Tema 1: Spilscenarier i undervisningen – præsentation af en didaktisk model

Authors

  • Thorkild Hanghøj Aalborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/lom.v5i9.6207

Keywords:

universitetspædagogik, spildidaktik, didaktisk design, debatspil, computerspil

Abstract

I takt med den stigende interesse for brugen af spil på videregående uddannelser er der behov for at udvikle tilsvarende didaktisk tænkning, som kan hjælpe undervisere med at integrere spil i deres undervisning. I denne artikel præsenteres en didaktisk model, der antager at spilbaseret undervisning kan forstås som en relation mellem fire typer af domæner –faglige domæner, pædagogiske domæner, hverdagsdomæner og givne spils scenariedomæner – der alle udfoldes gennem kontekstspecifikke videnspraksisser og valideringskriterier for gyldig viden. Gennem analyse af to undervisningsforløb anvendes modellen til at beskrive forskellige muligheder og begrænsninger ved brugen af spil i undervisningen, samt hvordan man ville kunne redesigne spilforløbene i forhold til at skabe mere hensigtsmæssig integration på tværs af de fire domæner.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thorkild Hanghøj, Aalborg Universitet

Institut for Kommunikation
Lektor, ph.d.

Downloads

Additional Files

Published

2012-10-09

How to Cite

Hanghøj, T. (2012). Tema 1: Spilscenarier i undervisningen – præsentation af en didaktisk model. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 5(9). https://doi.org/10.7146/lom.v5i9.6207