Ecotones i Teknologiforståelse
Udviklingen af Studerendes Professionelle Agency på Tværs af Uddannelse
Nøgleord:
ecotones, teknologiforståelse, professionsuddannelse, professionel agency, GenAI, vignetmetodeResumé
Den digitale udvikling har ændret professionelles praksis på tværs af sektorer, da digitale
teknologier i stigende grad fungerer som en integreret medspiller, der ikke blot understøtter, men også medierer beslutningsprocesser og interaktioner. I lyset af denne udvikling
bliver det relevant at undersøge teknologiens rolle i relation til de studerendes udvikling af
professionel agency. Formålet med denne artikel er at undersøge, hvordan professionsstuderendes professionelle agency udfolder sig, når de arbejder med ecotone-lignende situationer, hvor digitale og analoge elementer er i spil i deres forestillede professionelle
praksis, og hvilke faglige og etiske refleksioner der træder frem i denne proces.
For at belyse forskningsspørgsmålet analyseres tre forskellige professionsområder inden
for teknologi, sundhed og pædagogik. Undersøgelsen kombinerer kvalitative metoder, herunder studerendes refleksionsopgaver og fokusgruppeinterviews, baseret på en vignet genereret ved hjælp af GenAI. Vignetmetoden er valgt, da den muliggør en dybere undersøgelse af studerendes refleksion over deres agency i mødet med teknologien. I alt analyseres tolv refleksionsopgaver og tre fokusgruppeinterviews med i alt tolv studerende.
Artiklen vil præsentere nye indsigter i, hvordan teknologi på tværs af professioner er med
til at forme de studerendes forståelse af deres kommende professionelle praksis og hvordan professionel agency formuleres forskelligt i pædagog-, sundheds- og teknologirettede
uddannelser.
Downloads
Referencer
Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor i digital konceptudvikling. (2018). BEK
nr. 1014 af 02/07/2018. Uddannelses- og Forskningsministeriet. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/1014
Bekendtgørelse om erhvervsakademiuddannelsen i sundhedsadministration. (2021). BEK nr.
141 af 28/01/2021. Uddannelses- og Forskningsministeriet. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/141
Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor som pædagog. (2019). BEK nr. 1225
af 25/11/2019. Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/1225
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research design: qualitative, quantitative, and mixed
methods approaches. Fifth edition. SAGE.
Dau, S. (2016). The Borderland: how blurred ecotones influence study activities. In EDULEARN16 Proceedings IATED. https://library.iated.org/publications/EDULEARN16
Edwards, S. E. (2023). Concepts for early childhood education and care in the postdigital. Postdigital Science and Education, 5(3), 777–798. https://doi.org/10.1007/s42438-022-00356-7
Flyvbjerg, B. (2010). Fem misforståelser om casestudiet [Five misunderstandings about casestudy research]. I S. Brinkmann & L. Tanggaard (Red.), Kvalitative metoder (s. 463–488).
Hans Reitzels Forlag.
Frank Jørgensen, S., Heiberg, T., Lorenzen, H., Birk, T., E. Møller, M., Liikanen, E., … Ellegaard,
M. (2025). Case-study of teaching technological literacy for laboratory technological professions in the framework of computational thinking. Tidsskriftet Læring Og Medier
(LOM), 18(32). https://doi.org/10.7146/lom.v18i32.158611
Hedegaard, M. (2008). Principles for interpreting research protocols. In M. Hedegaard, M. Fleer,
J. Bang, & P. Hviid (Eds.), Studying children: A cultural-historical approach (pp. 46–64).
Open University Press.
Heiselberg, L. (2008). Intelligent design af fokusgrupper – om metodisk design af fokusgrupper
og menneskets forskellige intelligenser. MedieKultur: Journal of Media and Communication
Research, 24(45), 4–16. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v24i45.509
Horn, L. H., Jensen, C. G., Kjærgaard, T., Sørensen, I. M., Valbak-Andersen, C., Bundgaard, S.
B., & Lukassen, N. B. (2020). Hvidbog om refleksiv praksislæring.
Kjærgaard, T., & Lassen, A. M. (2022). Teknologiforståelser i professionerne: Towards a context-dependent technological literacy. Learning Tech, 7(11), 15–43.
https://doi.org/10.7146/lt.v7i11.128421
Jandrić, P., Knox, J., Besley, T., Ryberg, T., Suoranta, J., & Hayes, S. (2018). Postdigital science
and education. Educational Philosophy and Theory, 50(10), 893–899.
https://doi.org/10.1080/00131857.2018.1454000
Jandrić, P., MacKenzie, A., & Knox, J. (2024). Postdigital research: Genealogies, challenges,
and future perspectives. Postdigital Science and Education, 6, 409–415.
https://doi.org/10.1007/s42438-022-00306-3
Launsø, L., Olsen, L., & Rieper, O. (2011). Forskning om og med mennesker: Forskningstyper
og forskningsmetoder i samfundsforskningen (6. udg.). København: Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck.
Macgilchrist, F. (2021). What is ‘critical’ in critical studies of edtech? Three responses. Learning, Media and Technology, 46(3), 243–249. https://doi.org/10.1080/17439884.2021.1958843
Rolandsson, B., Alasoini, T., Berglund, T., Dølvik, J. E., Hedenus, A., Ilsøe, A., Larsen, T. P., Rasmussen, S., Røed Steen, J., Hjelm, E., & Varje, P. (2020). Digital transformations of traditional work in the Nordic countries (TemaNord 2020:540). Nordic Council of Ministers.
https://doi.org/10.6027/temanord2020-540
Ryberg, T., Davidsen, J., Bernhard, J., & Larsen, M. C. (2021). Ecotones: A conceptual contribution to postdigital thinking. Postdigital Science and Education, 3(1).
https://doi.org/10.1007/s42438-020-00191-5
Ryberg, T., & Sinclair, C. (2016). The relationships between policy, boundaries and research in
networked learning. In T. Ryberg, C. Sinclair, S. Bayne, & M. de Laat (Eds.), Research, boundaries, and policy in networked learning (pp. 1–20). Cham: Springer. doi:10.1007/978-3-319-
31130-2_1
Søndergaard, K. D. & Hasse, C. (2012). Teknologiforståelse på skoler og hospitaler. Aarhus
Universitetsforlag
Trede, F., & Jackson, D. (2019). Educating the deliberate professional and enhancing the professional agency through peer reflection of work-integrated learning. Active Learning in
Higher Education, 23(1), 39–52. https://doi.org/10.1177/1469787419869125
Trede, F., Markauskaite, L., McEwen, C., & Macfarlane, S. (2019). Education for practice in a
hybrid space: Enhancing professional learning with mobile technology. Springer.
https://doi.org/10.1007/978-981-13-7410-4
Uddannelses- og Forskningsministeriet. (2023, 1. november). Ny bred aftale skal begrænse
skærme i dagtilbud. https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2023/nov/231101-nybred-aftale-skal-begraense-skaerme-i-dagtilbud
Wallace, J. (2011). Technological literacy seminar 16 May 2011 DPU: A review of definitions.
Aarhus Universitet. https://dpu.dk/fileadmin/www.dpu.dk/e-boeger/OL/Working_papers/Technological_Literacy_Seminar_16_May_2011_DPU_-_A_review_of_Definitions.pd
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Camilla Finsterbach Kaup, Line Marie Mosbæk Thordahl, Jesper Dam Larsen, Rikke Sandberg Kjær, Susanne Dau

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).

Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.