Brug af podcasts i undervisningen - muligheder og begrænsninger
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v3i5.3955Resumé
Med udgangspunkt i et konkret undervisningsforløb, hvor podcast, har været en del af det samlede undervisningsmateriale, redegøres først for forløbets samlede rammesætning og derefter redegøres for artiklens empiriske afsæt. Pod er et akronym for programmes-on-demand og cast henviser til begrebet broadcast. I nærværende artikel defineres podcast som et medie, der er præsenteret ved lyd og/eller video, og et medie der kan tilgås, når det ønskes, ifald bruger har mulighed for at bruge fx en computer, ipod eller en mp3. Den empiriske undersøgelse inkluderer, udover brugen af podcasts, lurking i konferencesystem og de studerendes weblogs, observationer af undervisning, interview med studerende samt interview med semesterkursets tilrettelægger og underviser.
Ud fra en kommunikations- og læringsteoretisk ramme udfoldes podcastmediets potentialer og begrænsninger og artiklen afsluttes med en invitation til fortsat diskussion af podcastmediet fremtid i uddannelsessystemet.
Video til artiklen kan tilgås under linket 'Supplerende filer' i højre side.
Downloads
Downloads
Yderligere filer
- Videokategori 1: Præsentationer og instruktioner (Digitale biblioteker/systemer)
- Video kategori 2: Demonstrationer (AULA)
- Video kategori 2: Demonstrationer (Digitale biblioteker)
- Video kategori 3: Forelæsning (Lektor Jørgen Bang, AU)
- Video kategori 2: Demonstrationer (First Class/Learning Commons/Materialeplatformen/Merlot)
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2010 Helle Mathiasen
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.