Tema 1: Spilscenarier i undervisningen – præsentation af en didaktisk model

Forfattere

  • Thorkild Hanghøj Aalborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/lom.v5i9.6207

Nøgleord:

universitetspædagogik, spildidaktik, didaktisk design, debatspil, computerspil

Resumé

I takt med den stigende interesse for brugen af spil på videregående uddannelser er der behov for at udvikle tilsvarende didaktisk tænkning, som kan hjælpe undervisere med at integrere spil i deres undervisning. I denne artikel præsenteres en didaktisk model, der antager at spilbaseret undervisning kan forstås som en relation mellem fire typer af domæner –faglige domæner, pædagogiske domæner, hverdagsdomæner og givne spils scenariedomæner – der alle udfoldes gennem kontekstspecifikke videnspraksisser og valideringskriterier for gyldig viden. Gennem analyse af to undervisningsforløb anvendes modellen til at beskrive forskellige muligheder og begrænsninger ved brugen af spil i undervisningen, samt hvordan man ville kunne redesigne spilforløbene i forhold til at skabe mere hensigtsmæssig integration på tværs af de fire domæner.

Downloads

Download-data er endnu ikke tilgængelig.

Forfatterbiografi

Thorkild Hanghøj, Aalborg Universitet

Institut for Kommunikation
Lektor, ph.d.

Downloads

Yderligere filer

Publiceret

09-10-2012

Citation/Eksport

Hanghøj, T. (2012). Tema 1: Spilscenarier i undervisningen – præsentation af en didaktisk model. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 5(9). https://doi.org/10.7146/lom.v5i9.6207