Resumé
Abstrakt: I artiklen præsenteres dele af et større forskningsprojekt: Pædagogers arbejde med science i daginstitutioner. Det er artiklens ærinde at præsentere ny forskning om børns perspektiver på science i det pædagogiske arbejde. Ud fra 27 fokusgruppeinterviews med danske børnehavebørn analyseres børnenes forklaringer, udtrykte erkendelser og erfaringer med de aktiviteter der i daginstitutionerne sigter mod at understøtte børns spirende viden om naturvidenskabelige perspektiver, dvs. science.
I artiklen præsenteres metodiske valg, analyser samt argumenter for hvorfor børns perspektiver er betydningsfulde, og at disse bør inddrages i kvalificering af science-didaktik og naturvidenskabelig tænkning i pædagogisk praksis.
Referencer
Ahrenkiel, L. & Petersen, M. (2022). Hvilke muligheder er der for at arbejde med science på pædagoguddannelsen? MONA, 2022(2), 44‑57. https://tidsskrift.dk/mona/article/view/132757
Blomgreen, C.B., Christiansen, M. & Ejbye-Ernst, N. (2020). Kortlægning af viden om pædagogers arbejde med science i daginstitutioner – en forskningsoversigt med fokus på international litteratur. VIA University College.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77‑101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Broström, S. (2013). Science i børnehaven. MONA, 2013(4), 75‑79. https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36064
Broström, S. & Frøkjær, T. (2016). Science i vuggestue og børnehave. MONA, 2016(1), 21‑34.https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36367
Broström, S. & Frøkjær, T. (2021). Pædagogik for bæredygtighed og science i dagtilbud (1. udgave). Samfundslitteratur.
Bundgaard, H. & Mogensen, H.O. (2018). Analyse: Arbejdet med det etnografiske materiale. I: H. Bundgaard, C. Rubow & H.O. Mogensen (red.), Antropologiske projekter – en grundbog (1. udgave, s. 73‑92). Samfundslitteratur.
Børne- og Socialministeriet. (2023). Bekendtgørelse af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven), LBK nr. 2 af 06/01/2020. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/2
Børne- og Undervisningsministeriet. (2018). Den styrkede pædagogiske læreplan. https://www.uvm.dk/dagtilbud/paedagogiske-redskaber-og-rammer/den-styrkede-paedagogiske-laereplan
Driver, R., & Easley, J. (1978) Pupils and Paradigms: A Review of Literature Related to Concept Development in Adolescent Science Students. Studies in Science Education, 5, 61‑84.
Ejbye-Ernst, N., Hansen, M.H.H. & Stokholm, D. (2022). Børn og science i daginstitutioner – filmbaseret inspirationsmateriale til pædagoger. VIA University College. https://www.scienceklog.dk/s/ScienceKlogDK_Rapport_PRAKSIS-07mar23.pdf
Ejbye-Ernst, N. (2019). Natur, udeliv og science – et nyt læreplanstema (1. udgave). Hans Reitzels Forlag.
Eshach, H. (2011). Science for Young Children: A New Frontier for Science Education. Journal of Science Education and Technology, 20(5), 435‑443. https://doi.org/10.1007/s10956‑011‑9324‑1
EVA. (2015). Natur og naturfænomener i dagtilbud – stærke rødder og nye skud. Danmarks Evalueringsinstitut. https://www.eva.dk/dagtilbud-boern/natur-naturfaenomener-dagtilbud
Fleer, M. (2019). Scientific Playworlds: A Model of Teaching Science in Play-Based Settings. Research in Science Education, 49(5), 1257‑1278. https://doi.org/10.1007/s11165‑017‑9653-z
Flyvbjerg, B. (2020). Fem misforståelser om casestudie. I: S. Brinkmann & L. Tanggaard (red.), Kvalitative metoder – en grundbog (3. udgave, s. 463‑487). Hans Reitzels Forlag.
Fredens, K. (2018). Læring med kroppen forrest. Hans Reitzels Forlag.
Gjems, L. & Johnsen, M. (2010). At samtale sig til viden – sociokulturelle teorier om børns læring gennem sprog og samtale (1. udgave). Dafolo.
Gustavsson, L., Jonsson, A., Ljung-Djärf, A. & Thulin, S. (2016). Ways of Dealing with Science Learning: A Study Based on Swedish Early Childhood Education Practice. International Journal of Science Education, 38(11), 1867‑1881. https://doi.org/10.1080/09500693.2016.1220650
Kambouri-Danos, M., Ravanis, K., Jameau, A. & Boilevin, J.M. (2019). Precursor Models and Early Years Science Learning: A Case Study Related to the Water State Changes. Early Childhood Education Journal, 47(4), 475‑488. https://doi.org/10.1007/s10643‑019‑00937‑5
Kampmann, J. (1998). Børneperspektiv og børn som informanter. Børnerådet.
Kampmann, J., Rasmussen, K. & Warming, H. (red.) (2017). Interview med børn (1. udgave). Hans Reitzels Forlag.
Klaar, S., & Öhman, J. (2012). Action with friction: a transactional approach to toddlers’ physical meaning making of natural phenomena and processes in preschool. European Early Childhood Education Research Journal, 20(3), 439‑454. https://doi.org/10.1080/1350293X.2012.704765
Klaar, S., & Öhman, J. (2014). Children’s meaning-making of nature in an outdoor-oriented and democratic Swedish preschool practice. European Early Childhood Education Research Journal, 22(2), 229‑253. https://doi.org/10.1080 /1350293X.2014.883721
Koch, A.B. (red.) (2020). Hvad synes børnene? Børns perspektiver i hverdagspædagogisk praksis (1. udgave). Akademisk Forlag.
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Interview – det kvalitative forskningsinterview som håndværk (3. udgave). Hans Reitzels Forlag.
Larsson, J. (2013). Contextual and Conceptual Intersubjectivity and Opportunities for Emergent Science Knowledge about Sound. International Journal of Early Childhood, 45(1), 101‑122. https://doi.org/10.1007/s13158‑012‑0078‑6
Larsson, J. (2016). Emergent Science in Preschool: The Case of Floating and Sinking. International Research in Early Childhood Education, 7(3), 16‑32. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1138767.pdf
Lichene, C. (2019). Promoting Science Education in Early Childhood: A Research in a Nursery School. European Early Childhood Education Research Journal, 27(3), 397‑408. https://doi.org/10.1080/1350293X.2019.1600809
Mouritsen, F. (2003). Æstetisk refleksivitet og refleksionstyper i børns former for narrative udtryk og leg – en analyse af rolleleg som fortælling. I: J. Gleerup & F. Wiedemann (red.), Pædagogisk forskning og udvikling (s. 181‑203). Odense Universitetsforlag.
Nilsson, P. (2015). Catching the Moments: Coteaching to Stimulate Science ind the Preschool Context. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 43(4), 296‑308. http://doi.org/10.1080/1359866X.2015.1060292
Paludan, K. (2000). Videnskaben, verden og vi – om naturvidenskab og hverdagstænkning. Aarhus Universitetsforlag.
Paludan, K. (2004). Skole, natur og fantasi. Aarhus Universitetsforlag.
Pereira, S., Rodrigues, M.J. & Vieira, R.M. (2020). Scientific Literacy in the Early Years: Practical Work as a Teaching and Learning Strategy. Early Child Development and Care, 190(1), 64‑78. https://doi.org/10.1080/03004430.2019.1653553
Russell, T. & McGuigan, L. (2017). An Updated Perspective on Emergent Science. Early Child Development and Care, 187(2), 284‑297. https://doi.org/10.1080/03004430.2016.1236847
Samuelsson, R. (2019). Multimodal interaction for science learning in preschool: Conceptual development with external tools across a science project. International Journal of Early Years Education, 27(3), 254‑270. https:// doi.org/10.1080/09669760.2019.1605888
Siry, C. & Kremer, I. (2011). Children Explain the Rainbow: Using Young Children’s Ideas to Guide Science Curricula. Journal of Science Education and Technology, 20(5), 643‑655. https://doi.org/10.1007/s10956‑011‑9320‑5
Sjøberg, S. (2012): Naturfag som almendannelse – en kritisk fagdidaktik. 2. udgave, 1. oplag. Aarhus. Oversat af Alf Andersen og Ib Høy Hansen. Tilpasset danske forhold af Birgitte Pontoppidan. Didaktiske Bidrag. Klim.
Sommer, D., Samuelsson, I.P. & Hundeide, K. (2010). Child Perspectives and Children’s Perspectives in Theory and Practice. Springer.
Stokholm, D., Blomgreen, C.B., Christiansen, M. & Ejbye-Ernst, N. (2022). Børns perspektiver på science – en publikation om børns perspektiver på science i pædagogisk arbejde i daginstitutioner. VIA University College. https://centerforboernognatur.dk/dokumenter/B_rns_ perspektiver_p__science__web_.pdf
Turner, N. & Williams, E. (2020). Early Years Science in Action. Early Child Development and Care, 190(1), 3‑11. https://doi.org/10.1080/03004430.2019.1654184
Warming, H. (2011). Børneperspektiver – børn som ligeværdige medspillere i socialt og pædagogisk arbejde (1. udgave). Akademisk Forlag.