Lad os få ryddet naturfagsprøvens børnesygdomme af vejen
Forside MONA 24 1
PDF

Nøgleord

Grundskole
Naturfag
Naturfagsprøve

Citation/Eksport

Binau, C. F. (2024). Lad os få ryddet naturfagsprøvens børnesygdomme af vejen. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (1), 15. Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/143761

Resumé

Abstract: Den fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi trænger til visse justeringer. Det viser erfaringer fra praksis i sommeren 2023 hvor prøven fandt sted efter tre års coronapause. Artiklen diskuterer først og fremmest den rolle elevernes undersøgende arbejde spiller i praksis til prøven i forhold til de idealer, der er for kompetenceområdet undersøgelse i styredokumenterne. Dernæst peges på en række forhold ved prøven der ifølge forfatterens erfaring bør ændres. Endelig foreslås et kig på den samlede prøvevolumen og organisering af prøvetiden på grundskoleområdet.

PDF

Referencer

Astra. (2020). Fire typer undersøgelser. Testoteket.dk. Lokaliseret den 1. september 2023 på https://testoteket.dk/hvad-er-en-undersogelse/fire-typer-undersogelser/

Astra. (2022a). Fra fokusområde til konkret arbejde med undersøgelser og modeller. Lokaliseret den 1. september 2023 på https://astra.dk/didaktiske-ressourcer/fra-fokusomrade-til-konkretarbejde-med-undersogelser-og-modeller/

Astra. (2022b). Fire faser i fællesfagligt forløb. Lokaliseret den 1. september 2023 på https://astra.dk/didaktiske-ressourcer/fire-faser-i-faellesfagligt-forlob/

Børne- og Undervisningsministeriet. (2019). Biologi – faghæfte 2019. https://emu.dk/sites/default/files/2020‑09/Gsk_fagh%C3%A6fte_biologi.pdf

Børne- og Undervisningsministeriet. (2021). Vejledning til folkeskolens prøve i den fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi i 9. klasse. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/folke/pdf21/okt/210110-vejledning-til-folkeskolens-prve-i-den-flles-prve-i-fysikkemi-biologiog-geografi-i-9-klasse.pdf

Hald, M. & Binau, C.F. (2017). Inddrag primærmaterialer i naturfagsprøven. MONA, 2017(4). https://tidsskri forhold tildk/mona/article/view/100721

Riise, A.B. (2023). Naturfagslærere: Fællesfaglig prøve medfører nedprioritering af det fagfaglige. Folkeskolen.dk den 21. juni 2023. https://www.folkeskolen.dk/afgangsprover-biologi-fysik/kemi/naturfagslaerere-faellesfaglig-prove-medforer-nedprioritering-af-det-fagfaglige/4720697

Skovbjerg, J. (2023). Hvorfor skal vi bruge så meget tid på de lærerstillede spørgsmål, når de ikke giver meget mening? Folkeskolen.dk den 18. april 2023. https://blog.folkeskolen.dk/afgangsprover-blog-folkeskolens-religionsradgiver/hvorfor-skal-vi-bruge-sa-meget-tid-palaererstillede-sporgsmal-nar-de-ikke-giver-meget-mening/4710968