Resumé
Artiklen formidler en del af et ph.d.-arbejde med titlen “Pædagogers formidling af natureni naturbørnehaver”. Artiklen viser at pædagoger i Danmark iagttager deres formidling gennem enbørnecentreret “barndomsdiskurs”, og at dette betyder at børn i børnehaver overvejende understøttesi at iagttage natur og naturfænomener som de intuitivt og alderssvarende gør dette. Det empiriskemateriale fremhæver at pædagogisk arbejde i naturen ikke understøtter børns naturfaglige kompetenceri særlig grad. Et forskningsoverblik viser at pædagogisk arbejde i naturen understøtter børns udvikling godt, samtat naturen er et godt rum for mindre børns udvikling og læring som pædagoger kan tænke didaktiskind i deres arbejde.This article discusses a part of a PhD thesis entitled “Nature Interpretation by Pedagogues in NatureKindergartens”. The article shows that pedagogues in Denmark are watching their disseminationthrough a child-centered “childhood discourse”, which means that children in kindergartens primarilyare supported in observing nature and natural phenomena like they intuitively and age-appropriatelydo this. The empirical material highlights that the work of pedagogues in nature does not reallysupport children’s scientific skills. In a research overview the article shows that educational work in nature supports children’sdevelopment well, and shows that nature is a good place for smaller children’s development andlearning.Referencer
Bickel, K. (2001). Der Waldkindergarten. Tyskland: Norden Medie.
Borge, A.I.H., Nordhagen, R. & Lie, K.K. (2003). Children in the Environment: Forrest Day Care Centers – Modern Day-Care with Historical Antecedent. History of the Family, 8(4), s. 605‑618.
Dahlgren, L.O. (2007). Om boklig bildning och sinnlig erfarenhet. I: L.O. Dahlgren, S. Sjölander,
J.P. Strid & A. Szczepanski (2007), Utomhuspedgogik som kunskapskälla, s.39‑55. Lund: Studenterlitteratur.
Driver, R. & Easly, J. (1978). Pupils and Paradigms: A Review of Literature Related to Concept Development in Adolescent Science Students. Studies in Science Education, 5, s. 61‑84.
Dolin, J. (2008). Lidt om læring (notat). Lokaliseret 24/7 2008 på: www.uddannelsesnetvaerket.dk/rdb/1114474387.doc.
Drougge, S. (1999). Miljömedvetande genom lek och äventyr i naturen. Tullinge: Tullinge Grafiska AB.
Ejbye-Ernst, N. (2012). Pædagogers formidling af naturen i naturbørnehaver. Ph.d.-afhandling. Aarhus: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Institut for Uddannelse og Pædagogik.
Ejbye-Ernst, N. (under udgivelse). Opslag om naturbørnehaver til www.leksikon.org. Indsendt 1/2 2013.
Ficher, U. & Henriksen, O.S. (2002). Ni pionerer i dansk pædagogisk historie. København: Dansk Pædagogisk-Historisk Forening.
Fjørtoft, I. (2000). Landscape as Playscape – Learning Effects from Playing in a Natural Environment on Motor Development in Children. Doctoral dissertation. Oslo: Norwegian University of Sport and Physical Education.
Fredens, K. (2005). Når tingene taler til os. Lokaliseret 15/1 2010 på: www.udeskole.dk under læring.
Gardner, H. (1999). Sådan tænker børn – sådan lærer de. København: Gyldendal Uddannelse.
Grah n, P. (2007). Barnet och naturen. I: L.O. Dahlgren, S. Sjölander, J.P. Strid & A. Szczepanski (red.), Utomhuspedagogik som kunskapskälla, s. 55‑105. Lindkjöbing: Studentlitteratur.
Grah n, P., Mårtensson, F., Lindblad, B., Nilsson, P. & Ekman, A. (1997). Ute på dagis. Movium Stad & Land, 145, s. 1‑111.
Grette, M.S. (2009). Forældre i natur- og friluftsbarnehager i Buskerud – Hvem og hvorfor?. Bø: masteropgave. Høgskolen i Telemark.
Häfner, P. (2002). Natur- und Waldkindergärten in Deutschland – eine Alternative zum Regelkindergarten in der vorschulischen Erziehung. Ph.d.-afhandling fra Heidelberg Universitet.
Kaplan, R. & Kaplan, S. (1989). The Experience of Nature. Cambridge: Cambridge University Press.
Knight, S. (2009). Forest Schools and Outdoor Learning in the early Years. London: SAGE Publications Inc.
Kylin, M. (2004). Från koja til plan. Ph.d.-afhandling. Alnarp: Institutionen för Landskapsplanering Alnarp.
Lysklett, O.B. (red.). (2005). Ute hele dagen. Trondheim: Dronning Mauds Minne Høgskole for Førskolelæreutdanning.
Madsen, B.L. (1988). Børn, dyr og natur. København: Forlaget Børn & Unge.
Moen, K.H., Bulekesaune, A. & Bakke, H.K. (2008). Hvem bruker natur- og friluftsbarnehager? Barn, 2008(3), s. 37‑56.
Mårtensson, F. (2004). Landskapet i leken. En studie av utomhuslek på förskolegården. Lund: Doctoral thesis, Swedish University of Agricultural Sciences Alnarp.
Mårtensson, F., Boldemann, C., Söderström, M., Blennow, M., Englund, J.E. & Grah n, P. (2009). Outdoor Environmental Assessment of Attention Promoting Settings for Preschool Children. Health & Place, 15, s. 1149‑1157.
Mårtensson, F., Jensen, E.L., Söderström, M. & Öhman, J. (2011). Den nyttiga utevistelsen. Natur Vårds Verket: Rapport 6407. Januar 2011.
OECD. (2006). Starting Strong 2 – Early Childhood Education and Care. OECD: OECD Publishing.
Paludan, K. (2000). Videnskaben, verden og vi. Om naturvidenskab og hverdagstænkning. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.
Sandseter, E.B.H. (2010). Scaryfunny. A Qualitative Study of Risky Play Among Preschool Children. Thesis for the degree of Philosophiae Doctor. Trondheim, maj 2010.
Schilhab, T.S.S., Petersen, A.M.K., Sørensen, L.B. & Gerlach, C. (2007). Skolen i skoven. København: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.
Schön, D.A. (2001). Den reflekterende praktiker. Aarhus: Klim.
Sjøberg, S. (2005). Naturfag som almendannelse. Aarhus: Didaktiske bidrag.
Söderström, M. (2011). Medicinska perspektiv på barns naturkontakt. I: F. Mårtensson, E.L. Jensen,
M. Söderström & J. Öhman (2011), Den nyttiga utevistelsen. Natur Vårds Verket: Rapport 6407. Januar 2011.
Söderström, M. & Blennow, M. (1998). Barn på utedagis har lägresjukfrånvaro. Läkartidningen, 95, s. 1670‑1672.
Thulin, S. (2011). Teacher Talk and Children’s Gueries: Communication about Natural Science in Early Childhood Education. Ph.d.-afhandling. Växjö University Press.
Vigsø, B. & Nielsen, V. (2006). Børn & udeliv. Esbjerg: CVU Vest Press.
Waite, S. (red.) (2011). Learning Outside the Classroom: From Birth to Eleven. London: Sage.
Änggård, E. (2009a). Skogen som lekplats. Nordic Educational Research, 2009(2), s.221‑234
Änggård, E. (2009b). Naturen som klasserum, hem och sagovärld. I: G. Halldén (red.), (2009). Naturen som symbol för den goda barndomen, s. 78‑105. Stockholm: Carlssons Bokförlag.

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Copyright (c) 2016 MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
