Talentudvikling: Erfaringer fra et talentudviklingsmiljø med fokus på skolegang og sportslig udvikling
DOI:
https://doi.org/10.7146/ffi.v32i1.31961Resumé
50 timers ugentligt skolearbejde, er hvad gymnasierne forventer af deres elever, når både den skemalagte undervisning og hjemmearbejdet regnes med. For mange unge elite-atleter kan denne arbejdsbelastning være svær at få til at gå op med en træningsuge, der ofte beslaglægger mere end 20 timer, når alle typer af træning tælles med. At mange af talenterne tilmed må transportere sig langt mellem hjem, skole og træning gør bare ondt værre, og de unge eliteudøvere stilles derfor ofte overfor valget: Skal jeg passe min skole eller min træning?
For at imødegå denne problematik etableredes for mere end tyve år siden Team Danmark-ordningen, der på udvalgte gymnasier, giver idrætstalentfulde gymnasielever mulighed for at strække uddannelsen over fire år i stedet for tre. Men er det ekstra år nødvendigt, eller kan det have utilsigtede konsekvenser for eleverne at forlænge skoletiden? Er der alternativer til den fireårige TD-ordning? Denne artikel beskriver oprettelsen og udviklingen af talentudviklingsmiljøet på Stenhus Gymnasium i Holbæk og belyser, hvordan spillerne på Stenhus Basketball College udvikler deres talent uden at gå på kompromis i deres valg af ungdomsuddannelse.
Referencer
Delextrat A, Cohen D. (2008). Physiological testing of basketball players: toward a standard evaluation of anaerobic fitness. J Strength Cond Res. 2008 Jul; 22(4): 1066-72.
Henriksen, Kristoffer (2011). Talentudviklingsmiljøer i verdensklasse. Dansk Psykologisk Forlag.
Team Danmark (2013). Værdisæt for talentudvikling i Danmark. TALENTHUSET.
Kan hentes på: http://www.teamdanmark.dk/-/media/Team%20Danmark/Media%20Archive/Documents/Forside/Udgivelser/Talentudvikling/TD%20V%c3%a6rdis%c3%a6t%20for%20talentudvikling%202.pdf
d’Arripe-Longueville F, Gernigon C, Huet ML, Winnykamen F, Cadopi M (2002). Peer-Assisted Learning in the Physical Activity Domain: Dyad Type and Gender Differences, Journal of Sport and Exercise Psychology, September 2002.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).