Dilemmaer i translation og transformation af erfaringsbaserede kollaborative læringsformer til digitale læringsplatforme
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v15i25.128542Nøgleord:
Envisioning scenarier, AI, machine learning, learning design, ECL, automatiseret feedback, digital læring, ecotones, ecosystemerResumé
Erfaringsbaserede kollaborative læringsformer (ECL) som udtrykt i problembaseret læring, refleksiv praksislæring, case-baseret læring og hacker-pædagogik bidrager til udvikling af kompetencer, som er centrale for udvikling af praksis og erhverv. En stor del af undervisningen på de videregående uddannelser og efter-videreuddannelser er i de seneste år, og især under Covid19, omlagt til digitale forløb eller delvist digitale, blendede og hybride former. Der mangler dog viden om, hvad denne omlægning betyder for mere erfaringsbaserede og kollaborative læringsforløb og hvilke dilemmaer, der kan opstå i forsøget på at oversætte og transformere denne type af læring til digitale forløb på læringsplatforme. Derfor undersøger og konceptualiserer denne artikel, hvad der karakteriserer ECL forløb og hvilke dilemmaer, der opstår, når ECL transformeres til digitale undervisningsformater, på baggrund af forsknings- og udviklingsprojektet ‘Unified platform For Learning and Development’ (UnFoLD). På baggrund af en analyse af projektets ecosystemer beskrives hvilke dilemmaer en transformation af ECL til digitale platformsløsninger skaber. På den baggrund gives et bud på tre dilemmaer, henholdsvis dilemmaet mellem design af lærerprocesser og ikke kun system, envisioning som metodik til at forstå og arbejde med systemets hierarki og automatiseret kvalitative feedback. Der redegøres for hvorledes disse dilemmaer kan imødegås gennem envisioning og en fokuseret designproces.
Downloads
Referencer
Andersen, M. H., Gerwien, R. G., & Kammer, A. (2020). Sammen, hver for sig: Universitetsstuderendes læringsstrategier under COVID19-nedlukningen. Tidsskriftet Læring og Medier (LOM), 13(23), 18–18. https://doi.org/10.7146/lom.v13i23.122032
Cavalcanti, A. P., Barbosa, A., Carvalho, R., Freitas, F., Tsai, Y.-S., Gašević, D., & Mello, R. F. (2021). Automatic feedback in online learning environments: A systematic literature review. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2, 100027. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2021.100027
Colchester, K., Hagras, H., Alghazzawi, D., & Aldabbagh, G. (2016). A Survey of Artificial Intelligence Techniques Employed for Adaptive Educational Systems within E-Learning Platforms. Journal of Artificial Intelligence and Soft Computing Research, 7(1), 47–64. https://doi.org/10.1515/jaiscr-2017-0004
Dau, S. (2015). Studerendes orientering i fleksible professionsuddannelsers læringsrum: Et narrativt casestudie af vidensudviklingens veje og afveje [Aalborg Universitetsforlag]. https://doi.org/10.5278/vbn.phd.hum.00007
Dau, S., & Ryberg, T. (2014). Disruptions and Disturbance as Challenges in a Blended Learning (BL) Environment and the Role of Embodied Habit Orientation: The 13th European Conference on e‐Learning. Proceedings of the 13th European Conference on E‐Learning - ECEL‐2014, 156–162.
Faurholt, L., & Kofod-Jensen, L. (2010). Next generation—Nationalt e-læringssystem byggende på Open Souce (Nye Institutioner/DEFF. Hentet d. 08.07.2021 fra Next Generation (deff.dk), p. 25). https://www.deff.dk/uploads/media/Next_Generation_-_afrapportering.pdf
Fawns, T., Mulherin, T., Hounsell, D., & Aitken, G. (2021). Seamful learning and professional education. Studies in Continuing Education, 0(0), 1–17. https://doi.org/10.1080/0158037X.2021.1920383
Ferguson, R. (2012). Learning analytics: Drivers, developments and challenges. International Journal of Technology Enhanced Learning, 4(5/6), 304–317.
Goodyear, P. (2005). Educational design and networked learning: Patterns, pattern languages and design practice. Australasian Journal of Educational Technology, 21(1), Article 1. https://doi.org/10.14742/ajet.1344
Guzmán-Valenzuela, C., Gómez-González, C., Rojas-Murphy Tagle, A., & Lorca-Vyhmeister, A. (2021). Learning analytics in higher education: A preponderance of analytics but very little learning? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 18(1), 23. https://doi.org/10.1186/s41239-021-00258-x
Jensen, C. G. (2020). Playing with Sequential Learning and and Inquiry Processes by Bringing “World of Warcraft“ to the Real World: Based on Reflective Practice-based Learning [Aalborg Universitetsforlag]. https://www.ucviden.dk/da/publications/playing-with-sequential-learning-and-and-inquiry-processes-by-bri
Kilińska, D., & Ryberg, T. (2019). Connecting Learning Analytics and Problem-Based Learning – Potentials and Challenges. Journal of Problem Based Learning in Higher Education, 7(1), Article 1. https://doi.org/10.5278/ojs.jpblhe.v7i1.2545
Laursen, R. (2020). Does the Combination of Professional Leadership and Learning Management Systems Signal the End of Democratic Schooling? Research in Educational Administration & Leadership, 5(2), 342–374.
Mangaroska, K., & Giannakos, M. (2019). Learning Analytics for Learning Design: A Systematic Literature Review of Analytics-Driven Design to Enhance Learning. IEEE Transactions on Learning Technologies, 12(4), 516–534. https://doi.org/10.1109/TLT.2018.2868673
Popenici, S. A. D., & Kerr, S. (2017a). Exploring the impact of artificial intelligence on teaching and learning in higher education. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 12(1), 22. https://doi.org/10.1186/s41039-017-0062-8
Popenici, S. A. D., & Kerr, S. (2017b). Exploring the impact of artificial intelligence on teaching and learning in higher education. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 12(1), 22. https://doi.org/10.1186/s41039-017-0062-8
Selwyn, N. (2016). Is Technology Good for Education? John Wiley & Sons.
Sørensen, M. T., & Pedersen, J. M. (2018). Students’ experience with Dassault Systemes’ ILICE platform for PBL. 7th International Research Symposium on PBL, 75–84.
Tahiru, F. (2021). AI in Education: A Systematic Literature Review. Journal of Cases on Information Technology (JCIT), 23(1), 1–20. https://doi.org/10.4018/JCIT.2021010101
van der Maarel, E. (1990). Ecotones and Ecoclines Are Different. Journal of Vegetation Science, 1(1), 135–138. https://doi.org/10.2307/3236065
Viberg, O., Hatakka, M., Bälter, O., & Mavroudi, A. (2018). The current landscape of learning analytics in higher education. Computers in Human Behavior, 89, 98–110. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.07.027
Wistoft, K., Christensen, J. H., & Qvotrup, L. (2020). Elevernes trivsel og mentale sundhed: Hvad har vi lært af nødundervisningen under coronakrisen? Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, 7, 40–65. https://doi.org/10.7146/lt.v5i7.120865
Zawacki-Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., & Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education – where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1), 39. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0171-0
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2022 Camilla Gyldendahl Jensen, Susanne Dau, Nicolaj Riise Clausen, Thomas Ryberg, Lykke Brogaard Bertel
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.