Børns perspektiver på science
Forside MONA 24 1
PDF

Citation/Eksport

Christiansen, M., Stokholm, D., Bech Blomgreen, C., & Ejbye-Ernst, N. (2024). Børns perspektiver på science: – en undersøgelse af hvordan børn oplever science i det pædagogiske arbejde i daginstitutioner. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (1). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/143759

Resumé

Abstrakt: I artiklen præsenteres dele af et større forskningsprojekt: Pædagogers arbejde med science i daginstitutioner. Det er artiklens ærinde at præsentere ny forskning om børns perspektiver på science i det pædagogiske arbejde. Ud fra 27 fokusgruppeinterviews med danske børnehavebørn analyseres børnenes forklaringer, udtrykte erkendelser og erfaringer med de aktiviteter der i daginstitutionerne sigter mod at understøtte børns spirende viden om naturvidenskabelige perspektiver, dvs. science.
I artiklen præsenteres metodiske valg, analyser samt argumenter for hvorfor børns perspektiver er betydningsfulde, og at disse bør inddrages i kvalificering af science-didaktik og naturvidenskabelig tænkning i pædagogisk praksis.

PDF