Learning design – pædagogiske og didaktiske modeller for undervisningsudvikling, kvalitetssikring og effektivisering på de videregående uddannelser
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v9i15.104445Resumé
Teknologi har for alvor vundet indpas på de videregående uddannelser i Danmark. Som et middel til at systematisere, kvalitetssikre og effektivisere brugen af teknologi i undervisningen og understøtte undervisningsudvikling, vinder “Learning Design” og andre lignende, modelbaserede tilgange i større og større grad frem ved såvel udenlandske som danske uddannelsesinstitutioner. Learning Design er bl.a. kendetegnet ved en systematisk tilgang til undervisningsudvikling baseret på pædagogisk teori samt værktøjer, metoder og modeller til at understøtte udviklingsprocessen (Conole, 2013). Endvidere har Learning Design vist sig nyttig til at kvalitetssikre anvendelsen af teknologi i undervisningen, at få konkretiseret pædagogisk teori til håndgribelige modeller og værktøjer for undervisningsudvikling målrettet underviserne samt muliggjort genbrug og deling af god praksis (Carvalho & Goodyear, 2014; Conole et. al., 2015; Hansen & Dohn, 2016; Laurillard, 2012; Mor et.al., 2014). Dermed rummer tilgangen også et forretningsmæssigt potentiale, da undervisningsudvikling kan systematiseres og således også være med til at realisere teknologiens potentialer for øget kvalitet i uddannelser og effektivisering.
Dette nummer af LOM sætter særligt fokus på Learning Design og andre lignende, modelbaserede tilganges potentiale for at kvalitetssikre og effektivisere brugen af teknologi på de videregående uddannelser i Danmark gennem otte artikler, der på hver sin vis dokumenterer, hvordan Learning Design udmøntes i praksis.
Downloads
Referencer
Bates, A. T. (2005). Technology, e-learning and distance education. Routledge.
Carvalho, L., & Goodyear, P. (Eds.). (2014). The architecture of productive learning networks. New York: Routledge/Taylor & Francis Group.
Conole, G. (2013). Designing for Learning in an Open World. New York, NY: Springer New York.
Conole, G., Klobučar, T., Rensing, C., Konert, J., & Lavoué, É. (Eds.). (2015). Design for Teaching and Learning in a Networked World (Vol. 9307). Cham: Springer International Publishing.
Dalziel, J., Conole, G., Wills, S., Walker, S., Bennett, S., Dobozy, E., Bower, M. (2016). The Larnaca Declaration on Learning Design: 2013. In J. Dalziel (Ed.), Learning Design: Conceptualizing a Framework for Teaching and Learning Online (1 ed., pp. 1-41). United States: Routledge.
Dohn, N. B., & Hansen, J. J. (Eds.). (2016). Didaktik, design og digitalisering. København: Samfundslitteratur.
Laurillard, D. (2012). Teaching as a design science: building pedagogical patterns for learning and technology. New York, NY: Routledge.
Mor, Y., Mellar, H., Warburton, S., & Winters, N. (Eds.). (2014). Practical design patterns for teaching and learning with technology. Rotterdam: Sense Publishers.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.