Online Peer feedback
Anvendelsen af Peergrade i universitetsundervisningen
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v12i22.114504Nøgleord:
peer feedbackResumé
Peergrade er et digitalt redskab, der kan anvendes til at understøtte peer feedback aktiviteter. I denne artikel beskrives anvendelsen af redskabet i universitetsundervisning, nærmere betegnet i faget Forhistorisk Arkæologi II på Aarhus Universitet. Aktiviteterne var ikke obligatoriske, men de forbedrede portfolio-opgaver indgik i de studerendes individuelle eksamensportfolio, der blev afleveret forud for mundtlig eksamen i faget. Vi beskriver de studerendes oplevelser på baggrund af deres svar på spørgeskema og deltagelse i fokusgruppeinterview. Vi slutter af med anbefalinger for brug af peer feedback aktiviteter med Peergrade i universitetsundervisning.
Downloads
Referencer
Cho, K., & MacArthur, C. (2010). Student revision with peer and expert reviewing. Learning and Instruction, 20(4), 328–338. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2009.08.006
Dalsgaard, Christian, & Paulsen, M. F. (2009). Transparency in Cooperative Online Education. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 10(3).
Dlu, R. and Bol, L., (2007). A comparison of anonymous versus identifiable e-peer review on college student writing performance and the extent of critical feedback. Journal of Interactive Online Learning, 6(2), pp. 100-115.
Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of educational research, 77(1), 81-112.
Hvass, H., & Heger, S. (2018). Brugbar peer feedback: Instruktion og træning, før de studerende selv skal give og modtage. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 13(25), 59-70. Hentet fra https://tidsskrift.dk/dut/article/view/97052
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2009). Interview: introduktion til et håndværk. Hans Reitzels Forlag.
Løvschal, M (2018). Peer feedback med Peergrade. AU Educate: http://educate.au.dk/praksiseksempler/peer-feedback/peer-feedback-med-Peergrade/
Lundstrom, K. and Baker, W. (2009). To give is better than to receive: The benefits of peer review to the reviewer's own writing. Journal of Second Language Writing, 18(1), pp. 30-43.
Nicol, D. 2010. “From Monologue to Dialogue: Improving Written Feedback in Mass Higher Education.” Assessment & Evaluation in Higher Education 35(5): 501–517
Reddy, Y.M. and Andrade, H., 2010. A review of rubric use in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 35(4), pp. 435-448.
Van Gennip, N.A.E., Segers, M.S.R. and Tillema, H.H., 2009. Peer assessment for learning from a social perspective: The influence of interpersonal variables and structural features. Educational Research Review, 4(1), pp. 41-54.
Vanderhoven, E., Raes, A., Montrieux, H., Rotsaert, T., & Schellens, T. (2015). What if pupils can assess their peers anonymously? A quasi-experimental study. Computers & Education, 81, 123-132.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.