Teknologiforstyrrelser i læreruddannelsens danskfag
- på vej med danskfaglige teknologiforståelser i læreruddannelse
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v16i28.136093Resumé
Denne artikel bidrager med ny forskning inden for teknologiforståelse i læreruddannelsens danskfag. I fokus er perspektiver på hvordan teknologi- og materialitetsforståelser gennem danskunderviseres handlinger, overvejelser og erkendelser både bliver forstyrret men også former dansk. Artiklen tager afsæt i empiri fra projektet Kompetenceløft for teknologiforståelse på Læreruddannelsen (2019-2022). Vi analyserer tre cases, hvor vi følger danskundervisere fra læreruddannelsens deltagelse i læringslaboratorier. Vi trækker på fagdidaktiske studier og indkredser danskfaget som en foranderlig social konstruktion med en stabil kerne. Vi udnytter også teoretiske begreber om forstyrrelse og erfaring, til at analysere de tre cases. Undersøgelsen af forstyrrelser viser tegn på nye former for danskfaglig teknologiforståelse, der opstår i og med laboratoriearbejde, hvor analoge såvel som digitale teknologier bringes sammen med undervisernes erfaringer med læreruddannelsens danskfag. Materialitet, teknologier, danskundervisere og danskfaget formes her på nye måder. Undersøgelsen viser dog også, at danskunderviserne ikke udelukkende oplever forstyrrelserne som produktive, eller som bidragende udvidelser af læreruddannelsens danskfag.
Downloads
Referencer
Andersen, B. L., Andersen, L. B., Ebsen, R. O., Fonfara, A. M., Hjorth, M., Jepsen, K. N., Lorentzen, R. F., Madsen, P. H., Møller, L., Nielsen, L., Prætorius, J. L., Petersen, N. A. I., Rehder, M. M., & Schou, D. V. (2021). National undersøgelse af grundlag for udviklingslaboratorier som metode til fag- og kompetenceudvikling i teknologiforståelse som led i dansk og PL på Læreruddannelsen. Danske Professionshøjskoler. Lokaliseret d. 9. juni 2023 på: https://www.ucviden.dk/ws/portalfiles/portal/152541622/Projektnotat_grundlag_for_teknologiforst_else.pdf
Andersen, B. L., Nielsen, L., Rehder, M. M., Andersen, L. B., Hjorth, M., Jepsen, K. N., & Petersen, N. A. I. (2021). Teknologiforståelse på læreruddannelsen: Kulturelle forudsætninger for faglig integration og kompetenceudvikling i eksisterende undervisnings-og grundfag. Learning Tech, (10), 269-295.
Basballe, D. A., Hjorth, M., Iversen, O. S., Caspersen, M., Hansen, B. L., & Kanstrup, K. H. (2021). Gap-analyse af teknologiforståelse i det danske uddannelsessystem fra grundskole til ungdomsuddannelser. Lokaliseret d. 14. februar 2023 på: http://teknologiforstaaelse.org/wp-content/uploads/2021/01/gap-analyse.2021.pdf
Undervisningsministeriet (u.å.). Læseplan for forsøgsfaget teknologiforståelse. Lokaliseret d. 14. februar 2023 på: https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf18/181221-laeseplan-teknologiforstaaelse.pdf
Conole, G., & Dyke, M. (2004). What are the affordances of information and communication technologies? ALT-j, 12(2), 113-124.
Conole, G. (2012). Designing for learning in an open world. Springer Science & Business Media.
Dewey, J. (1910). How we think. D. C Heath & Co Publishers: Chicago.
Dewey, J. (2005). Demokrati og uddannelse. Gyldendals bogklubber.
DiSessa, A. A. (2001). Changing minds: Computers, learning, and literacy. Mit Press.
Edgerton, D. (2011). The shock of the old: Technology and global history since 1900. Profile books.
Flyvbjerg, B. (2010). Fem misforståelser om casestudiet (Five Misunderstandings about Case-Study Research). Kvalitative metoder, København: Hans Reitzels Forlag, 463-487.
Gaver, W. W. (1991). Technology affordances. Paper presented at the Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 79-84.
Gibson, J. J. (1977). The concept of affordances. Perceiving, acting, and knowing, 1. The ecological approach to visual perception (Boston: Houghton Mifflin).
Hansen, J. J. (2021). Teknologiforståelsesdidaktik: problemløsning, empowerment, eksistens, udfordring og innovation. In Computational Thinking: Teoretiske, empiriske og didaktiske perspektiver. 235-264. Samfundslitteratur.
Kornholt, B., Wiskerchen, M., Oxenvad, C. M., Køhrsen, L., Ebsen, R. O., Emtoft, L. M. & Vejby, D. (2021). Udviklingslaboratorier som metode til kompetenceudvikling i teknologiforståelse på læreruddannelsen. Intenderet model for kompetenceudvikling i projekt ’Kompetenceløft for teknologiforståelse på læreruddannelsen’ under Uddannelses- og Forskningsministeriet. Lokaliseret d. 14. februar 2023 på: http://aucon.larsbo.org/sites/default/files/files_publications/TEKFAG_laboratoriebeskrivelse.pdf
Krogh, E. (2011). Undersøgelser af fag i et fagdidaktisk perspektiv. Krogh & F. Nielsen (red.), Sammenlignende fagdidaktik, Cursiv, 7
Luhmann, N. (1975). Interaktion, organisation, gesellschaft. Soziologische Aufklärung 2 (s. 9-20): Springer.
Nielsen, F. V. (2011). Sammenlignende fagdidaktik: Genstandsfelt, perspektiver og dimensioner. Krogh & F. Nielsen (red.), Sammenlignende fagdidaktik, Cursiv, 7, 11-32.
Schwartz-Shea, P., & Yanow, D. (2013). Interpretive research design: Concepts and processes. Routledge.
Slot, M. F., Hachmann, R., Hjorth, M., & von Sehested, M. (2021). Teknologiforståelse–En sammenhængende faglighed?: En beskrivende analyse af 110 undervisningsforløb. Learning Tech, (10), 295-322.
Slot, M. F., Lorentzen, R. F., & Hansen, T. I. (2021). Hvordan integreres teknologiforståelse i dansk?. Learning Tech, (10), 21-46.
Staunæs, D., Nickelsen, N. C. M., Dupret, K., Adriansen, K. og Høyrup, S. (2014). Læringslaboratorier og læringseksperimenter. In Læringslaboratorier og –eksperimenter. Aarhus Universitetsforlag.
Studieordning læreruddannelsen. National del (2022). Lokaliseret d. 14. februar 2023 på: https://esdhweb.ucl.dk/D22-2039049.pdf?_ga=2.100861377.1929022145.1676270251-73507818.1617909781
EMU (2022). Her finder du formålet for forsøgsfaget teknologiforståelse. Lokaliseret d. 14. februar 2023 på: https://www.emu.dk/grundskole/teknologiforstaaelse/formaal
Uddannelses- og Forskningsministeriet. (2022). Kompetenceløft for teknologiforståelse på læreruddannelsen. UFM. http://tekfag.dk/
Yin, R. K. (2018). Case study research: Design and methods. Sage.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Marie Falkesgaard Slot, Hanne Fie Rasmussen, Thomas Kjærgaard
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.