Bevægelse som et læringsudvidende felt

En faglig artikel om bevægelse i undervisningen

Authors

  • Stefan Runge Rau

DOI:

https://doi.org/10.7146/ffi.v33i1.103524

Abstract

Artiklens formål er at undersøge, hvordan bevægelse som en integreret del i folkeskoleundervisningen kan øge læringsmulighederne hos elever med lav kulturel kapital. Med teoretisk bidrag fra Pierre Bourdieu og Annette Lareau undersøger artiklen, hvorledes traditionel, stillesiddende undervisning kan gøre skolelivet svært for elever med en bestemt opvækst. Endvidere vises det, hvorledes det øgede fokus på bevægelse i undervisningstiden skaber nye læringsmuligheder ved at ændre på feltet og dertilhørende regler og koder. Ved at se ind i både sociologien og psykologien diskuterer artiklen slutteligt, om mere bevægelse i undervisningen er entydigt positivt.

Downloads

Published

2018-02-01

How to Cite

Rau, S. R. (2018). Bevægelse som et læringsudvidende felt: En faglig artikel om bevægelse i undervisningen. Forum for Idræt, 33(1), 1–11. https://doi.org/10.7146/ffi.v33i1.103524

Issue

Section

Forum for Idræt - Generelt