Arktis i sorg og smerte
”Kodestikning” som en affektiv metodologi i klimadebat og dekolonisering
Nøgleord:
Miljøhumaniora, kryokritisk bevidsthed, Kalaallit Nunaat, performance, Kalaallit Inuit poesi, Jessie Kleemann, kodeskift/”kodestikning”, affektResumé
Artiklen undersøger, hvordan kalaallit inuit (grønlandske) kunstnere navigerer i en kulturel og politisk kontekst, hvor de i kraft af deres status som oprindelige folk tildeles en særlig autoritet til at tale på isens/naturens vegne. Artiklen åbner med Inuk Jørgensens kortfilm Entropy (2024), der umiddelbart præsenterer sig som et opråb fra inuit til det omgivende samfund om at skifte kurs, før det er for sent. I artiklens hoveddel sættes fokus på Jessie Kleemanns Arkhticós Dolorôs-projekt, bestående af en videoperformance (2019) og et digtværk (2021). Med begrebet ”kodestikning” (code-stitching, som når man stikker en søm, Ramazani 2015) afdækker analysen, hvordan Kleemann indkredser nye måder at tilgå en modsætningsfuld virkelighed, som også for oprindelige folk – eller måske i særlig grad for oprindelige folk – spænder over sprog, kulturer og verdensforståelser. Mit argument er, at Kleemanns performative undersøgelser af moderne kalaallit inuit-identitet kan ses som en politisk intervention, hvor det feticherende billede af de tragiske inuit, frosset i fortiden og deres egen essens som naturfolk/oprindelige folk, erstattes med erindringen om det historiske forløb. Med indsigterne fra Kleemann vender vi afslutningsvis tilbage til Jørgensens film, som også kan læses som en følelsesmæssig intervention i en intern grønlandsk debat om resurseudnyttelse. Analysen tydeliggør, at dekolonisering – selv når det angår oprindelige folk – ikke automatisk er ensbetydende med miljøaktivisme.
Referencer
Ahmed, Sara. The Cultural Politics of Emotion. Edinburgh University Press, 2004.
Andersen, Camilla Kleemann. “ Den evigt nærværende koloniale fortid”. Sprogs Status i Rigsfællesskabet, redigeret af Tore Kristiansen og Anne Holmen, Københavnerstudier i tosprogethed bind 13. Københavns Universitet, 2021, s. 28-40.
Arke, Pia. Ethno-Aesthetics/Etnoæstetik. Kunsttidsskriftet ARK, Pia Arke Selskabet & Kuratorisk Aktion, 2010 (oprindeligt udgivet 1995).
At the Moraine. Envisioning the Concerns of Ice. https://atthemoraine.com/ sidst besøgt 24.01.2025.
Bell, Avril. “Strategic Essentialism”. The Blackwell Encyclopedia of Sociology, edited by George Ritzer and Chris Rojek, John Wiley & Sons, Ltd., 2021 DOI: 10.1002/9781405165518.wbeoss268.pub2
Bloom, Lisa E. Climate Change and the New Polar Aesthetics. Duke University Press, 2022.
Bjørst Lill Rastad. “Stories, emotions, partnerships and the quest for stable relationships in the Greenlandic mining sector”. Polar Record. 56:e23, 2020. doi:10.1017/S0032247420000261
Brown, Wendy. States of Injury: Power and Freedom in Late Modernity. Princeton University Press, 1995.
Buege, Douglas J. “Frozen in Place: European American Ideologies and the Inuit”. Explorations in Ethnic Studies, vol. 17, No. 2, 1994, s. 143-154.
Dodds, Klaus og Swerker Sörlin (red.). Ice Humanities. Living, Thinking and Working in a melting World. Manchester University Press, 2022.
Ellingson, Ter. The myth of the noble savage. University of California Press, 2001.
Forlaget Arena. https://forlagetarena.dk/produkt/jessie-kleemann-arkhticos-doloros/ Sidst besøgt 01.09.2024.
Frank, Ivalo. “An Everyday Conversation with Jessie Kleemann”. Jessie Kleemann, Qivittoq, redigeret af Iben Mondrup, Hurricane 2012, s. 38-54.
Gill, Sam D. Mother Earth. An American Story. The University of Chicago Press, 1987.
Hansen, Stine Lundberg. “Perlekraven der blev ved – og ved”. Interview med Jessie Kleemann. KUNST.GL 7. marts 2021 https://kunst.gl/perlekraven-der-blev-ved-og-ved/
Hansson, Heidi. “The Arctic in Literature and the Popular Imagination”. Routledge Handbook of The Polar Regions, 2018, s. 45–56.
Hemkendreis, Anne og Anna-Sophie Jürgens, redaktører. Communicating Ice through Popular Art and Aesthetics. Palgrave Macmillan, 2024.
Jørgensen, Jens Normann, Martha Sif Karrebæk, Lian Malai Madsen, Janus Spindler Møller (2011). ”Polylanguaging in Superdiversity”. Diversities 13 (2), s. 23-37.
Lopez, Barry. Arctic Dreams. Charles Scribner’s Sons, 1986.
Lönnroth, Lars. Den dubbla scenen: muntlig diktning från Eddan till Abba. Carlsson Bokförlag, 2008.
Norman, David W. “Jessie Kleemann’s Art of Survival”. Peripeti, nr. 19(37), 2022, s. 30–43. https://doi.org/10.7146/peri.v19i37.135189
Ramazani, Jahan. ”Code-Switching, Code-Stitching: A Macaronic Poetics?”. Jahan Ramazani. Poetry in a Global Age. University of Chicago Press, 2020, s. 219-238.
https://doi.org/10.7208/chicago/9780226730288.001.0001
Schmidt, Michael Kallesø. ”(U)muligheder. Multilingvistiske strategier hos Cia Rinne og Christina Hagen”. Edda 1, 2019, s. 24–38. DOI: 10.18261/issn.1500-1989-2019-01-03
Sejersen, Frank. Rethinking Greenland and the Arctic in the Era of Climate Change. Routledge, 2015.
Thisted, Kirsten. Discourses of Indigeneity: Branding Greenland in the Age of Self-Government and Climate Change.” Science, Geopolitics and Culture in the Polar region, redigeret af Sverker Sörlin. Ashgate 2013, s. 227-258.
Thisted, Kirsten.”Blubber Poetics. Emotional Economies and Post-Postcolonial Identities in Contemporary Greenlandic Art and Literature.” Sámi Art and Aestetics. Contemporary Perspectives, redigeret af A. Svein, E. Haugdal og U.A. Jørgensen, Aarhus Universitetsforlag, 2017, s. 267-297. https://doi.org/10.2307/j.ctv62hhh7
Thisted, Kirsten.” ‘How we use our nature’. Sustainability and indigeneity in Greenlandic discourse”. The Politics of Sustainability in the Arctic: Reconfiguring Identity, Space, and Time, redigeret af U. P. Gad og J. Strandsbjerg, Routledge, 2018, s. 176-194.
Thisted, Kirsten. “Emotions, finances and independence. Uranium as a ‘happy object’ in the Greenlandic debate on secession from Denmark”. Polar Record 56, e 1, 2020. DOI: https://doi.org/10.1017/S0032247419000433
Thisted, Kirsten. “Affect”. Unravelling the North – Critical Studies of the Arctic, redigeret af M. Lindroth, H. Sinevaara-Niskanen og M. Tennberg. Palgrave Macmillan, 2022, s. 37-58. https://doi.org/10.1007/978-3-031-11120-4
Todd, Zoe. “Indigenizing the Anthropocene”. I Art in the Anthropocene: Encounters among Aesthetics, Environments and Epistemologies, redigeret af H. Davis and E. Turpin, Open Humanities Press, 2015, pp. 241–54. DOI 10.26530/OAPEN_560010
Tsing, Anna L. The Mushroom at the End of the World: On the Possibility of Life in Capitalist Ruins. Princeton University Press, 2015.
Tuck, Eve. “Suspending Damage: A Letter to Communities.” Harvard Educational Review 79(3), 2008, s. 409-27. https://doi.org/10.17763/haer.79.3.n0016675661t3n15
United Nations. Our Common Future. Oxford University Press, 1987.
United Nations. United Nations Declaration on the Rights of Indigenous Peoples, 2007.
Yildiz, Yasemin. Beyond the Mother Tongue: The Postmonolingual Condition. Fordham University Press, 2012. https://doi.org/10.2307/j.ctt13x0cqr
Yetter, Lynette. “Virgin Mary/Pachamama Syncretism: The Divine Feminine in Early-Colonial Copacabana”. Western Tributaries, vol. 4, 2017.
Åhäll, Linda. “Affect as Methodology: Feminism and the Politics of Emotion”. International Political Sociology, 2018, vol. 12 (1), 36–52. https://doi.org/10.1093/ips/olx024
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Tidsskriftet følger dansk ophavsret.