Motionsfodbold og medborgerskab
Fodbold og samskabelse som ramme for udvikling af medborgerskab hos udsatte drenge
DOI:
https://doi.org/10.7146/ffi.v34i1.117043Abstract
Artiklen sætter fokus på motionsfodbold og udvikling af medborgerskab hos udsatte drenge. Artiklen tager udgangspunkt i et community psykologisk projekt, afviklet på Ydre Nørrebro, København. Projektet inkluderede 45 drenge (12-16 år), en lokal folkeskole, en lokal fodboldforening og forskere fra Center for Holdspil og Sundhed. Multiple metoder blev benyttet. Studiets resultater peger på, at motionsfodbold påvirker udviklingen af empowerment og præger medborgerskab i kraft af: a) Den positive betydning fodbold har for drengene, b) Mulighederne for en afvekslende hverdag, c) Forpligtelse og disciplin og d) Motivation. Endvidere synes en samskabende tilgang at have stor betydning for drengenes udvikling af medborgerskab.
References
Agergaard, S. (2008). Unges idrætsdeltagelse og integration i idrætsforeninger i Århus Vest. Institut for Idræt, Århus Universitet.
Agergaard, S. (2013). Hvordan danske idrætsforeninger blev arenaer for etnisk integration. Integration gennem kroppen - Idræt, etnicitet og velfærdspolitik. S. Agergaard, & Bonde, H. København, Museum Tusculanums forlag: 63-81.
Agergaard, S. (2018). Rethinking sports and integration: developing a transnational perspective on migrants and descendants in sports. Routledge. Routledge Focus on Sport, Culture and Society. https://doi.org/10.4324/9781315266084
Asserhøj, T. L. (2017). Danskernes fitnessvaner og brug af kommercielle idrætstilbud. København: Idrættens Analyseinstitut.
Bangsbo, J., Krustrup, P., Duda, J., Hillman, C., Andersen, L. B., Weiss, M., Williams, C. A., Lintunen, T., Green, K., Hansen, P. R., Naylor, P. J., Ericsson, I., Nielsen, G., Froberg, K., Bugge, A., Lundbye-Jensen, J., Schipperijn, J., Dagkas, S., Agergaard, S., von Seelen, J., Østergaard, C., Skovgaard, T., Busch, H. & Elbe, A. M. (2016). “The Copenhagen Consensus Conference 2016: children, youth, and physical activity in schools and during leisure time.” British Journal of Sports Medicine 50.
Biesta, G. J. J. (2013). Demokratilæring i Skole og Samfund - uddannelse, livslang læring og medborgerskabets politik. Aarhus, Forlaget Klim.
Bloemraad, I., Korteweg, A. en Yurdakul, G. (2008). “Citizenship and Immigration: Multiculturalism, assimilation and challenges to the nation state.” Annual Review of Sociology 34: 153-179.
Brinkmann, S. & Tanggaard, L., (2015). Kvalitative metoder: En grundbog. 2. red. København: Hans Reitzels Forlag.Christensen, G. (2006). Veje til Integration. København, SFI.
Halkier, B. (2015). Fokusgrupper. Kvalitative Metoder. En grundbog. S. Brinkmann, & Tanggaard, L. Latvia, Hans Reitzels Forlag: 137-151.
Johns, A., Mansouri, F., & Lobo, M. (2015). ”Religiosity, Citizenship and Belonging: The Everyday Experiences of Young Australian Muslims.” Journal of Muslim Minority Affairs 35(2): 171-190. DOI: 10.1080/13602004.2015.1046262
Kloos, B., Hill, J., Thomas, E., Wandersmann, A., Elias, M.J. & Dalton, J.H. (2012). Community Psychology. Linking Individuals and Communities. USA, Wadsworth. Cengage Learning.
Krustrup, P., & Krustrup, B. R. (2018). Football is medicine: It is time for patients to play! British Journal of Sports Medicine. doi:10.1136/bjsports-2018-099377
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2009). InterView. Introduktion til et håndværk. Latvia, Hans Reitzels Forlag.
Marsh, H. W. (1992). Self Description Questionnaire (SDQ) II: A theoretical and empirical basis for the measurement of multiple dimensions of adolescent self-concept. A test manual and research monograph. F. o. E. University of Western Sydney. Macarthur, New South Wales, Australia.
Mansouri, F. & Kirpitchenko, L. (2016). Practices of active citizenship among migrant youth: beyond conventionalities, Social Identities, 22:3, 307-323. DOI:10.1080/13504630.2015.1119680
Nielsen, G. (2013). The Usual Suspects - Daglig fysisk aktivitet og idrætsdeltagelse blandt børn med anden etnisk baggrund end dansk. Integration igennem kroppen - Idræt, etnicitet og velfærdspolitik. S. B. Agergaard, H. København, Museum Tusculanums Forlag: 131-159.
Orford, J. (2008). Community Psychology. Challenges, Controversies and Emerging Consensus. West Sussex, England, Wiley.
Ospina, S., Dodge, J., Foldy, E. G., & Hofmann-Pinilla, A. (2008). Taking the Action Turn: Lessons from Bringing Participation. SAGE Handbook of Action Reseach - Participative Inquiry and Practice. P. Reason, & Bradbury, H. UK, SAGE: 420-434.
Pfister, G. (2014). Sport in Migrant Communities: Transnational Spaces and Gender Relations. Beyond C. L. R. James: Shifting Boundaries of Race and Ethnicity in Sports. J. Nauright, Cobley, A. G., & Wiggins, D. K. Fayetteville, University of Arkansas Press. http://doi.org/10.2307/j.ctt1ffjdvg
Putnam, R. D. (2000). Bowling Alone - The Collapse and Revival of American Community. New York, Simon & Schuster.
Raudaskoski, P. (2015). Fokusgrupper. Kvalitative Metoder. En grundbog. S. Brinkmann, & Tanggaard, L. Latvia, Hans Reitzels Forlag: Hans Reitzels Forlag.
Ryom, K. (2017). Unge, holdspil og medborgerskab: Det dårlige selskab? Et lokalt aktionsforskningsprojekt på Ydre Nørrebro. Ph.D. afhandling. København: SL grafik.
Ryom, K., Andersen, M. M., & Stelter, R. (2017). Coaching at-risk youth in a school within a socially challenging environment. Improving Schools, 20(2), 143-160. https://doi.org/10.1177/1365480217694955
Ryom, K. (2018). Unge, holdspil og medborgerskab: Det dårlige selskab? Et lokalt aktionsforskningsprojekt på Ydre Nørrebro. Forum for Idræt, 28-40. https://doi.org/10.7146/ffi.v33i1.106492
Ryom, K., & Stelter, R. (2018). Idrætspsykologi med et community psykologisk afsæt: Erfaringer fra et socialt eksperiment i København, Danmark. I T. Haugen, & R. Høigaard (red.), Trender i idrettspykologisk forskning i Skandinavia (s. 121-143). Cappalen Akadenisk Publishing Company. https://doi.org/10.23865/noasp.39
Swantz, L. M. (2008). Particpatory Action Research as Practice. The SAGE Handbook of Action Research. Participative Inquiry and Practice. P. Reason, & Bradbury, H. Great Britain, SAGE Publications: 31-48.
Thing, L. F., & Ottesen, L. S. (2015). Om metode i idrætsvidenskab. Metoder i idræts- og fysioterapiforskning. L. F. O. Thing, L. S. København, Munksgaard. 2: 13-21.
Thorpe, H. (2012). The ethnographic (i)nterview in the sports field: towards a postmodern sensibility. Qualitative Research on Sport and Physical Culture. K. A. Young, M. Bingley, Emerald: 51-78. https://doi.org/10.1108/S1476-2854(2012)0000006015
Wikman, J. M., Elsborg, P., & Ryom, K. (2017). Psychological benefits of team sport. I D. Parnell, & P. Krustrup (red.), Sport and Health: Exploring the Current State of Play. Routledge.
Willis, P. (1993). Learning to labour, how working class kids get working class jobs. Aldershot, Ashgate. https://doi-org/12048/10.4324/9781315266459
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).