Brug af podcasts i undervisningen - muligheder og begrænsninger
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v3i5.3955Abstract
Med udgangspunkt i et konkret undervisningsforløb, hvor podcast, har været en del af det samlede undervisningsmateriale, redegøres først for forløbets samlede rammesætning og derefter redegøres for artiklens empiriske afsæt. Pod er et akronym for programmes-on-demand og cast henviser til begrebet broadcast. I nærværende artikel defineres podcast som et medie, der er præsenteret ved lyd og/eller video, og et medie der kan tilgås, når det ønskes, ifald bruger har mulighed for at bruge fx en computer, ipod eller en mp3. Den empiriske undersøgelse inkluderer, udover brugen af podcasts, lurking i konferencesystem og de studerendes weblogs, observationer af undervisning, interview med studerende samt interview med semesterkursets tilrettelægger og underviser.
Ud fra en kommunikations- og læringsteoretisk ramme udfoldes podcastmediets potentialer og begrænsninger og artiklen afsluttes med en invitation til fortsat diskussion af podcastmediet fremtid i uddannelsessystemet.
Video til artiklen kan tilgås under linket 'Supplerende filer' i højre side.
Downloads
Downloads
Additional Files
- Videokategori 1: Præsentationer og instruktioner (Digitale biblioteker/systemer) (Dansk)
- Video kategori 2: Demonstrationer (AULA) (Dansk)
- Video kategori 2: Demonstrationer (Digitale biblioteker) (Dansk)
- Video kategori 3: Forelæsning (Lektor Jørgen Bang, AU) (Dansk)
- Video kategori 2: Demonstrationer (First Class/Learning Commons/Materialeplatformen/Merlot) (Dansk)
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Helle Mathiasen
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Articles published in the Journal of Learning and Media are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported Licens.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication; simultaneously articles are licensend under the Creative Commons Attribution license: Attribution-NonCommercial-NoDerviatives (by-nc-nd). Read about this license at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
---
At LOM.dk, you will also find articles from the discontinued Journal for the Continuing and Further Education of the Danish Universities (UNEV). Note that special rules apply to UNEV articles:
It is the authors and any other copyright holder who have the copyright of articles published under the auspices of UNEV, and access to the articles is contingent on users acknowledging and complying with the associated legal guidelines:
- Users may download and print one copy of any UNEV publication for private studies or research.
- The redistribution of articles or the use of these for revenue-funded activities or commercial purposes are not allowed.
- It is not allowed to distribute the URLs of UNEV articles.