Gentofte Kommunes styring af bevægelse i folkeskolen set ud fra et governmentality-perspektiv
Abstract
Hvilken rolle spiller kommunerne i implementeringen af 45 minutters daglig bevægelse i folkeskolerne? Denne artikel har til formål at udfolde Gentofte Kommunes indsats med henblik på at fremme bevægelse i deres folkeskoler. Ny forskning viser nemlig, at der er betydelige forskelle mellem kommunernes prioritering af bevægelse på folkeskoleområdet. Ved at anvende Foucaults governmentality-begreb søger denne artikel at belyse den sprogpraksis og institutionelle struktur, der er styrende for folkeskolelærernes praksis med bevægelse i Gentofte Kommune. Derved sigtes der mod at bidrage til debatten om, hvordan kommunerne i højere grad kan udvikle og strukturere bevægelse i deres folkeskoler.
References
Andersen, N. Å. (1999). Diskursive analysestrategier: Foucault, Koselleck, Laclau, Luhmann. København: Nyt fra Samfundsvidenskaberne.
Daly-Smith, A., Morris, J. L., Norris, E., Williams, T. L., Archbold, V., Kallio, J., . . . Resaland, G. K. (2021). Behaviours that prompt primary school teachers to adopt and implement physically active learning: a meta synthesis of qualitative evidence. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 18(1).
Dean, M. (1999). Governmentality: Power and Rule in Modern Society (2. udgave). København: SAGE Publications.
Dean, M. (2008). Governmentality: magt og styring i det moderne samfund (2. oplag.). Frederiksberg: Forlaget Sociologi.
Esmark, A., Bagge Laustsen, C., & Åkerstrøm Andersen, N. (2005). Socialkonstruktivistiske analysestrategier (1. udgave). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag.
Esmark, A., Bagge Laustsen, C. (2015). Strukturalisme og poststrukturalisme. I M. Hviid Jacobsen, K. Lippert-Rasmussen, & P. Nedergaard (Eds.), Videnskabsteori i statskundskab, sociologi og forvaltning (3. udgave). København: Hans Reitzel.
Foucault, M. (1988). »Technologies of the self«. I L.H. Martin, et al. (red.), Technologies of the self: A seminar with Michel Foucault. Amherst: The University of Massachusetts Press.
Frydendal Nielsen, S. (2015). Gymnasieskolen som innovativt sundhedslaboratorium: et processtudie om idræt og demokrati i en ungdomskultur: Ph.d.-afhandling. Frederiksberg: Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet.
Hansen, I. B. (2006). Borgerinddragelse og retssikkerhed i socialt arbejde (1.udgave). København: Hans Reitzels Forlag
Jørgensen, H. T., & Troelsen, J. (2017). Implementeringen af motion og bevægelse i skolen–et review af hæmmende og fremmende faktorer set i et lærerperspektiv. Studier i læreruddannelse og-profession, 2(2), 84-105.
Juul, S. (2010). Solidaritet - anerkendelse, retfærdighed og god dømmekraft: en kritisk analyse af barrierer for sammenhængskraft i velfærdssamfundet (1.udgave). København: Hans Reitzel.
Juul, S., & Pedersen, K. B. (red.) (2012). Samfundsvidenskabernes videnskabsteori: En indføring (1 udgave) København: Hans Reitzels Forlag.
Kristiansen, S. Krogstrup, H. (2015). Deltagende observation - introduktion til en forskningsmetodik. København: Hans Reitzel.
Koch, S., Grøntved, A., Pedersen, N. H., & Møller, N. C. (2022). 45 minutters bevægelse i undervisningen som et led i den danske skolereform. Samfundsøkonomen, 1, 2022.
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2009). Interview: Introduktion til et håndværk (2.udgave). København: Hans Reitzel.
Ladekjær, E., & Hjarsbech, P. (2016). Undersøgelse af ”Krop og Kompetencer”. København: KORA
Launsø, L., Rieper, O. & Olsen, L. (2017). Forskning om og med mennesker - forskningstyper og forskningsmetoder i samfundsforskning. (7. udgave). København: Munksgaard.
Lynggaard, K. (2015). Dokumentanalyse. In S. Brinkmann & L. Tanggaard (Eds.), Kvalitative metoder: en grundbog (2. udgave). København: Hans Reitzels Forlag.
Nissen, M., Pringle, K., & Uggerhøj, L. (2017). Magt og forandring i socialt arbejde (1. udgave). København: Akademisk Forlag.
Ottesen, L. (2013). Observationsstudier i idrætsfeltet. In L. Thing & L. Ottesen (Eds.), Metoder i idrætsforskning. København: Munksgaard.
Parks, M., Solmon, M., & Lee, A. (2007). Understanding classroom teachers' perceptions of integrating physical activity: A collective efficacy perspective. Journal of Research in Childhood Education, 21(3), 316-328.
Pawlowski, C. S., Schipperijn, J., Tjørnhøj-Thomsen, T., & Troelsen, J. (2018). Giving children a voice: Exploring qualitative perspectives on factors influencing recess physical activity. European Physical Education Review, 24(1), 39-55. doi: 10.1177/1356336x1666474
Pedersen, N. H., Toftager, M., Grøntved, A., Kristensen, P. L., Brønd, J. C., Larsen, K. T., & Møller, N. C. (2020). Bevægelse i skolen: En kortlægning af børn og unges fysiske aktivitet og stillesiddende adfærd i skoletiden.
Smedegaard, S., Christiansen, L. B., Lund-Cramer, P., Bredahl, T., & Skovgaard, T. (2016). Improving the well-being of children and youths: a randomized multicomponent, school-based, physical activity intervention. BMC public health, 16(1), 1-11.
Stormhøj, C. (2006): Poststrukturalismer - videnskabsteori, analysestrategi, kritik. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Villadsen, K. (2004a). Det sociale arbejdes genealogi: om kampen for at gøre fattige og udstødte til frie mennesker. København: Hans Reitzel
Villadsen, K. (2004b). Socialt arbejde og subjektivering–Fra velfærdsplanlægning til postmoderne socialpolitik. Psyke & Logos, 25(2), 28.
Villadsen, K. (2008). Forord: At analysere den moderne magts former. In D. Mitchell (Ed.), Governmentality. Frederiksberg: Forlaget Sociologi
WHO, Currie, C., Zanotti, C., Morgan, A., Currie, D., De Looze, M., Roberts, C., . . . Barnekow, V. (2009). Social determinants of health and well-being among young people. Retrieved from: International rapport WHO
Websteder
ACTIVE HEALTHY KIDS (2022). ACTIVE HEALTHY KIDS - DANMARK 2022. Lokaliseret (27.11.2022) på: https://www.activehealthykids.org/wp-content/uploads/2022/06/Denmark-report-card-long-form-2022.pdf
Bevæg dig for livet (2017). Om Bevæg dig for livet. Lokaliseret (12.09.2022) på: https://www.bevaegdigforlivet.dk/bevaeg-dig-for-livet/om-bevaeg-dig-for-livet
Børne- og Undervisningsministeriet. (2021). Regeringen og folkeskolens parter går sammen: Folkeskolens udfordringer skal drøftes i fællesskab. Lokaliseret (15.10.2022) på: https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2021/maj/210528-regeringen-og-folkeskolens-parter-gaar-sammen
Gentofte Kommune. (2021a). Bevæg dig- En times motion. Lokaliseret (12.02.2022) på: https://gentofte.dk/media/qnkjghyv/en-times-motion-hver-dag.pdf
Gentofte Kommune. (2021b). Dagsorden til møde i Skoleudvalget. Lokaliseret (12.02.2022) på: https://gentofte.dk/media/hukhuk0q/sk-011121-bilag.pdf
Gentofte Kommune. (2022). Dagsorden til møde i Kommunalbestyrelsen. Lokaliseret (12.02.2022) på: https://gentofte.dk/media/2opjir5n/dagsorden-til-moede-i-kommunalbestyrelsen-den-15-september-2022-aaben.pdf
Gentofte Kommune & Bevæg dig for livet (2022). Resume af visionsaftalen med Gentofte Kommune. Lokaliseret (12.02.2022) på: https://www.bevaegdigforlivet.dk/media/9350/resume-visionsaftalen-gentofte.pdf
Gentofte Kommune (2023). Netværkseftermiddage projektbeskrivelse. Lokaliseret (01.11.2023) på https://udskolingenibyenshus.aula.dk/sites/udskolingenibyenshus.aula.dk/files/arkiv/Download_filer/Udskolingen%20I%20Byens%20Hus%20katalog%202223.pdf
KL. (2022). Fælles retning for folkeskolen. Folkeskolen. Lokaliseret (8.12.2022) på: https://www.kl.dk/kommunale-opgaver/boern-og-unge/folkeskolen/faelles-retning-for-folkeskolen/
Uddannelses- og Forskningsministeriet. (2023). Nyt udspil skal styrke kvaliteten i folkeskolen og sætte skolen fri. UVM - Uddannelses- og Forskningsministeriet. Lokaliseret (01.11.2023) på: https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2023/okt/231011-nyt-udspil-skal-styrke-kvaliteten-i-folkeskolen-og-saette-skolen-fri
Dansk Skoleidræt, Have Nielsen, Jacob & Rasmussen, Mette. (2022). Bevægelse i skoledagen 2022. Lokaliseret (18.12.2022) på: https://skoleidraet.dk/media/6354216/bevaegelse-i-skoledagen-2022.pdf
Düring. (2023). Bevæg dig Gentofte - bevægelse er en fælles opgave: En kvalitativ governmentality-analyse af Gentofte Kommunes styring af bevægelse i den faglige undervisning. Specialeafhandling. Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet. https://curis.ku.dk/ws/files/332237930/Bevag_dig_Gentofte___bevagelse_er_en_falles_opgave.pdf
Skolelederforeningen. (2018). Giv alle folkeskoler mere selvbestemmelse. Lokaliseret (25.11.2022) på: https://www.skolelederforeningen.org/media/43869/skolelederne-40-forbedringer-print.pdf.
Praksiscenter for idræt og bevægelse. (2022). Bevægelse på tværs 2022. Lokaliseret (15.12.2022) på: https://skoleidraet.dk/media/6354120/bevaegelse-i-skoledagen-2022-bevaegelse-paa-tvaers-2022.pdf
Sundhedsstyrelsen. (2007). Forebyggelse og sundhedsfremme i kommunen. Lokaliseret (21.11.2022) på: https://www.sst.dk/~/media/F69660BA049649D68187AD1C12281CA6.ashx
VIA University College. (2022). Bevæg Dig For Livet – Hvad sker der i visionskommunerne? Viden. Lokaliseret (18.12.2022) på: https://viden.via.dk/evu/bevaeg-dig-for-livet-hvad-sker-der-i-visionskommunerne
Avisartikler
Bølling-Ladegaard, A., & Risbøl Jacobsen, S. (2022, 11.marts). Fortroligt talepapir afslører: Minister erkender, at krav om 45 minutters bevægelse i folkeskolen var en fejl. Idrætsmonitor Lokaliseret (18.12.2022) på: https://idraetsmonitor.dk/nyheder/art8663410/Minister-erkender-at-krav-om-45-minutters-bev%C3%A6gelse-i-folkeskolen-var-en-fejl
Bølling-Ladegaard, A., Gindrup, J., & Marthinsen, O. B. (2023, 11. oktober). Her er de 35 forslag i regeringens skoleudspil. Skolemonitor. Lokaliseret (01.11.2023) på: https://skolemonitor.dk/nyheder/art9564748/Her-er-de-35-forslag-i-regeringens-skoleudspil
Greiner, M. (2022, oktober 16). Regeringen vil fjerne krav om bevægelse i folkeskolen: 'Det er et kæmpe svigt af vores børn og unge'. DR Nyheder. Lokaliseret (01.11.2023) på https://www.dr.dk/nyheder/indland/regeringen-vil-fjerne-krav-om-bevaegelse-i-folkeskolen-det-er-et-kaempe-svigt-af
Kristensen, F. Natorp, H. Thomassen, C. B. (2022a, 13. november). Debat: Sæt bevægelse i skolen på den kommunale dagsorden. Avisen Danmark. Lokaliseret (18.12.2022) på: https://avisendanmark.dk/artikel/debat-s%C3%A6t-bev%C3%A6gelse-i-skolen-p%C3%A5-den-kommunale-dagsorden
Kristensen, F. Natorp, H. Thomassen, C. B. (2022b, 28. oktober). Debat: Forsvinder kravet om 45 minutters bevægelse i skolen, bør der sættes andre konkrete mål i stedet. Idrætsmonitor. Lokaliseret (18.12.2022) på: https://idraetsmonitor.dk/debat/art9050590/Forsvinder-kravet-om-45-minutters-bev%C3%A6gelse-i-skolen-b%C3%B8r-der-s%C3%A6ttes-andre-konkrete-m%C3%A5l-i-stedet
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).