“Altså jeg vil godt svede, men det må godt være på en pæn måde…”. Om pigers barrierer for deltagelse i idrætsundervisningen på gymnasiet

Astrid Hadberg, Line Munk Nielsen

Resumé


Idræt i folkeskolen er blevet evalueret flere gange: først i 2003-2004 i EVA-rapporten (Danmarks evalueringsinstitut, 2004) og igen i 2011-2012 i SPIF-rapporten (Munk & von Seelen, 2012). Noget lignende er ikke foretaget i gymnasiet. Heller ikke i et historisk perspektiv er der foretaget specielt mange undersøgelser af gymnasieidræt. Lektor Per Jørgensen skriver, at skoleidrætshistorie er en forholdsvis ny disciplin, særligt når det drejer sig om idræt i en gymnasial sammenhæng (2006, s.33).


Formålet med denne artikel er at belyse pigers oplevede barrierer for idrætsdeltagelsen i gymnasiet og i et bredere perspektiv at bidrage med viden om idrætsundervisningen i gymnasiet.


Fuld tekst:

PDF

Refbacks (eksterne referencer)

  • Der er p.t. ingen refbacks.


Denne webside bruger cookies til at lave statistik over trafikken på siden. Ved at klikke videre accepterer du brugen af cookies.
OK


Hostet af Det Kgl. Bibliotek