Socio-materielle sammenfiltringer med legekvaliteter i playlab
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v15i26.133944Resumé
I 2019 er der blevet etableret playlabs på alle danske lærer- og pædagoguddannelser, men få studier har undersøgt, hvordan rummets og materialernes betydning bidrager til at skabe læreprocesser med legekvaliteter i videregående uddannelse. Denne artikel undersøger derfor, hvordan rum, materialer og legende læreprocesser praktiseres og sammenfiltres i playlab. Vi iværksætter et post-humanistisk socio-materielt perspektiv og anvender begreber om sammenkastethed, sammenfiltring og scripting/descripting af rum, materialer og mennesker. Gennem kvalitative metoder, designundersøgelser og situationsanalyser viser vi, hvordan forskellige materialiteter træder frem og udfoldes som henholdsvis synlige, usynlige og foranderlige, og at det legende ligeledes kan optræde synligt og usynligt. Når praktiseringen af legende læreprocesser undersøges gennem disse socio-materielle perspektiver kan vi tydeliggøre hvordan læreprocesser med legekvaliteter opstår og praktiseres i et playlab, der til stadighed scriptes og descriptes i en sammenkastethed, hvor rum, materialer og legende læreprocesser sammenfiltres og kan skabe et aktivt læringsrum.
Downloads
Referencer
Aagaard, J. & Matthiesen, N. (2016). Methods of materiality: participant observation and qualitative research in psychology. Qualitative Research in Psychology, 13:1, 33-46. Doi: 10.1080/14780887.2015.1090510
Akrich, M. (1992). The De-Scription of Technical Objects. In: W. E. Biljker & J. Law (ed): Shaping Technology, Building Society: Studies in Sociotechnical Change, p. 205-224. MIT Press.
Andersen, P. Ø. & Ellegaard, T. (ed.) (2017). Klassisk og moderne pædagogisk teori. 3. udgave. Hans Reitzel.
Barab, S.A. &. Squire D. (2004). Design-based Research: putting a Stake in the Ground. The Journal of the Learning Science, 13 (1).
Barad, K. (2003). Posthumanist performativity: Toward an understanding of how matter comes to matter. Signs: Journal of Women in Culture and Society, 28(3), 801-831.
Binder, T., & Brandt, E. (2017). Design (research) practice. I L. Vaughan (ed.), Practice Based Design Research (p. 101-110).
Bogost, I. (2016). Play anything: the pleasure of limits, the uses of boredom, and the secret of games. Basic Books.
Boysen, M, Jensen, H., von Seelen, J., Skovbjerg, H. M. (2022, in press). Playful learning designs in teacher education and early childhood teacher education: a scoping review. International Journal on Teaching and Teacher Education.
Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (2010). Toward an Epistemology of the Hand. Springer Netherlands.
Bøjer, B. (2019). Unlocking Learning Spaces: An Examination of the Interplay between the Design of Learning Spaces and Pedagogical Practices. Ph.d. Thesis. The Royal Danish Academy of Fine Arts, School of Architecture, Design and Conservation.
Chappell, K., Hetherington, L., Keene, H. R., Wren, H., Alexopoulos, A., Ben-Horin, O., Bogner, F. X. (2019). Dialogue and materiality/embodiment in science|arts creative pedagogy: Their role and manifestation. Thinking Skills and Creativity, 31, 296-322. 10.1016/j.tsc.2018.12.008
Charmaz, K. (2014). Constructing Grounded Theory. Sage.
Christensen, O., Gynther, K., & Petersen, T. B. (2012). Tema 2: Design-Based Research – introduktion til en forskningsmetode i udvikling af nye E-læringskoncepter og didaktisk design medieret af digitale teknologier. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 5(9). https://doi.org/10.7146/lom.v5i9.6140
Clarke, A. E. (2011). Situational Analyses: Grounded Theory Mapping After the Postmodern Turn. Symbolic Interaction, 26(4), 553-576.
Damsholt, T., & Sandberg, M. (2018). Hvor tingene summer: Stemning og læringsrum på universitetet. I M. Martinussen, & K. Larsen (eds.), Materialitet og læring (p. 49-74). [2] Hans Reitzels Forlag.
Dewey, J. (1997). How we think. Dover Publications.
Douglas, M. (1966). Purity and Danger: An Analysis of Concepts of Pollution and Taboo. Routledge.
Ehn, B., Löfgren, O. & Wilk, R. (2016). Exploring Everyday Life. Strategies for Ethnography and Cultural Analysis. Rowmann & Littlefield.
Fenwick, T., Edwards, R., & Sawchuk, P. (2011). Emerging Approaches to Educational Research: Tracing the sociomaterial (1st Ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203817582
Fock, N. (1989). Den tjenstvillige kammertjeners dilemma. Kulturel tilpasning i Ecuador. In: Hastrup, K. & Ramløv, K. Kulturanalyse. Fortolkningens forløb i antropologien. Akademisk Forlag.
Fisher, R. & Gaydon, P. (2019) in James, A., & Nerantzi, C. The Power of Play in HE: Creativity in Tertiary Learning. Palgrave Macmillan Ltd.
Gjerløff, A. K. & Jacobsen, A. F. (ed.) (2014). Da skolen blev sat i system. Dansk skolehistorie 3. Hverdag, vilkår og visioner gennem 500 år. Aarhus Universitetsforlag.
Hasse, C. (2015). An anthropology of learning: on nested frictions and cultural engagements in organisations. Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9606-4
Hasse, C. (2014). Menneskelige transformationer i laboratorier. In Staunæs, D., Adriansen, H. K., Dupret, K., Høyrup, S., & Nickelsen, N. C. M. (2014). Læringslaboratorier og-eksperimenter. Aarhus Universitetsforlag.
Hein, N. (2018). Situationsanalyse: forældrepositioner i elevers mobning som eksempel. In Bøttcher, L., Kousholt, D. & D. Winther-Lindqvist (Eds.), Kvalitative analyseprocesser: med eksempler fra det pædagogisk psykologiske felt. Samfundslitteratur.
Henricks, T. S. (2015). Play as Experience. American Journal of Play, 8(1), 18-49. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eric&AN=EJ1080011&site=ehost-live
Hodder, I. (2012). Entangled. An Archaeology of the relationships between Human and Things. Wiley-Blackwell.
Hutters, C. & Sørensen, D. (2015). Eksperimenter som innovationskraft i uddannelsespraksis. Gjallerhorn 21, p. 60-71.
Jensen, J.C., Lund, O., Pedersen, O. Skovbjerg, H.M. (2021). Playful approaches to learning as a realm for the humanities in the culture of higher education: A hermeneutical literature review. Arts and Humanities in Higher Education.
Jørgensen, H. H., Schrøder, V., & Skovbjerg, H. M. (2022). Playful Learning, Space and Materiality: An Integrative Literature Review. Scandinavian Journal of Educational Research, 1-14. https://doi.org/10.1080/00313831.2021.2021443
Lave, J., & Wenger, E. (2003). Situeret læring - og andre tekster. Hans Reitzel.
Mardell, B., Wilson, D., Ryan, J., Ertel, K., Krechevsky, M., & Baker, M. (2016). Towards a pedagogy of play. Cambridge, MA: Harvard Graduate School of Education,
Martinussen, M., & Larsen, K. (Eds.). (2018). Materialitet og læring. Hans Reitzel.
Massey, Doreen (2005). for space. Sage Publications.
Nørgård, R. T., Toft-Nielsen, C., & Whitton, N. (2017). Playful learning in higher education: developing a signature pedagogy. International Journal of Play, 6(3), 272-282. https://doi.org/10.1080/21594937.2017.1382997
Orlikowski, W. J. (2010). The sociomateriality of organizational life: considering technology in management research. Cambridge Journal of Economics, 34, 125-141. Doi: 10.1093/cje/bep058
Pink, S. (2013). Doing Visual Ethnography (3.th ed.). SAGE Publications Ltd.
Sand, A-L., Skovbjerg, H. M., & Tanggaard, L. (2021). Re-thinking research interview methods through the multisensory constitution of place. Qualitative Research. https://doi.org/10.1177/1468794121999009
Schrøder, V. (2021). Metoder til at undersøge digitale teknologier i skolens praksis. In: Møller, H., Jensen, M. E., Schrøder, V., Gregersen, A. S. Kvalitative undersøgelser i læreruddannelsens BA-projekt. Inspiration fra praksisnær forskning. Samfundslitteratur.
Skovbjerg, H. M., Jørgensen, H. H., Quiñones, K. Z. P., & Bekker, T. (2022). Designing Play Tarot Cards to support Designing for Playful Learning in Teacher Education. I Design Research Society Conference https://dl.designresearchsociety.org/drs-conference-papers/drs2022/researchpapers/14/
Skovbjerg, H.M. (2021). On Play. Samfundslitteratur.
Skovbjerg, H. M., & Jørgensen, H. H. (2021). Legekvaliteter: Udvikling af et begreb om det legende i lærer- og pædagoguddannelsen. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 14(24). https://doi.org/10.7146/lom.v14i24.127125
Staunæs, D., Adriansen, H. K., Dupret, K., Høyrup, S., & Nickelsen, N. C. M. (2014). Læringslaboratorier og-eksperimenter. Aarhus Universitetsforlag.
Sørensen, Estrid (2009). The Materiality of Learning. Cambridge University Press.
Walsch, G., McMillan, D., & McGuinness, C. (2017). Playful Teaching and Learning. Sage.
Wallin, K. (1997). Reggio Emilia og de hundrede sprog (1. udgave, 1. oplag ed.). Dafolo.
Winther, I. W. (2018). Det upåagtedes etnografi: Det upåagtedes etnografi – feltvandring og sanselige metoder som etnografiske tilgange i undersøgelsen af ‘ik’ noget’. In M. Hviid Jacobsen, & H. L. Jensen (Eds.), Etnografier (1 ed.). Hans Reitzels Forlag.
Ørngreen, R. (2015). Reflections on Design-Based Research: In Online Educational and Competence Development Projects. I J. Abdelnour Nocera, B. R. Barricelli, A. Lopes, P. Campos, & T. Clemmensen (eds.), Human Work Interaction Design. Work Analysis and Interaction Design Methods for Pervasive and Smart Workplaces: 4th IFIP 13.6 Working Conference, HWID 2015, London, UK, June 25-26, 2015, Revised Selected Papers (Bind 468, p. 20-38). Springer. I F I P https://doi.org/10.1007/978-3-319-27048-7_2
Bluebot-manual hjemmeside: https://www.generationrobots.com/media/tts/Blue-Bot-Manual.pdf
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2022 Vibeke Schrøder, Helle Hovgaard Jørgensen, Helle Marie Skovbjerg
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.