Digitale studiekompetencer i praksis

Studerendes valg, forhandlinger og motiver

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/lom.v18i32.156661

Nøgleord:

digitale studiekompetencer, digitale kompetencer, digitale læringsrum

Resumé

Denne artikel er baseret på en fokusgruppeundersøgelse, som udforsker kendetegn ved professionsbachelorstuderendes digitale studiekompetencer. Undersøgelsen fokuserer på, hvad studerende vælger, hvordan de forhandler, og hvilke motiver der styrer deres valg. Studerende baserer de fleste valg på personlige forestillinger, præferencer og tidligere erfaringer fra folkeskolen og gymnasiet. De studerendes forhandlingspraksis foregår som en underforstået og implicit overenskomst, og undersøgelsen finder også, at de studerendes valg er motiveret af nemhed, hurtighed og tilgængelighed af de digitale værktøjer. Undersøgelsen viser, at studerendes digitale studiekompetencer domineres af ‘flokmentalitet’ og produkttænkning, mens procestænkning er fraværende. Artiklen diskuterer, hvordan faktorer som fx institutionelle logikker, tid, tempo og manglende strategisk fokus kan have indvirkning på studerendes studiekompetence.

Downloads

Download-data er endnu ikke tilgængelig.

Forfatterbiografier

Alice Nissen, VIA University College

Lektor

Læreruddannelsen Silkeborg

Ane Tyrrestrup

Lektor

Pædagoguddannelsen

Eval Møller, VIA University College

Lektor

Bioanalytikeruddannelsen

Referencer

Basballe, D. A., & Hjort, M. (2023). Profession og myndiggørelse. I L. Buus & M. Høybye-Mortensen (Red.), Professioner og deres digitale landskab. Samfundslitteratur.

Boie, M. A. K., Dalsgaard, C., & Caviglia, F. (2020). Det digitale instinkt: Gymnasieelevers digitale praksis. Tidsskriftet Læring og Medier (LOM), 13(23), 19.

Brems, M. K., & Arregui Olivera, C. (2024). An integrated guide to thematic analysis: Combining top-down and bottom-up approaches. Journalistica, 18(1). https://doi.org/10.7146/journalistica.v18i1.150091

Caviglia, F., & Dalsgaard, C. (2020). Introduktion til digitale kompetenceområder. Center for Un-dervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet. https://pure.au.dk/ws/portalfiles/portal/176497918/II._Introduktion_til_digitale_kompetenceomra_der_2020_published_web.pdf

Dahler-Larsen, P. (2008). At fremstille kvalitative data (2. udgave). Syddansk Universitetsforlag.

Dalsgaard, C., & Ryberg, T. (2022). Digitale læringsrum. Samfundslitteratur.

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). (2017). Digitalisering i gymnasiet set fra elevers perspektiv. Danmarks Evalueringsinstitut. https://www.eva.dk/Media/638372891461142732/Digitalisering%20i%20gymnasiet%20set%20fra%20elevers%20perspektiv%202018.pdf

Datatilsynet. (2021, maj). Vejledning. Samtykke. Datatilsynet. https://www.datatilsynet.dk/Media/0/C/Samtykke%20(3).pdf

DiDak Digitale kompetencer i gymnasiet. (2022). DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Didaktikuddannelserne, Aarhus. https://dpu.au.dk/forskning/projekter/afsluttede-projekter/didak

DiMaggio, P. J., & Powell, W. W. (1991). The Iron Cage Revisited: Institutional Isomorphism and Collective Rationality in Organizational Fields. I W. W. Powell & P. J. DiMaggio (Red.), The New institutionalism in organizational analysis (s. 63–82). University of Chicago Press.

Finansministeriet. (2022). Danmarks digitaliserings strategi—Sammen om den digitale udvikling. Finansministeriet. https://fm.dk/media/25991/danmarks-digitaliseringsstrategi-sammen-om-den-digitale-udvikling_a.pdf

Halkier, B. (2016). Fokusgrupper (3. udgave). Samfundslitteratur.

Jensen, K., & Rosendal Jensen, N. (2007). Modernisering af den offentlige sektor. Danmarks Pæ-dagogiske Universitets Forlag.

Kvale, S., & Brinkmann, S. (2015). Interview: Det kvalitative forskningsinterview som håndværk (B. Nake, Overs.; 3. udgave). Hans Reitzel.

Mik-Meyer, N., & Villadsen, K. (2007). Magtens former: Sociologiske perspektiver på statens mø-de med borgeren. Hans Reitzel.

Møller, E. R., Nissen, A., Hoberg, L. K., Jensen, T. W., & Buus, L. (2020). VIA-studerendes digitale læringsmiljø. VIA University College. https://www.ucviden.dk/ws/portalfiles/portal/105459872/VIA_studerendes_digitale_l_ringsmilj_rapport_20201111.pdf

Otto, S., & Bertel, L. B. (2023). Engineering Students’ Perceptions of Digital Competences in a PBL Environment. International Research Symposium on PBL, 9, 118–123. https://vbn.aau.dk/ws/portalfiles/portal/676574073/Open_access_book.pdf

Rasmussen, J. (2007). Accountabilitypolitik. Unge Pædagoger, 6, 3–21.

Rieper, O. (1993). Gruppeinterview i praksis: Brug af fokusgruppeinterview i evalueringsforskning. AKF.

Rosa, H. (2014). Fremmedgørelse og acceleration (M. Visby, Overs.). Hans Reitzel.

Tanggaard, L. (2018). Vanebrud: Hvordan du veksler 7 gamle vaner til ny kreativitet. Akademisk Forlag.

Thagaard, T. (2004). Systematik og indlevelse: En indføring i kvalitativ metode. Akademisk Forlag.

Uddannelses- og Forskningsministeriet. (2023). Danmarks Studieundersøgelse 2023—Resultatrapport for VIA University College. https://www.via.dk/-/media/VIA/om-via/kvalitet-i-vias-uddannelser/dokumenter/danmarks-studieundersoegelse-2023-resultatrapport-for-via-university-college.pdf

VIA University College Bioanalytikeruddannelsen. (2024, august). Studieordning for Professions-bachelor i bioanalytisk diagnostik. VIA University College Bioanalytikeruddannelsen. https://www.via.dk/-/media/VIA/uddannelser/sundhed/bioanalytiker/dokumenter/studieordning_via_bioanalytikeruddannelsen-_august_2024.pdf

VIA University College Læreruddannelsen Silkeborg. (2024a). VIA Læreruddannelse. Studieord-ning del 2. Fag, eksamens- og prøvebeskrivelser. VIA University College Læreruddannelsen. https://www.via.dk/-/media/VIA/uddannelser/padagogik-og-laring/laerer/dokumenter/silkeborg/studieordninger/2024/fag_eksamens-og-proevebeskrivelser-silkeborg-2024.pdf

VIA University College Læreruddannelsen Silkeborg. (2024b, august 1). VIA Læreruddannelse. Studieordning. Almen studieordning. VIA University College Læreruddannelsen. https://www.via.dk/-/media/VIA/uddannelser/padagogik-og-laring/laerer/dokumenter/silkeborg/studieordninger/2024/almen_studieordning_lisil2024.pdf

VIA University College Pædagoguddannelsen. (2025, juli). Studieordning VIA Pædagoguddannel-sen. VIA University College Pædagoguddannelsen. https://www.via.dk/-/media/VIA/uddannelser/padagogik-og-laring/paedagog/dokumenter/studieordninger/2025_studieordning-paed-udd_pr_15012025.pdf

VIA University College Sygeplejerskeuddannelsen. (2024, juni 18). Studieordning VIA Sygeplejer-skeuddannelsen. VIA University College Sygeplejerskeuddannelsen. https://www.via.dk/-/media/VIA/uddannelser/sundhed/sygeplejerske/Studieordninger/Studieordning_Sygeplejerskeuddannelsen_2024-25.pdff

Vuorikari, R., Kluzer, S., & Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens - With new examples of knowledge, skills and attitudes. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/115376

Downloads

Publiceret

04-09-2025

Citation/Eksport

Nissen, A., Tyrrestrup, A., & Møller, E. (2025). Digitale studiekompetencer i praksis: Studerendes valg, forhandlinger og motiver. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 18(32). https://doi.org/10.7146/lom.v18i32.156661