Demens og Virtual Reality – Et brugercentreret design
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v11i20.109712Resumé
Tema. Artiklen sigter mod at skabe en række af designprincipper, der kan anvendes i fremtidig forskning i anvendelsen af VR til borgere med demens. Dette sker på baggrund af en række projekter i Rødovre kommune, som alle har bygget videre på samme VR-koncept til borgere med demens. Fokus. Med Design-Based Research som ramme fokuserer artiklen på metoder som brugercentreret design, brugertests og inddragelse af den praksis hvori teknologien skal anvendes. VR-konceptet tager derfor udgangspunkt i både plejepersonalet og borgerne med demens og inddrager dem, for at kunne skabe et praktisk anvendeligt koncept og design. Konklusion. På baggrund af den afsluttende afprøvning konkluderer artiklen at have fundet et praktisk anvendeligt interaktionsdesign, som i sig selv åbner op for anvendelse af VR-udstyr i en praksisnær kontekst. Disse består bl.a. af behovet for planlagte arbejdsgange, VR-briller med indbygget lyd og en ekstern skærmenhed til personalet.Downloads
Referencer
Amiel, T., & Reeves, T. C. (2008). Design-Based Research and Educational Technology: Rethinking Technology and the Research Agenda. Journal of Educational Technology & Society, 11(4).
Andresen, M. (2017). Virtual brille til plejehjemsbeboere med middelsvær til svær demens. Professionshøjskolen Metropol og Rødovre Kommune.
Barab, S., & Squire, K. (2004). Design-Based Research: Putting a Stake in the Ground. Journal of the Learning Sciences, 13(1), 1–14. https://doi.org/10.1207/s15327809jls1301_1
Bolter, J. D., & Grusin, R. (2000). Remediation: understanding new media (6. Nachdr). Cambridge, Mass.: MIT Press.
Caglio, M., Latini-Corazzini, L., D’agata, F., Cauda, F., Sacco, K., Monteverdi, S., … Geminiani, G. (2009). Video game play changes spatial and verbal memory: rehabilitation of a single case with traumatic brain injury. Cognitive Processing, 10(S2), 195–197. https://doi.org/10.1007/s10339-009-0295-6
Christensen, O., Gynther, K., & Petersen, T. B. (2012). Design-Based Research – introduktion til en forskningsmetode i udvikling af nye E-læringskoncepter og didaktisk design medieret af digitale teknologier. Tidsskriftet Læring og Medier (LOM), 5(9). https://doi.org/10.7146/lom.v5i9.6140
Collins, A., Joseph, D., & Bielaczyc, K. (2004). Design Research: Theoretical and Methodological Issues. Journal of the Learning Sciences, 13(1), 15–42. https://doi.org/10.1207/s15327809jls1301_2
Coyle, H., Traynor, V., & Solowij, N. (2015). Computerized and Virtual Reality Cognitive Training for Individuals at High Risk of Cognitive Decline: Systematic Review of the Literature. The American Journal of Geriatric Psychiatry, 23(4), 335–359. https://doi.org/10.1016/j.jagp.2014.04.009
Dalgarno, B., & Lee, M. J. W. (2010). What are the learning affordances of 3-D virtual environments? British Journal of Educational Technology, 41(1), 10–32. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2009.01038.x
Damasio, A. R. (2000). The feeling of what happens: body and emotion in the making of consciousness (1. Harvest ed). San Diego, CA: Harcourt.
Davison, T. E., Nayer, K., Coxon, S., de Bono, A., Eppingstall, B., Jeon, Y.-H., … O’Connor, D. W. (2016). A personalized multimedia device to treat agitated behavior and improve mood in people with dementia: A pilot study. Geriatric Nursing (New York, N.Y.), 37(1), 25–29. https://doi.org/10.1016/j.gerinurse.2015.08.013
Flynn, D., van Schaik, P., Blackman, T., Femcott, C., Hobbs, B., & Calderon, C. (2003). Developing a Virtual Reality–Based Methodology for People with Dementia: A Feasibility Study. CyberPsychology & Behavior, 6(6), 591–611. https://doi.org/10.1089/109493103322725379
Fowler, C. (2015). Virtual reality and learning: Where is the pedagogy?: Learning activities in 3-D virtual worlds. British Journal of Educational Technology, 46(2), 412–422. https://doi.org/10.1111/bjet.12135
García-Betances, R. I., Jiménez-Mixco, V., Arredondo, M. T., & Cabrera-Umpiérrez, M. F. (2015). Using Virtual Reality for Cognitive Training of the Elderly. American Journal of Alzheimer’s Disease & Other Dementiasr, 30(1), 49–54. https://doi.org/10.1177/1533317514545866
Löwgren, J., & Stolterman, E. (2007). Thoughtful interaction design: a design perspective on information technology. Cambridge, Mass: MIT Press.
Majgaard, G., & Lyk, P. (2015). Tema 2: På rejse med Virtual Reality i billedkunst - Erfaringslæring gennem kombineret fysisk og virtuel modelbygning. Tidsskriftet Læring og Medier (LOM), 8(14). https://doi.org/10.7146/lom.v8i14.21985
Manera, V., Chapoulie, E., Bourgeois, J., Guerchouche, R., David, R., Ondrej, J., … Robert, P. (2016). A Feasibility Study with Image-Based Rendered Virtual Reality in Patients with Mild Cognitive Impairment and Dementia. PLOS ONE, 11(3), e0151487. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0151487
McEwen, D., Taillon-Hobson, A., Bilodeau, M., Sveistrup, H., & Finestone, H. (2014). Two-week virtual reality training for dementia: Single case feasibility study. Journal of Rehabilitation Research and Development, 51(7), 1069–1076. https://doi.org/10.1682/JRRD.2013.10.0231
Mirelman, A., Rochester, L., Maidan, I., Del Din, S., Alcock, L., Nieuwhof, F., … Hausdorff, J. M. (2016). Addition of a non-immersive virtual reality component to treadmill training to reduce fall risk in older adults (V-TIME): a randomised controlled trial. The Lancet, 388(10050), 1170–1182. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(16)31325-3
Murray, J. H. (1998). Hamlet on the holodeck: the future of narrative in cyberspace. Cambridge, Mass: MIT Press.
Nationalt videnscenter for demens. (u.å.). Hvad er demens? [website]. Hentet fra http://www.videnscenterfordemens.dk/viden-om-demens/demenssygdomme/hvad-er-demens/
Poulsen, R. J., Date, A., & Geisling, P. Q. (2016, december 4). 83-årige Elisabeth er stærkt dement: Genoplever fortid igennem Virtual Reality. DR.dk. Hentet fra https://www.dr.dk/nyheder/indland/video-83-aarige-elisabeth-er-staerkt-dement-genoplever-fortid-igennem-virtual
Preece, J., Rogers, Y., & Sharp, H. (2015). Interaction design: beyond human-computer interaction (Fourth edition). Chichester: Wiley. Hentet fra http://astro.uchicago.edu/cosmus/Daniela/viz_research/viz%20papers/VIRTUAL_EDUCATION/winn_1993.pdf
Slater, M. (1999). Measuring Presence: A Response to the Witmer and Singer Presence Questionnaire. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 8(5), 560–565. https://doi.org/10.1162/105474699566477
Slater, M. (2003). A Note on Presence Terminology. Presence Connect, (3). Hentet fra http://www0.cs.ucl.ac.uk/research/vr/Projects/Presencia/ConsortiumPublications/ucl_cs_papers/presence-terminology.htm
Sundheds- og ældreministeriet. (2018). Ny National handleplan for demens. Hentet fra https://www.sum.dk/Aeldre/Demens-i-Danmark/Ny_national_handlingsplan.aspx
Vinther-Høj, C., & Johansen, C. S. (2016). Redesign af VR oplevelsen i en velfærdsteknologisk kontekst. IT-Universitetet, København.
vrnews.dk. (2018, maj 1). Salget af Oculus Go er nu officielt skudt igang. Hentet fra https://vrnews.dk/salget-oculus-go-officielt-skudt-igang/
Waterworth, J. A., & Riva, G. (2014). Feeling present in the physical world and in computer-mediated environments. Houndmills, Basingstoke, Hampshire ; New York: Palgrave Macmillan.
Winn, W. (1993). A Conceptual Basis for Educational Applications of Virtual Reality (No. TR-93–9). Human Interface Technology Laboratory, Washington Technology Center, University of Washington.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.