Lad os få ryddet naturfagsprøvens børnesygdomme af vejen
Forside MONA 24 1
PDF

Nøgleord

Grundskole
Naturfag
Naturfagsprøve

Citation/Eksport

Binau, C. F. (2024). Lad os få ryddet naturfagsprøvens børnesygdomme af vejen. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (1), 15. https://doi.org/10.7146/mona.vi1.143761

Resumé

Abstract: Den fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi trænger til visse justeringer. Det viser erfaringer fra praksis i sommeren 2023 hvor prøven fandt sted efter tre års coronapause. Artiklen diskuterer først og fremmest den rolle elevernes undersøgende arbejde spiller i praksis til prøven i forhold til de idealer, der er for kompetenceområdet undersøgelse i styredokumenterne. Dernæst peges på en række forhold ved prøven der ifølge forfatterens erfaring bør ændres. Endelig foreslås et kig på den samlede prøvevolumen og organisering af prøvetiden på grundskoleområdet.

https://doi.org/10.7146/mona.vi1.143761
PDF

Referencer

Astra. (2020). Fire typer undersøgelser. Testoteket.dk. Lokaliseret den 1. september 2023 på https://testoteket.dk/hvad-er-en-undersogelse/fire-typer-undersogelser/

Astra. (2022a). Fra fokusområde til konkret arbejde med undersøgelser og modeller. Lokaliseret den 1. september 2023 på https://astra.dk/didaktiske-ressourcer/fra-fokusomrade-til-konkretarbejde-med-undersogelser-og-modeller/

Astra. (2022b). Fire faser i fællesfagligt forløb. Lokaliseret den 1. september 2023 på https://astra.dk/didaktiske-ressourcer/fire-faser-i-faellesfagligt-forlob/

Børne- og Undervisningsministeriet. (2019). Biologi – faghæfte 2019. https://emu.dk/sites/default/files/2020‑09/Gsk_fagh%C3%A6fte_biologi.pdf

Børne- og Undervisningsministeriet. (2021). Vejledning til folkeskolens prøve i den fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi i 9. klasse. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/folke/pdf21/okt/210110-vejledning-til-folkeskolens-prve-i-den-flles-prve-i-fysikkemi-biologiog-geografi-i-9-klasse.pdf

Hald, M. & Binau, C.F. (2017). Inddrag primærmaterialer i naturfagsprøven. MONA, 2017(4). https://tidsskri forhold tildk/mona/article/view/100721

Riise, A.B. (2023). Naturfagslærere: Fællesfaglig prøve medfører nedprioritering af det fagfaglige. Folkeskolen.dk den 21. juni 2023. https://www.folkeskolen.dk/afgangsprover-biologi-fysik/kemi/naturfagslaerere-faellesfaglig-prove-medforer-nedprioritering-af-det-fagfaglige/4720697

Skovbjerg, J. (2023). Hvorfor skal vi bruge så meget tid på de lærerstillede spørgsmål, når de ikke giver meget mening? Folkeskolen.dk den 18. april 2023. https://blog.folkeskolen.dk/afgangsprover-blog-folkeskolens-religionsradgiver/hvorfor-skal-vi-bruge-sa-meget-tid-palaererstillede-sporgsmal-nar-de-ikke-giver-meget-mening/4710968