Har du et problem? En undersøgelse af universitetsstuderendes forståelse, anvendelse og kommunikation af problemorienterede vidensproblemer

Authors

  • Sanne Knudsen Institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologier, Roskilde Universitetscenter

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v4i7.5597

Abstract

De fleste universitetsstuderende vil i større eller mindre grad opleve at skulle arbejde problemorienteret eller med andre former for selvstændig konstruktion af vidensproblemer, om
ikke andet så når de skal skrive speciale. På trods af at den problemorienterede tilgang kan forstås og udspilles på mange forskellige måder, findes der ikke megen viden om, hvad der
egentlig tæller som et sådant problemorienteret problem – og vi ved endnu mindre om, hvordan de studerende forstår, hvad et problemorienteret problem er eller kan være. I denne artikel vil jeg derfor præsentere en undersøgelse af, hvordan universitetsstuderende giver liv til dette abstrakte problem i praksis, og hvordan disse forståelser udvikler sig. Anslag til universitetspædagogiske indsatsområder foreslås til slut.

Downloads

Published

2009-05-01

How to Cite

Knudsen, S. (2009). Har du et problem? En undersøgelse af universitetsstuderendes forståelse, anvendelse og kommunikation af problemorienterede vidensproblemer. The Danish Journal of Higher Education, 4(7), 49–57. https://doi.org/10.7146/dut.v4i7.5597