Læring med videoteknologi – peer feedback og videosupervision
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v9i16.24373Nøgleord:
videooptagelser, peer feedback, supervisionResumé
Denne artikel beskriver, hvordan underviserne arbejder med gradvist at indføre de beskrevne scenarier for at sikre løbende succes. Metoder og undervisningspraksis er løbende blevet justeret for at optimere de studerendes læring. Forventeligt bliver designet afprøvet i formative prøver i takt med indførelsen af den nye eksamenslovgivning.
Undervisningen i praktisk færdighedstræning har gennem tiden været præget af mesterlæreprincippet. Undervisningsscenarierne, som vi indfører nu, bygger på nutidig pædagogik, hvor videosupervision og peer feedback vægtes højt sammen med Activity, Individuality og Relevance (jf FAIR-principperne) (Harden & Laidlaw 2013; Hattie og Timberley 2007). Inkludering af IT og videoudstyr kan hjælpe studerende både i øvelser med online peer-feedback og i den asynkrone videosupervision med underviser. At den studerende kan kigge med på sin egen udførelse i supervisionsdelen er en af de største gevinster i det nye didaktiske design. Endvidere er vores indsatser med peer-feedback blevet videreudviklet med rubrics, som specifikt er målrettet på at give feedback på den praktiske udøvelse af færdighederne. Dokumentationsmaterialet rummer bl.a. de studerendes selvvurderede læringsudbytte målt ved hhv. at give og modtage feedback.
Downloads
Referencer
Amanda Asghar (2010). Reciprocal peer coaching and its use as a formative assessment strategy for first‐year students, Assessment & Evaluation in Higher Education, 35:4, 403-417, DOI: 10.1080/02602930902862834
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review, 84 (2), pp.191-215.
Boud, David (2000). Sustainable Assessment: Rethinking assessment for the learning society, Studies in Continuing Education, 22:2, 151-167, DOI: 10.1080/713695728
Chatfield M & Mander A. (2009). The Skillings-Mack test (Friedman test when there are missing data). Stata J. 2009;9(2):299-305
Cuzick J. (1985). A Wilcoxon-type test for trend. Stat Med. 1985;4(1):87-90
Dankelmann J, Chamarra M.K., Verdaasdonk E.G.G., Stassen L.P.S. & Grimbergen C.A. (2005). Fundamental aspects of learning minimally invasive surgial Skills. Minimally invasive therapy, 2005; 14:4-5, 247 – 256
Dweck, C. (2006). Mindset How You Can Fulfil Your Potential. London: Constable and Robinson Ltd.
Hinck, G & Bergmann T.F. (2013), Video capture on student-owned mobile devices to facilitate psychomotor skills acquisition: A feasibility study J Chiropr Educ 2013;27(2):158–162
Goldin, Ilya M (2011) A focus on content: the use of rubrics in peer review to guide students and instructors. Submitted to the Graduate Faculty of Arts & Sciences in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy University of Pittsburgh, 2011
Hafner & Hafner (2003), Quantitative analysis of the rubric as an assessment tool: an empirical study of student peer-group rating. International Journal of Science education Vol 25 nr. 12 pp 1509 -1528
Harden Ronald M. & J. M. Laidlaw (2013) Be FAIR to students: Four principles that lead to more effective learning Medical Teacher 2013; 35, no1: 27–31
Hattie J. and Timperley H. (2007). The Power of Feedback Review of Educational Research March 2007, Vol. 77, No. 1, pp. 81-112 DOI: 10.3102/003465430298487
Nicol D. (2007) Principles of good assessment and feedback: Theory and practice, Keynote paper.
Novak, J.D. (2013). Empowering Learners and Educators. Journal for Educators,
Teachers and Trainers, Vol. 4 (1), pp. 14 – 24.
Nørgård C, Lauridsen, H H & Beck S. (2014) Når design af færdighedstræning er udgangspunkt for design af et færdighedslaboratorium i klinisk biomekanik, Læring & Medier (LOM) nr. 12
Reddy, Malini Y. & Andrade H, (2010) A review of rubric use in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, Vol. 35, No. 4, July 2010, 435–448, DOI: 10.1080/02602930902862859
Sadler, Royce D. (1998) Formative Assessment: revisiting the territory, Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 5:1, 77-84, DOI: 10.1080/0969595980050104
Schön Donald S., (2013) Uddannelse af den reflekterende praktiker, KLIM
Turner, Scott Alexander (2009). Peer Review in CS2: the Effects on Attitudes, Engagement, and Conceptual Learning. Dissertation submitted to the faculty of the Virginia Polytechnic Institute and State University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy In Computer Science and Applications
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.