.ku.dk/mona/abonnement
Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artikler

No. 3 (2007)

Elevers interesse i naturfag – et didaktisk perspektiv

  • Niels Bonderup Dohn
Submitted
January 12, 2017
Published
2017-01-12

Abstract

Artiklen beskriver hvordan fænomenet “interesse” kan begrebsafklares ud fra en pædagogisk-psykologisk
terminologi. Dette illustreres med en empirisk undersøgelse der beskriver hvordan elevers engagement,
interesse og motivation kan komme til udtryk i en konkret undervisningssituation i biologi.
Analysen viser at situationel interesse kan “fanges” af hands-on- og ahaoplevelser – ikke mindst når
de samtidig knytter sig til i denne sammenhæng “autentiske” objekter. Disse forhold er kendetegnet
ved en direkte relation imellem individ og “interesseobjekt”. Dertil kommer de indirekte forhold som
oplevelsen af meningsfuldhed og oplevelsen af social samhørighed. Disse forhold har en medierende
indflydelse på situationel interesse.