“Altså jeg vil godt svede, men det må godt være på en pæn måde…”. Om pigers barrierer for deltagelse i idrætsundervisningen på gymnasiet
DOI:
https://doi.org/10.7146/ffi.v32i1.31974Resumé
Idræt i folkeskolen er blevet evalueret flere gange: først i 2003-2004 i EVA-rapporten (Danmarks evalueringsinstitut, 2004) og igen i 2011-2012 i SPIF-rapporten (Munk & von Seelen, 2012). Noget lignende er ikke foretaget i gymnasiet. Heller ikke i et historisk perspektiv er der foretaget specielt mange undersøgelser af gymnasieidræt. Lektor Per Jørgensen skriver, at skoleidrætshistorie er en forholdsvis ny disciplin, særligt når det drejer sig om idræt i en gymnasial sammenhæng (2006, s.33).
Formålet med denne artikel er at belyse pigers oplevede barrierer for idrætsdeltagelsen i gymnasiet og i et bredere perspektiv at bidrage med viden om idrætsundervisningen i gymnasiet.
Referencer
Danmarks Evalueringsinstitut (2004), Idræt i folkeskolen, Danmarks Evalueringsinstitut, København Ø.
Dreier, O., Læring som ændring af personlig deltagelse i sociale kontekster, i Nielsen, K. & Kvale, S. (2000), Mesterlære – læring som social praksis, Hans Reitzels Forlag, København K.
Goffman, E. (1990), The Presentation of Self in Everyday Life, Penguin Books, London, genoptryk.
Halkier, B., Fokusgrupper, i Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (2015), Kvalitative metoder - En grundbog, Hans Reitzels Forlag, København K, 2. udgave.
Hiim, H. & Hippe, E. (1993), Læring gennem oplevelse, forståelse og handling – en studiebog i didaktik, Gyldendal, København.
Ibsen et al. (2015), Pigers idrætsdeltagelse - Hvorfor er der så mange piger, der ikke gå til idræt?, Syddansk Universitet, Institut for Idræt og Biomekanik, Movements 2015:1.
Jacobsen, M.H. & Kristiansen, S. (2002), Erving Goffman. Sociologien om det elementære livs sociale former, Hans Reitzels Forlag, København K.
Jørgensen, P. (2006), Pigerne, drengene og gymnasieidrætten i det 20.århundrede, Syddansk Universitetsforlag, Odense.
Laursen, P.F. (2004), Den autentiske lærer. Bliv en god og effektiv underviser - hvis du vil, Nordisk Forlag A/S, København.
Laursen, P.F. (2007), Didaktik og kognition - En grundbog, Nordisk Forlag A/S, København, 2. udgave.
Munk, M. & von Seelen, J. (2012), Status på idrætsfaget 2011, webudgave; https://www.ucsyd.dk/fileadmin/user_upload/viden_udvikling/120411_SPIF_net.pdf, KOSMOS, Haderslev. (Besøgt d.09.04.2016).
Nielsen, U.T. (2011), Præstationssamfundet skaber defensive mennesker..., webudgave; http://fagogsamfund.utni.dk/fag/2011/12/praestationssamfundet-skaber-defensive-mennesker, Besøgt d.08.12.15. Opdateret 08.12.11.
Rasborg, K., Socialkonstruktivismer i klassisk og moderne sociologi, i Fuglsang, L., Olsen, P.B. & Rasborg, K. (red) (2013), Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne. På tværs af
fagkulturer og paradigmer, Samfundslitteratur, Frederiksberg C, 3.udgave.
Rogers, C.R., Hvad er læring?, i Illeris, K. (2000), Tekster om læring, Roskilde Universitetsforlag, Roskilde.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).