Go online – om effektiv, undervisercentreret udvikling af e-læring ved Aarhus Universitet
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v3i4.3925Keywords:
Go Online, VTU, best practice, transformeringAbstract
Universiteter udvikler i stigende grad e-læring i form af webbaserede kurser. Hen-sigten er bl.a. at højne kvaliteten af undervisningen samt udbyde fleksible uddan-nelser til nye målgrupper. Det er imidlertid ikke oplagt, hvorledes udviklingen skal tilrettelægges for at være ressourcemæssig effektiv, og ofte er udbuddet af e-læringsservices tilrettelagt som mindre ad hoc- og on demand-løsninger efter undervisernes ønsker. Denne tilgang er imidlertid ganske ressourcekrævende og gør det vanskeligt at imødekomme den voksende efterspørgsel på e-læring. E-læringsenheden, med støtte fra Videnskabsministeriet, lancerede derfor i 2008 projektet "go online" med det formål at udvikle og systematisere Aarhus Universi-tets e-læringsudbud. Den overordnede tanke med projektet var at vende udvik-lingen af e-læring på hovedet og således tilrettelægge e-læringsservices som en samlet og systematiseret transformeringspakke efter undervisernes behov i forhold til deres aktuelle kurser.
Artiklen præsenterer idéen med projektet, det konkrete indhold af transforme-ringspakken, samt erfaringerne fra pilotforløbet i 2009. Erfaringerne og evalue-ringen fra pilotforløbet viser, at e-læring udbudt som en samlet og systematiseret transformeringspakke kan give både gode undervisningsresultater og være res-sourcemæssig effektiv - og således også gøre det muligt at udvikle e-læring i for-holdsvis stor målestok med begrænsede midler
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles published in the Journal of Learning and Media are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported Licens.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication; simultaneously articles are licensend under the Creative Commons Attribution license: Attribution-NonCommercial-NoDerviatives (by-nc-nd). Read about this license at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
---
At LOM.dk, you will also find articles from the discontinued Journal for the Continuing and Further Education of the Danish Universities (UNEV). Note that special rules apply to UNEV articles:
It is the authors and any other copyright holder who have the copyright of articles published under the auspices of UNEV, and access to the articles is contingent on users acknowledging and complying with the associated legal guidelines:
- Users may download and print one copy of any UNEV publication for private studies or research.
- The redistribution of articles or the use of these for revenue-funded activities or commercial purposes are not allowed.
- It is not allowed to distribute the URLs of UNEV articles.