Idræt for alle i skolen med co-teaching?
Et design-based-research projekt om deltagelse for børn med særlige behov i idrætsundervisningen.
Keywords:
idrætsdeltagelse, elever med særlige behov, co-teaching, idrætsundervisning, mikrosociologiAbstract
Antallet af børn med særlige behov (SB) er stigende, børnene er mindre fysisk aktive, har et mindre socialt netværk, mistrives og er oftere fritaget fra idræt i skolen. Artiklen er baseret på et Design-Based-Research forløb på tre måneder, hvor idrætsteams har arbejdet med Co-teaching (CT) i idrætsundervisningen for at øge elevernes deltagelse. Resultaterne viser, at ved brug af CT kan flere elever med SB deltage i idrætsundervisningen. De væsentligste forudsætninger for øget deltagelse er, at idrætsteamet har fælles forberedelse og evaluering af undervisningen, rolleskift og undervisning i mindre grupper, men CT kan også skabe modstand mod forandring i idrætsteamet.
References
Andersen, M. M. (2023) Deltagelse. En beskrivelse af begrebet og de faktorer og dynamikker, der har indflydelse på deltagelse. Videnscenter om handicap.
Armstrong, M., Dopp, J. & Welsh, J. (2020). Design-Based-Research. In R. Kimmons & S. Caskurlu (Eds.), The Students Guide to Learning Designs and Research. EdTech Books.
Aarhus Kommune. (2019). Evaluering af Nest i Aarhus 2015-2019. PPR, Børn og Unge, Aarhus Kommune. Hentet fra: evaluering-af-nest-i-aarhus-2015-2019.pdf
Bardaglio, G., Marasso, D., Magno, F., Rabaglietti, E. and Ciairano, S. (2015). Team-teaching in physical education for promoting coordinative motor skills in children: the more you invest the more you get. In Physical Education and Sport Pedagogy, 20(3), 268-282.
Beckman, L., Janson, S. & von Kobyletzki, L. (2016). Associations between neurodevelopmental disorders and factors related to school, health, and social interaction in schoolchildren: Results from a Swedish population-based survey. Disability and health journal, vol 9, no 4, pp. 663-672.
Bentholm, A. (2017). Du må ikke løbe uden for banen. En processociologisk undersøgelse af inklusion af elever med autisme og ADHD i skoleidrætten. Københavns Universitet.
Braun, V., Clarke, V. & Weate, P. (2016). Using thematic analysis in sport and exercise research. In B. Smith & A.C. Sparkes (Eds.) Routledge handbook of qualitative research in sport and exercise (pp.191-205). London: Routledge.
Børns vilkår. (2022). Børn med særlige behov trives dårligere i skolen end deres klassekammerater. Hentet fra: Analysenotat-_-Boern-med-saerlige-behov-_-Faerdigt.pdf (bornsvilkar.dk)
Christensen, O., Gynther, K. & Petersen, T. B. (2012). Design-Based Research – introduktion til en forskningsmetode i udvikling af nye E-læringskoncepter og didaktisk design medieret af digitale teknologier. Læring og Medier, 9.
EVA. (2017). Lærere og pædagogers samarbejde om undervisningen. København. Hentet fra: https://eva.dk/grundskole/laerere-paedagogers-samarbejde-om-undervisningen-0
Danske Handicaporganisationer. (2020). Inklusion i grundskolen. Temperaturmåling. Hentet fra: https://handicap.dk/nyheder/ny-undersoegelse-halter-med-inkludere-elever-med-handicap-skolen
Emtoft, L. (2017). Jeg har aldrig prøvet at være den første før. Ph.d.-afhandling, Roskilde Universitet Forlag.
Friend, M. (2017). Co-teaching i praksis. Samarbejde om inkluderende læringsfællesskaber. Dafolo.
Goffman, E. (2014). Hverdagslivets rollespil. Samfundslitteratur.
Goffman, E. (2009). Stigma. Om afvigerens sociale identitet. Samfundslitteratur.
Grenier, M. A. (2011). Co teaching in Physical Education: A Strategi for Inclusive Practice. Adapted Physical Activity Quarterly, 28, 95-112.
Grimminger, E. (2014). Getting into Teams or Pairs in Physical Education and Exclusion Processes Among Students – A Mixed-method Study. Pedagogies - An International Journal, 9 (2), 155–171.
Guldager, J. D., Andersen, M. F., Christensen, A. B., Bertelsen, K. & Christiansen, L. B. (2023) Status på idrætsfaget 2022. Idrætsunderviseres oplevelse af idrætsfaget og udviklingen af faget gennem årene. Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring (FIIBL); SDU; UCSYD; SDU.
Habekost, E. & Bentholm, A. (2019). Samarbejde mellem fagprofessionelle styrker idrætsundervisningen for elever med særlige behov. MOV:E, Særnummer.
Halkier, B. (2016). Fokusgrupper. Samfundslitteratur.
Hansen, J. (2019). Co-teaching. Aarhus Universitetsforlag.
Hansen. J. H., Brown, R., Cordsen, R. & Jessing, O. B. (2022). Implementering af Co-teaching. Følgeforskning af et kommunalt udviklingsprojekt. Københavns Professionshøjskole.
Hoogsteen, L. & Woodgate, R.L. (2010). Can I play? A concept Analysis of Participation in children with Disabilities. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics, 30(4), 325-339.
Hviid Jacobsen & Kristiansen. (2002). Erving Goffman. Sociologien om det elementære livs sociale former. Hans Reitzels Forlag.
Højholdt, Andy. (2020). Co-teaching: samarbejde om læring. Hans Reitzels Forlag.
Huang, C. & Brittain, I. (2006). Negotiating identities through Disability Sport. Sociologi of Sport Journal. 23(4), 352-375.
Jones, R.A. et al. (2017). Physical activity, sedentary behavior and their correlates in children with autism spectrum disorder: A systematic review. PLoS ONE, 12(2), e0172482.
Kissow, A.-M. & Klasson, L. (2021) Deltakelse for barn og unge med nedsatt funksjonsevne, med særskilt vekt på fysisk aktivitet. En systematisert kunnskapsoversikt.Forskningslitteratur fra 1995-2019. Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsetterser. Aktiv Ung, Valnesfjord.
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Interview. Det kvalitative forskningsinterview som håndværk. 3. udgave, Hans Reitzels Forlag.
Lauritsen, H. (2020). Forskning: Medbestemmelse motiverer eleverne - også til at inkludere kammeraterne. Folkeskolen. Hentet fra: https://www.folkeskolen.dk/elevdemokrati-forskning-fredensborg-kommune/forskning-medbestemmelse-motiverer-eleverne-ogsa-til-at-inkludere-kammeraterne/339910 set 14.12.2022.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling. (2016). Afrapportering af inklusionseftersynet. Den samlede afrapportering. Hentet fra: 160517-PIXI-1nklusion170516v2OK (4).pdf
Munk, M. & Agergaard, S. (2018). Listening to students’ silences: A case study examining students’ participation and non-participation in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(4), 371–386.
Murata, N. & Tan, C. A. (2009). Collaborative teaching of motor skills for preschoolers with developmental delays. Early Childhood Educ J., 36, 483-489.
Ottesen, L. (2015). Observationsstudier i idrætsfeltet. Thing, L. F. & Ottesen, L (Red.) Metoder i idræts- og fysioterapiforskning. 2. udgave, Munksgaard.
Pedersen, L. & Havacopos, D. (2000). Aspergers Syndrom: fra diagnose til behandling. Videnscenter for Autisme.
Seelen, J. von, Guldager, J.D., Bruun, T.H., Knudsen, M.E. & Bertelsen, K. (2018). Status på idrætsfaget. UC Syd, SPIF-18.
Social- og Indenrigsministeriets Benchmarkingendhed. (2020). Udviklingstendenser i forhold til børn og unge med psykiatriske diagnoser. Hentet fra: https://www.benchmark.dk/media/38274/hovedrapporten-udviklingstendenser-i-forhold-til-boern-og-unge-med-psykiatriske-diagnoser.pdf (simb.dk)
Spradley, J. P. (1980). Participant observation. Fort Worth: Harcourt Brace College Publishers.
VIVE. (2019). Kommunernes perspektiver på centrale udfordringer på børne- og ungeområdet. Kortlægning af området for udsatte børn og unge samt børn og unge med handicap. Hentet fra: https://www.vive.dk/da/udgivelser/kommunernes-perspektiver-paa-centrale-udfordringer-paa-boerne-og-ungeomraadet-4z6025zq/
VIVE. (2022). Unge på vej på arbejdsmarkedet – Betydningen af fysisk og mental sundhed. Hentet fra: https://www.vive.dk/media/pure/jvnjdexm/9263653
WHO (2001). ICF. The International Classification of Functioning, Disability and Health. Geneva: World Health Organization
Downloads
Published
Versions
- 2024-07-30 (2)
- 2024-07-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).