Teknologiforståelser i uddannelsessystemet
Editorial
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v16i28.142410Resumé
Redaktørernes rammesætning af LOM#28. I denne editorial præsenteres baggrunden for temanummeret og nummeets artikler præsenteres kort. Endelig vurderes det færdige nummer i forhold til ambitionerne med call'et til dette temanummer, og der perspektiveres til den uddannelsesmæssige udvikling og politiske prioriteringer i forhold til denne i Danmark.
Downloads
Referencer
Biggs, J. & Tang, C. (2007). Teaching for quality learning at university. 3. udgave. Open University Press.
Caspersen, M. E. (2021). Fra teknologiforståelse til informatik. In: Matematik- og Naturfagsdidaktik– tidsskrift for undervisere, forskere og formidlere, 2021-1.
Dewey, J. (2005). Demokrati og uddannelse. Gyldendals Bogklubber.
diSessa, A. A. (2001). Changing minds: Computers, learning, and literacy. Mit Press.
Dohn, N. B. (2021). Computational Thinking—Indplacering i et landskab af it-begreber. I Dohn, N. B., Mitchell, R., Chongtay, R., & Dohn, N. B. (Red.). Computational thinking: Teoretiske, empiriske og didaktiske per-spektiver (s. 31–58). Samfundslitteratur.
Engeström, Y. (2015). Learning by expanding. Cambridge University Press. 2nd edition.
Hachmann, R. (2023). Computationel Literacy. Kognitive, sociale og materielle aspekter ved teknologiforståelser i skolen. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, (13), 78-99
Iversen, O. S., Dindler, C., & Smith, R. C. (2019). En Designtilgang til Teknologiforståelse. Dafolo.
Palts, T. & Pedaste, M. (2020). A Model for Developing Computational Thinking Skills. Informatics in Education, vol. 19, No. 1, 113–128.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Lillian Buus, Marianne Georgsen, Andreas Lindenskov Tamborg
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.