”Det er blevet et socialt netværk" - forbedring af studiemiljøet gennem studiefacilitering

Authors

  • Hanne Kirstine Adriansen Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet
  • Ib Ravn Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v7i13.6061

Keywords:

studiemiljø, facilitering, studiegrupper, peer learning

Abstract

Vi søgte at forbedre studiemiljøet på DPU ved at styrke samarbejdet i studiegrupperne. Til det formål trænede vi 17 studerende i facilitering. Disse studiefacilitatorer styrede derefter interaktion og peer learning i deres studiegrupper. Virkningen på studiemiljøet var god; bl.a. tredobledes andelen af studerende, der følte sig som del af et større fællesskab på studiet. Omkring 500 nye studerende trænes hvert år i facilitering af studiegrupper på DPUs to største kandidatuddannelser

By strengthening cooperation between students in study groups, we tried to improve the study environment at the Department of Education at Aarhus University. 17 students were trained in facilitation and made responsible for interaction and peer learning in the study groups. The project had several positive outcomes, such as a tripling of the proportion of students who reported a sense of belonging to their degree programme. Some 500 entering students are now trained every year at DPU’s two largest degree programmes.

Author Biographies

Hanne Kirstine Adriansen, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet

Associate professor Department of Learning Danish School of Education

Ib Ravn, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet

Lektor, ph.d.

Downloads

Published

2012-09-01

How to Cite

Adriansen, H. K., & Ravn, I. (2012). ”Det er blevet et socialt netværk" - forbedring af studiemiljøet gennem studiefacilitering. The Danish Journal of Higher Education, 7(13), 14–26. https://doi.org/10.7146/dut.v7i13.6061

Issue

Section

Scientific article