Studerende og underviseres brug af digitale medier - En kvantitativ undersøgelse af Aarhus Universitets studerende og underviseres brug af digitale medier og internettet anno 2008
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v2i2.3910Keywords:
målgruppe, analyse, undersøgelse, web 2.0Abstract
I dansk regi findes der kun få undersøgelser af danske universitetsstuderendes it- og medievaner. De undersøgelser, der findes, er ofte baseret på mindre hold og/eller på studerende, der via deres studieform eller studieretning har en naturlig interesse for eller åbenhed i forhold til informations- og kommunikationsteknologi (ikt). Dette gør sig f.eks. gældende for analyserne inden for de videregående uddannelser, som man finder beskrevet i Digitale Medier og didaktisk design (Andreasen, Meyer, & Rattleff, 2008).
Den manglende viden om danske universitetsstuderendes medievaner udgør pt. et problem for udviklingsprojekter inden for e-læring ved danske universiteter, eftersom informationer om de studerende fra udenlandske undersøgelser (som f.eks. Oblinger, 2005 & Prensky, 2006) ikke nødvendigvis er repræsentative i en dansk kontekst.
I forhold til udviklingsprojekter inden for e-læringsområdet er der pt. en stor interesse for sociale mediers potentiale for at kunne fremme uformelle læringsaktiviteter, kommunikation og netværksdannelse (Dalsgaard & Mathiasen, 2008). I en universitetspædagogisk kontekst ses der en sammenhæng mellem mediernes karakteristik og muligheden for at styrke de universitetsstuderendes rolle som kompetente, aktive bidragsydere (Stenalt & Jensen, 2008). Interessen for sociale medier er stor, og der findes flere artikler om sociale mediers popularitet blandt teenagere (Downes, 2005 & Oblinger, 2005). I en universitetskontekst er der dog behov for en nærmere undersøgelse af:
- Hvilke medier anvender universitetsstuderende generelt?
- Ligner undervisernes medievalg/forbrug de studerendes?
- Hvilke medier inddrager underviserne i undervisningen?
Nærværende artikel vil forsøge at besvare disse spørgsmål på baggrund af en kvantitativ spørgeskemaundersøgelse af Aarhus Universitets studerende og underviseres brug af digitale medier og internettet. Undersøgelsen blev gennemført i efteråret 2008 af E-læringsenheden ved Aarhus Universitet som led i en almen kvalitetssikring på media- og e-læringsområdet, samt som led i en behovsafklaring vedrørende etablering af et medie- og podcastarkiv. E-læringsenheden er en administrativ enhed, der teknisk og pædagogisk understøtter underviseres inddragelse af digitale medier i undervisningen.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles published in the Journal of Learning and Media are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported Licens.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication; simultaneously articles are licensend under the Creative Commons Attribution license: Attribution-NonCommercial-NoDerviatives (by-nc-nd). Read about this license at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
---
At LOM.dk, you will also find articles from the discontinued Journal for the Continuing and Further Education of the Danish Universities (UNEV). Note that special rules apply to UNEV articles:
It is the authors and any other copyright holder who have the copyright of articles published under the auspices of UNEV, and access to the articles is contingent on users acknowledging and complying with the associated legal guidelines:
- Users may download and print one copy of any UNEV publication for private studies or research.
- The redistribution of articles or the use of these for revenue-funded activities or commercial purposes are not allowed.
- It is not allowed to distribute the URLs of UNEV articles.