Digitale studiekompetencer i praksis
Studerendes valg, forhandlinger og motiver
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v18i32.156661Nøgleord:
digitale studiekompetencer, digitale kompetencer, digitale læringsrumResumé
Denne artikel er baseret på en fokusgruppeundersøgelse, som udforsker kendetegn ved professionsbachelorstuderendes digitale studiekompetencer. Undersøgelsen fokuserer på, hvad studerende vælger, hvordan de forhandler, og hvilke motiver der styrer deres valg. Studerende baserer de fleste valg på personlige forestillinger, præferencer og tidligere erfaringer fra folkeskolen og gymnasiet. De studerendes forhandlingspraksis foregår som en underforstået og implicit overenskomst, og undersøgelsen finder også, at de studerendes valg er motiveret af nemhed, hurtighed og tilgængelighed af de digitale værktøjer. Undersøgelsen viser, at studerendes digitale studiekompetencer domineres af ‘flokmentalitet’ og produkttænkning, mens procestænkning er fraværende. Artiklen diskuterer, hvordan faktorer som fx institutionelle logikker, tid, tempo og manglende strategisk fokus kan have indvirkning på studerendes studiekompetence.
Downloads
Referencer
Basballe, D. A., & Hjort, M. (2023). Profession og myndiggørelse. I L. Buus & M. Høybye-Mortensen (Red.), Professioner og deres digitale landskab. Samfundslitteratur.
Boie, M. A. K., Dalsgaard, C., & Caviglia, F. (2020). Det digitale instinkt: Gymnasieelevers digitale praksis. Tidsskriftet Læring og Medier (LOM), 13(23), 19.
Brems, M. K., & Arregui Olivera, C. (2024). An integrated guide to thematic analysis: Combining top-down and bottom-up approaches. Journalistica, 18(1). https://doi.org/10.7146/journalistica.v18i1.150091
Caviglia, F., & Dalsgaard, C. (2020). Introduktion til digitale kompetenceområder. Center for Un-dervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet. https://pure.au.dk/ws/portalfiles/portal/176497918/II._Introduktion_til_digitale_kompetenceomra_der_2020_published_web.pdf
Dahler-Larsen, P. (2008). At fremstille kvalitative data (2. udgave). Syddansk Universitetsforlag.
Dalsgaard, C., & Ryberg, T. (2022). Digitale læringsrum. Samfundslitteratur.
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). (2017). Digitalisering i gymnasiet set fra elevers perspektiv. Danmarks Evalueringsinstitut. https://www.eva.dk/Media/638372891461142732/Digitalisering%20i%20gymnasiet%20set%20fra%20elevers%20perspektiv%202018.pdf
Datatilsynet. (2021, maj). Vejledning. Samtykke. Datatilsynet. https://www.datatilsynet.dk/Media/0/C/Samtykke%20(3).pdf
DiDak Digitale kompetencer i gymnasiet. (2022). DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Didaktikuddannelserne, Aarhus. https://dpu.au.dk/forskning/projekter/afsluttede-projekter/didak
DiMaggio, P. J., & Powell, W. W. (1991). The Iron Cage Revisited: Institutional Isomorphism and Collective Rationality in Organizational Fields. I W. W. Powell & P. J. DiMaggio (Red.), The New institutionalism in organizational analysis (s. 63–82). University of Chicago Press.
Finansministeriet. (2022). Danmarks digitaliserings strategi—Sammen om den digitale udvikling. Finansministeriet. https://fm.dk/media/25991/danmarks-digitaliseringsstrategi-sammen-om-den-digitale-udvikling_a.pdf
Halkier, B. (2016). Fokusgrupper (3. udgave). Samfundslitteratur.
Jensen, K., & Rosendal Jensen, N. (2007). Modernisering af den offentlige sektor. Danmarks Pæ-dagogiske Universitets Forlag.
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2015). Interview: Det kvalitative forskningsinterview som håndværk (B. Nake, Overs.; 3. udgave). Hans Reitzel.
Mik-Meyer, N., & Villadsen, K. (2007). Magtens former: Sociologiske perspektiver på statens mø-de med borgeren. Hans Reitzel.
Møller, E. R., Nissen, A., Hoberg, L. K., Jensen, T. W., & Buus, L. (2020). VIA-studerendes digitale læringsmiljø. VIA University College. https://www.ucviden.dk/ws/portalfiles/portal/105459872/VIA_studerendes_digitale_l_ringsmilj_rapport_20201111.pdf
Otto, S., & Bertel, L. B. (2023). Engineering Students’ Perceptions of Digital Competences in a PBL Environment. International Research Symposium on PBL, 9, 118–123. https://vbn.aau.dk/ws/portalfiles/portal/676574073/Open_access_book.pdf
Rasmussen, J. (2007). Accountabilitypolitik. Unge Pædagoger, 6, 3–21.
Rieper, O. (1993). Gruppeinterview i praksis: Brug af fokusgruppeinterview i evalueringsforskning. AKF.
Rosa, H. (2014). Fremmedgørelse og acceleration (M. Visby, Overs.). Hans Reitzel.
Tanggaard, L. (2018). Vanebrud: Hvordan du veksler 7 gamle vaner til ny kreativitet. Akademisk Forlag.
Thagaard, T. (2004). Systematik og indlevelse: En indføring i kvalitativ metode. Akademisk Forlag.
Uddannelses- og Forskningsministeriet. (2023). Danmarks Studieundersøgelse 2023—Resultatrapport for VIA University College. https://www.via.dk/-/media/VIA/om-via/kvalitet-i-vias-uddannelser/dokumenter/danmarks-studieundersoegelse-2023-resultatrapport-for-via-university-college.pdf
VIA University College Bioanalytikeruddannelsen. (2024, august). Studieordning for Professions-bachelor i bioanalytisk diagnostik. VIA University College Bioanalytikeruddannelsen. https://www.via.dk/-/media/VIA/uddannelser/sundhed/bioanalytiker/dokumenter/studieordning_via_bioanalytikeruddannelsen-_august_2024.pdf
VIA University College Læreruddannelsen Silkeborg. (2024a). VIA Læreruddannelse. Studieord-ning del 2. Fag, eksamens- og prøvebeskrivelser. VIA University College Læreruddannelsen. https://www.via.dk/-/media/VIA/uddannelser/padagogik-og-laring/laerer/dokumenter/silkeborg/studieordninger/2024/fag_eksamens-og-proevebeskrivelser-silkeborg-2024.pdf
VIA University College Læreruddannelsen Silkeborg. (2024b, august 1). VIA Læreruddannelse. Studieordning. Almen studieordning. VIA University College Læreruddannelsen. https://www.via.dk/-/media/VIA/uddannelser/padagogik-og-laring/laerer/dokumenter/silkeborg/studieordninger/2024/almen_studieordning_lisil2024.pdf
VIA University College Pædagoguddannelsen. (2025, juli). Studieordning VIA Pædagoguddannel-sen. VIA University College Pædagoguddannelsen. https://www.via.dk/-/media/VIA/uddannelser/padagogik-og-laring/paedagog/dokumenter/studieordninger/2025_studieordning-paed-udd_pr_15012025.pdf
VIA University College Sygeplejerskeuddannelsen. (2024, juni 18). Studieordning VIA Sygeplejer-skeuddannelsen. VIA University College Sygeplejerskeuddannelsen. https://www.via.dk/-/media/VIA/uddannelser/sundhed/sygeplejerske/Studieordninger/Studieordning_Sygeplejerskeuddannelsen_2024-25.pdff
Vuorikari, R., Kluzer, S., & Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens - With new examples of knowledge, skills and attitudes. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/115376
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Alice Nissen, Ane Tyrrestrup, Eval Møller

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).

Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.