MUSIKTERAPI I LYSET AF MUSIKALSKE TRÆK I TIDLIGE DIALOGER

Forfattere

  • Ulla Holck Aalborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v28i1.8378

Nøgleord:

Musik og psykologi, Spædbørn, Funktionsnedsættelser

Resumé

Spædbarnsforskere har dokumenteret, at visse musikalske adfærdstræk er medfødte og udgør det biologiske og psykologiske grundlag for menneskelig kommunikation. Artiklen gennemgår eksempler på disse musikalske træk, samt deres betydning for spædbarnets intersubjektive og følelsesmæssige udvikling. Gennemgangen sammenholdes med musikterapeutisk praksis med børn med betydelige funktionsnedsættelser, som har svært ved at indgå i socio-kommunikative sammenhænge. Der argumenteres for, at klinisk improvisation kan understøtte og evt. forstærke de tidlige musikalske træk og derved fremme et samspil med klienter, for hvem denne udvikling ikke sker automatisk. Dette illustreres vha. en casevignet med en 2½-årig dreng med betydelig funktionsnedsættelse.

Forfatterbiografi

Ulla Holck, Aalborg Universitet

Ulla Holck, M.A. i musikterapi, ph.d., lektor i musikterapi, Aalborg Universitet

Downloads

Publiceret

2007-07-31

Citation/Eksport

Holck, U. (2007). MUSIKTERAPI I LYSET AF MUSIKALSKE TRÆK I TIDLIGE DIALOGER. Psyke & Logos, 28(1), 19. https://doi.org/10.7146/pl.v28i1.8378