En verden til forskel. Stat og civilsamfundets indsats omkring idræt for vanskeligt stillede, overvægtige børn
DOI:
https://doi.org/10.7146/ffi.v27i1.31614Nøgleord:
stat, civilsamfund, vanskeligt stillede, børn, idrætsprojekt, velfærdspolitik,Resumé
Artiklen har til formål at vise, hvordan de strategier, foreningerne anvender i løsningen af velfærdspolitiske opgaver, kan bruges som modeller for et velfærdspolitisk samarbejde. Afsættet er en evaluering af en række idrætsprojekter for vanskeligt stillede børn.
The article elaborates on the welfare political consequences of projects for disadvantaged target groups through volunteer-based sports associations. The analysis leads us through three analytical perspectives to elaborate on three models.
1. The welfare institutional model
2. The civil society institutional model
3. The health institutional model
These analytical perspectives are joined together into the theoretical perspective, civicness or »substantive« civility. This can be related to a specific form of political support of civil society which creates solidarity behaviour and accountability within the frameworks of civil institutions. In such forms of governance, there will be a discursive relationship between ideology, form of control and inclusion of the third sector, which by allocating to civil society both importance and responsibility, succeeds in creating co-administration and solidarity – reflexive solidarity.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).