Pædagogers formidling af naturen til børnehavebørn
PDF

Citation/Eksport

Ejbye-Ernst, N. (2013). Pædagogers formidling af naturen til børnehavebørn. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (3). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36047

Resumé

Artiklen formidler en del af et ph.d.-arbejde med titlen “Pædagogers formidling af natureni naturbørnehaver”. Artiklen viser at pædagoger i Danmark iagttager deres formidling gennem enbørnecentreret “barndomsdiskurs”, og at dette betyder at børn i børnehaver overvejende understøttesi at iagttage natur og naturfænomener som de intuitivt og alderssvarende gør dette. Det empiriskemateriale fremhæver at pædagogisk arbejde i naturen ikke understøtter børns naturfaglige kompetenceri særlig grad. Et forskningsoverblik viser at pædagogisk arbejde i naturen understøtter børns udvikling godt, samtat naturen er et godt rum for mindre børns udvikling og læring som pædagoger kan tænke didaktiskind i deres arbejde.This article discusses a part of a PhD thesis entitled “Nature Interpretation by Pedagogues in NatureKindergartens”. The article shows that pedagogues in Denmark are watching their disseminationthrough a child-centered “childhood discourse”, which means that children in kindergartens primarilyare supported in observing nature and natural phenomena like they intuitively and age-appropriatelydo this. The empirical material highlights that the work of pedagogues in nature does not reallysupport children’s scientific skills. In a research overview the article shows that educational work in nature supports children’sdevelopment well, and shows that nature is a good place for smaller children’s development andlearning.
PDF