Effektive budskaber og kanaler til at motivere børnehaveforældre til at engagere sig i boldforeninger
Resumé
De danske boldspilsforbund har fokus på at rekruttere 3-6-årige børn til boldforeningerne for at inkludere dem i foreningsidrætten. Artiklen undersøger, hvilke faktorer der motiverer børnehaveforældre til at engagere sig i boldforeninger med deres børn. Interviews med Volleyball Danmark og DBU blev udført, suppleret med forældreinterviews. Resultaterne viste, at pædagogerne var en vigtig kommunikationskanal til forældrene. Klar kommunikation med fokus på bevægelsesglæde, legende tilgang, inklusion af piger, varierede kommunikationskanaler og forståelse af forældrenes præferencer var vigtige faktorer for forældrenes engagement. Boldforeninger bør bygge relationer med pædagoger, tydeligt formidle deres tilbud, fremhæve bevægelsesglæden og bruge forskellige kanaler for effektivt at nå børnehaveforældre.
Referencer
Barnett, L. M., van Beurden, E., Morgan, P. J., Brooks, L. O., & Beard, J. R. (2009). Childhood Motor Skill Proficiency as a Predictor of Adolescent Physical Activity. Journal of adolescent health, 44(3), 252-259. doi:10.1016/j.jadohealth.2008.07.004
Bornstein, M. H., Hahn, C.-S., & Suwalsky, J. T. D. (2013). Physically Developed and Exploratory Young Infants Contribute to Their Own Long-Term Academic Achievement. Psychological science, 24(10), 1906-1917. doi:10.1177/0956797613479974
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101. doi:10.1191/1478088706qp063oa
Brian, A., Miedema, S. T., Johnson, J. L., & Chica, I. (2021). A Comparison of the Fundamental Motor Skills of Preschool-Aged Children With and Without Visual Impairments. Adapt Phys Activ Q, 38(3), 349-358. doi:10.1123/apaq.2019-0157
Brixval, C. S., Svendsen, M., & Holstein, B. E. (2011). Årsrapport for børn indskolet i 2009/10 og 2010/11 fra Databasen Børns Sundhed:Motoriske vanskeligheder: Syddansk Universitet. Statens Institut for Folkesundhed.
Chen, C., Sellberg, F., Ahlqvist, V. H., Neovius, M., Christiansen, F., & Berglind, D. (2020). Associations of participation in organized sports and physical activity in preschool children: a cross-sectional study. BMC Pediatrics, 20(1), 328-328. doi:10.1186/s12887-020-02222-6
Creswell, J. W., & Miller, D. L. (2000). Determining Validity in Qualitative Inquiry. Theory into practice, 39(3), 124-130. doi:10.1207/s15430421tip3903_2
Davids, E. L., Roman, N. V., & Leach, L. (2017). The link between parenting approaches and health behavior: A systematic review. Journal of human behavior in the social environment, 27(6), 589-608. doi:10.1080/10911359.2017.1311816
DBU. (2023). Bold & Bevægelse, motorik, leg & læring for 2-4 årige. Dansk Boldspil Union.
Gu, Y., Chen, Y., Ma, J., Ren, Z., Li, H., & Kim, H. (2021). The Influence of a Table Tennis Physical Activity Program on the Gross Motor Development of Chinese Preschoolers of Different Sexes. International journal of environmental research and public health, 18(5), 2627. doi:10.3390/ijerph18052627
Harlow, M., & Fraser-Thomas, J. (2023). Describing early years sport: take-up, pathways, and engagement patterns amongst preschoolers in a major Canadian city. Sport in society, ahead-of-print(ahead-of-print), 1-23. doi:10.1080/17430437.2023.2234306
Harlow, M., Wolman, L., & Fraser-Thomas, J. (2020). Should toddlers and preschoolers participate in organized sport? A scoping review of developmental outcomes associated with young children's sport participation. International review of sport and exercise psychology, 13(1), 40-64. doi:10.1080/1750984X.2018.1550796
Henriksen, C. (2001). Modeller for kommunikation og Public Relations. Roskilde Universitetsforlag. Frederiksberg.
Kvale, S. (1998). InterView: en introduktion til det kvalitative forskningsinterview. København: Hans Reitzel.
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). Tematisering og design af interviewundersøgelse. I Interview - det kvalitative forskningsinterview som håndværk. Hans Reitzels forlag. København.
Logan, K., Cuff, S., Council On Sports, M., & Fitness. (2019). Organized Sports for Children, Preadolescents, and Adolescents. Pediatrics (Evanston), 143(6), 1. doi:10.1542/peds.2019-0997
Lubans, D. R., Morgan, P. J., Cliff, D. P., Barnett, L. M., & Okely, A. D. (2010). Fundamental Movement Skills in Children and Adolescents: Review of Associated Health Benefits. Sports medicine (Auckland), 40(12), 1019-1035. doi:10.2165/11536850-000000000-00000
McKenzie, T. L., Sallis, J. F., Broyles, S. L., Zive, M. M., Nader, P. R., Berry, C. C., & Brennan, J. J. (2002). Childhood Movement Skills: Predictors of Physical Activity in Anglo American and Mexican American Adolescents? Research quarterly for exercise and sport, 73(3), 238-244. doi:10.1080/02701367.2002.10609017
Ohlsson, A. (2016). Grundlæggende kommunikationsmodeller. I J. Helder, & J. Lautrup Nørgaard, Kommunikationsteori en grundbog (s. 57-76). Hans Reitzels Forlag.
Pant, S. W., & Pedersen, T. P. (2018). Sundhedsprofil for børn født i 2016 fra Databasen Børns Sundhed. Retrieved from Databasen Børns Sundhed og Statens Institut for Folkesundhed, SDU:
Pereira, A. I., & Barros, L. (2019). Parental Cognitions and Motivation to Engage in Psychological Interventions: A Systematic Review. Child psychiatry and human development, 50(3), 347-361. doi:10.1007/s10578-018-0852-2
Ridgway, C. L., Ong, K. K., Tammelin, T. H., Sharp, S., Ekelund, U., & Jarvelin, M.-R. (2009). Infant motor development predicts sports participation at age 14 years: northern Finland birth cohort of 1966. PLOS ONE, 4(8), e6837-e6837. doi:10.1371/journal.pone.0006837
Sutapa, P., Pratama, K. W., Rosly, M. M., Ali, S. K. S., & Karakauki, M. (2021). Improving Motor Skills in Early Childhood through Goal-Oriented Play Activity. Children (Basel), 8(11), 994. doi:10.3390/children8110994
Telford, R. M., Olive, L. S., & Telford, R. D. (2022). The effect of a 6-month physical literacy intervention on preschool children's gross and fine motor skill: The Active Early Learning randomised controlled trial. Journal of science and medicine in sport, 25(8), 655-660. doi:10.1016/j.jsams.2022.04.009
Vandorpe, B., Vandendriessche, J., Vaeyens, R., Pion, J., Matthys, S., Lefevre, J., . . . Lenoir, M. (2011). Relationship between sports participation and the level of motor coordination in childhood: A longitudinal approach. Journal of science and medicine in sport, 15(3), 220-225. doi:10.1016/j.jsams.2011.09.006
Victoria Harlow, M., Bassett-Gunter, R., & Fraser-Thomas, J. (2022). Exploring parents', coaches', and children's experiences and perceived outcomes in preschooler sport. Qualitative research in sport, exercise and health, 14(4), 668-685. doi:10.1080/2159676X.2021.1965012
Volleyball_Danmark. (2023). Ramasjang - for alle krudtugler mellem 3-6 år. Hentet fra Volleyball Danmark: https://volleyball.dk/kidsvolley-og-ungdomsvolleyball/ramasjang. Set den 1. juni 2023.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).