Børn og unges bevægelse i krise
En spørgeskemaundersøgelse om 6-16-åriges fysiske aktivitet under COVID-19 nedlukning
DOI:
https://doi.org/10.7146/ffi.v37i1.128112Abstract
I artiklen undersøges COVID-19 nedlukningens indvirkning på danske børn og unges fysiske aktivitet. Desuden afdækkes skolerne og idrætsforeningernes rolle i relation til at understøtte børn og unges fysiske aktivitet under nedlukningen. Artiklen bygger på en spørgeskemaundersøgelse med børn og unge i alderen 6-16-år, som blev gennemført under anden nedlukning af samfundet (vinteren 2021). I artiklen præsenteres data fra 1.229 børn og unge, hvor deres fysiske aktivitet før og under nedlukningen sammenlignes og diskuteres i relation til de virkninger, det har at ændre rammerne for børn og unges vanlige fysiske aktivitet.
References
Althubaiti, A. (2016). Information bias in health research: definition, pitfalls, and adjustment methods. J Multidiscip healthc, 9, 211-217. https://doi.org/10.2147/jmdh.s104807
Andersen, M. L. (2021). 64.582 færre medlemmer i DGI’s foreninger i 2020. Hentet fra https://www.dgi.dk/om/presse/presserum/seneste-nyt/64582-faerre-medlemmer-i-dgi-s-foreninger-i-2020
Andersen, N. (1993). Perception of physical education classes among young adolescents: do physical education classes provide equal opportunities to all students? Health Educ Res, 8(2), 167-179. https://doi.org/10.1093/her/8.2.167
Biddle, S. J. H., & Asare, M. (2011). Physical activity and mental health in children and adolescents: a review of reviews. British Journal of Sports Medicine, 45(11), 886-895. https://doi.org/10.1136/bjsports-2011-090185
Børne- og Undervisningsministeriet. (2020). Bekendtgørelse om nødundervisning m.v. på børne- og undervisningsområdet som led i forebyggelse og afhjælpning i forbindelse med covid-19. Hentet fra https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/242
Carlsen, H. (2018). Foreningslivet er børn og unges fritidsarena - Det skal det også være i fremtiden. Brøndby, Danmark: Danmarks Idrætsforbund. DIF. (2020). Nye corona-restriktioner kan få store fysiske og mentale konsekvenser. Hentet fra https://www.dasu.dk/nyheder/dif-nye-corona-restriktioner-kan-faa-store-fysiske-og-mentale-omkostninger/
Ekeland, E., Heian, F., & Hagen, K. B. (2005). Can exercise improve self esteem in children and young people? A systematic review of randomised controlled. Br J Sports Med, 39(11), 792-798. https://doi.org/10.1136/bjsm.2004.017707
Harman, A. (2013). Student’s perception of their PE teachers as role models: A retrospective account. Wales, UK: Cardiff School of Sport, Cardiff Metropolitan University.
Ibsen, B., Høyer-Kruse, J., & Elmose-Østerlund, K. (2021). Hvordan har Corona påvirket det fysiske aktivitetsniveau? Resultater fra undersøgelse af bevægelsesvaner. Odense, Danmark: Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Univeristet.
Janssen, I., & Leblanc, A. G. (2010). Systematic review of the health benefits of physical activity and fitness in school-aged children and youth. Int J Behav Nutr Phys Act, 7, 40. https://doi.org/10.1186/1479-5868-7-40
Johansen, D. L. N., Christensen, B. F. N., Fester, M., Koch, B., Kristensen, P. L., Larsen, L. R., . . . Skovgaard, T. (2018). Results from Denmark’s 2018 report card on physical activity for children and youth. Journal of Physical Activity and Health, 15(2), S341-S343. https://doi.org/10.1123/jpah.2018-0509
Kharlova, A., Deng, W. H., Mamen, J., Mamen, A., Frederiksen, M. V., & Frederiksen, P. M. (2020). The Weather Impact on Physical Activity of 6–12 Year Old Children: A Clustered Study of the Health Oriented Pedagogical Project (HOPP). Sports (Basel), 8(1), 9. https://doi.org/10.3390/sports8010009
Lavrakas, P. J. (2008). Encyclopedia of Survey Research Methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Neerfeldt, B. F. (2021). Debat: Det er vigtigere end nogensinde at støtte elevernes glæde ved bevægelse. Hentet fra https://skoleliv.dk/debat/art8213282/Det-er-vigtigere-end-nogensinde-at-støtte-elevernes-glæde-ved-bevægelse
Oxford Research. (2019). Bevægelse i skolen 2019. Udarbejdet af Oxford Research for Dansk Skoleidræt og TrygFonden. Frederiksberg, Danmark: Oxford Research.
Pedersen, N. H., Toftager, M., Kristensen, P. L., Grøntved, A., Brønd, J. C., & Møller, N. C. (2020). Bevægelse i skolen. En kortlægning af børn og unges fysiske aktivitet og stillesiddende adfærd i skoletiden. Odense, Danmark: Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Univeristet.
Pilgaard, M., & Rask, S. (2016). Danskernes motions- og sportsvaner 2016. København, Danmark: Idrættens Analyseinstitut.
Rask, S., & Eske, M. (2020). Status på danskernes idrætsdeltagelse 2020. Notat 1 i Danskernes motions- og sportsvaner 2020. Aarhus, Danmark: Idrættens Analyseinstitut.
Ryom, K. (2019). Forældres rolle i børn og unges fysisk aktivitet. Aarhus, Danmark: Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet.
Schmidt, T., & Pawlowski, C. S. (2021). Physical activity in crisis. The impact of COVID-19 on Danes physical activity behavior. Frontiers in Sports and Active Living, 2(610255). https://doi.org/10.3389/fspor.2020.610255
Statsministeriet. (2020). Pressemøde den 16. december 2020. Hentet fra https://www.stm.dk/presse/pressemoedearkiv/pressemoede-den-16-december-2020/
Sundhedsstyrelsen. (2019). Fysisk aktivitet og stillesiddende adfærd blandt 11-15-årige. København, Danmark: Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet.
Tassy, A., Nielsen, M. B., & Jakobsen, D. T. (2020). It-anvendelse i befolkningen - 2019. Købehavn, Danmark: Danmarks Statistik.
World Health Organization. (2020). WHO Director-General’s opening remarks at the media briefing on COVID-19-11 March 2020. Hentet fra https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).