Den læring, der sker, afhænger (vel?) af den undervisning, der foregår

– om asynkrone refleksionsprocesser i efter- og videreuddannelse

Authors

  • Monica Irene Krarup Olesen University College Nordjylland
  • Tina Jensen Professionshøjskolen UCN

DOI:

https://doi.org/10.7146/lom.v15i26.131562

Keywords:

refleksion, professionshøjskole, efteruddannelse, didaktisk design, asynkrone læringsaktiviteter, online undervisning

Abstract

This article presents the results of a study conducted in UCN's continuing education department in 2021. The purpose was to investigate the importance of the asynchronous activities in diploma and academy programs. The analysis focus on the learning processes that occur outside the formalized pedagogical designs. .Adults who participate in continuing education are typically adults balancing work life and family life, and who therefore prefer geographical and temporal flexibility. UCN are therefore interested in developing pedagogical designs that reflect the needs for flexible, personal, and practical solutions for students in continuing education.

20 students were included in the study, and the empirical material was obtained through interviews, surveys and observations of the study activity. The results indicate that when adult students participate in asynchronous learning activities, not only a geographical and temporal learning space is created, but an extended and multi-perspective space of reflection with time and space to learn at their own pace, on their own terms and in their own practice. The asynchronous learning space offers opportunities for inspiration, reflection, and consolidation of new knowledge. Thorough planning, tight management and specialized teacher skills are required to make optimal use of the learning potential of the asynchronous space.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carlsen, D. & Hansen, J. J. (2015). Digital læsedidaktik. Akademisk Forlag

Dalsgaard, C. (2011). Personlige læringsmiljøer: Universitetsuddannelse på internettet. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, nr. 11, 2011.

Danmarks Evalueringsinstitut. (2011). E-læring og blended learning på VEU-området. Undersøgelse af e-læring og blended learning på enkeltfag på VUC, VVU på erhvervsakademier og diplomuddannelser på professionshøjskoler. Rosendahls - Schultz Grafisk a/s.

https://moreinfo.addi.dk/2.11/more_info_get.php?lokalid=29084475&attachment_type=856_a&bibliotek=870970&source_id=870970&key=200b8294b7939aff9e86

Danmarks Evalueringsinstitut. (2019a). Erfaringer med digitalisering af VEU. Afsluttende rapport om udbredelse og kvalitet af e-læring og blended learning på VEU-området. https://www.eva.dk/sites/eva/files/2019-05/Rapport%20om%20erfaringer%20med%20digitalisering%20af%20VEU_20190403.pdf

Danmarks Evalueringsinstitut. (2019b). Kvalitet i digitale læringsforløb på VEU-området. Et litteraturstudie med fokus på dansk- og engelsksproget forskning.

https://www.eva.dk/sites/eva/files/2019-11/7955%20EVA%20AS5_Kvalitet%20i%20digitale%20l%C3%A6ringsforl%C3%B8b%20p%C3%A5%20VEU-omr%C3%A5det_2019_0.pdf

Dau, S. (2015). Studerendes orientering i fleksible professionsuddannelsers læringsrum: Et narrativt casestudie af vidensudviklingens veje og afveje. Aalborg Universitetsforlag. Ph.d.-serien for Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet.

Dau, S. & Konnerup, U. (2016). Engagerende didaktiske design i blendede læringsrum – et grundlag for facilitering af læreprocesser. Tidsskriftet Læring og Medier (LOM), 9(16), 1-30.

Dysthe, O. (2003). Dialog, samspil og læring. Forlaget Klim.

Dysthe, O. & Engelsen (red.) (2005). Mapper som pædagogisk redskab. Perspektiver og erfaringer. Forlaget Klim, Århus.

Georgsen, M. (red.), Qvortrup, A. (red.), Gundersen, P. B., & Jørnø, R. L. V. (2021). Erfaringer og oplevelser med online undervisning på 9 videregående uddannelsesinstitutioner i foråret 2020. Nationalt videncenter for læremidler – læremidler.dk.

https://laeremiddel.dk/viden-og-vaerktoejer/rapporter/erfaringer-og-oplevelser-med-online-undervisning/

Glaser, B. G. & Strauss, A. L. (1967). The Discovery of Grounded Theory. Aldine Transaction. A Division of Transaction Publishers. New Brunswick (U.S.A.) and London (U.K.). Reprinted 2006

Gómez-Rey, P., Barbera, E. & Fernàndez-Navarro, F. (2017). Student Voices on the Roles of Instructors in Asynchronous Learning Environments in the 21st Century. International Review of Research in Open & Distance Learning, 18(2), 234-251.

Gynther, K.(2005). Blended learning. Unge pædagoger, 2005

Haar, U. (red.). (2021) Vi ses på skærmen – en undersøgelse af studerendes perspektiver på online undervisning. Erhvervsakademi Aarhus, forsknings- og innovationsafdelingen.

https://ipaper.ipapercms.dk/ErhvervsakademiAarhus/Forskningsrapportguides/vi-ses-paa-skaermen/?page=1

Hartman, J. (2005). Funderet teori: udvikling af teori på empirisk grund. Alinea.

Horn, L. H., Jensen, C. G., Kjærgaard, T., Lukassen, N. B., Sørensen, I. M., Valbak-Andersen, C., & Bundgaard, S. B. (2020). Hvidbog om Refleksiv Praksislæring. Professionshøjskolen UCN. https://blad.ucn.dk/hvidbog-om-rpl/

Hrastinski, S. (2008). Asynchronous & Synchronous E-Learning - A study of asynchronous and

synchronous e-learning methods discovered that each supports different purposes. EDUCAUSE

QUARTERLY, (4), 51-55.

Illeris, K. (2012). Hvad er det særlige ved voksnes læring? In: Illeris, K. (Red.), (2012). 49 tekster om læring.

Samfundslitteratur.

Knowles, M. (2012). Andragogik – en kommende praksis for voksenlæring. In: Illeris, K. (Red.), (2012). 49 tekster om læring. Samfundslitteratur.

Kvale, S. & Brinkmann, S. (2014). Interview. Det kvalitative forskningsinterview som håndværk. (3. udg.). Hans Reitzels Forlag.

Ladwig, A., Berg-Poppe, P.J, Ikiugu, M., & Ness, B.M. (2021). Andragogy in Graduate

Health Programs During the COVID-19 Pandemic. Distance Learning, 18(3), 31-44

Madsen, P. H., Gottfredsen, R., & Noer, V. R. (2020). Digital didaktik med Covid-19 som anledning: Anbefalingertil fortsat udvikling af digitale didaktikker i VIA. VIA University College

Nielsen, P. (2007). Produktion af viden – en praktisk guide til samfundsvidenskabelig metode. Nyt Teknisk Forlag.

Olesen, M. I. K. (2020). Jeg vil have rigtig undervisning! Profiler af blendede learnere i efter- og videreuddannelsen: Profiler af blendede learnere i efter- og videreuddannelsen. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 12(22),27.

Rambøll. (2020). Undersøgelse af online undervisning og eksamen forår 2020. Aarhus Universitet Rapport Oktober 2020.

https://newsroom.au.dk/fileadmin/Artikler/AU_Kommunikation-Medier/Kommunikation/Undersoegelse_af_online_undervisning_og_eksamen_foraar_2020_191020.pdf

Styrelsen for Forskning og Uddannelse. (2018a). Bekendtgørelse om akademiuddannelser. (LBK nr 985 af 28/06/2018).

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/985

Styrelsen for Forskning og Uddannelse. (2018b). Bekendtgørelse om diplomuddannelser. (LBK nr 1012 af 02/07/2018).

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/1012

Sun, A. & Chen, X. (2016). Online Education and Its Effective Practice: A Research Review. Journal of Information Technology Education. 15, 157-190.

Wahlgren, B. (2018). Voksenpædagogik. Akademisk Forlag.

Downloads

Published

2022-07-05

How to Cite

Olesen, M. I. K., & Jensen, T. (2022). Den læring, der sker, afhænger (vel?) af den undervisning, der foregår : – om asynkrone refleksionsprocesser i efter- og videreuddannelse. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 15(26). https://doi.org/10.7146/lom.v15i26.131562