Faglig fordybelse i åbne og transparente fysiske studiemiljøer
En undersøgelse af hvordan de studerende oplever mulighederne for faglig fordybelse i åbne og transparente studiemiljøer på Campus Aarhus C,VIA University College
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v20i37.145361Abstract
New Campus buildings are often characterized by open and transparent physical study environments that promote community. But how do students experience opportunities for academic immersion in these open study environments? This puestion is the focal point of this article. Theoretically, the article combines Hauge's theory of academic immersion with Schmidt's concept of the ambient. The question is examined though a qualitative analysis of walk-and-talk interviews with students from Campus Aarhus C, VIA University College. The study shows that students have different needs for ambient stimuli depending on their academic immersion activites, and the choice of study location is shaped by these needs. The open and transparent study environments offer various ambiances that some students finde stimulating for academic immersion activities, while others find them distracting and distruptive. Additionally, challenges related to students' routines for choosing study locations and time constraints in finding suitable study environments are identified, which can lead to a perceived lack of adequate study spaces.
References
Challi, R., & Jeppesen Høxbroe, L. (2016). De fysiske rammer på erhvervs¬ uddannelserne. www.dcum.dk.
Christensen, P. H. (2014). Kreative rum (1. udgave). Hans Reitzel.
Glavind, J. G. (2019). Kvalitativ indholdsanalyse (J. G. Glavind & H. Helboe Pedersen, Eds.; 2. udgave, p. 134 sider). Gyldendal.
Hall, E. T. (1973). Den skjulte dimension. Nyt Nordisk Forlag.
Hauge, P. (2020). Kontorkoma : fra støj til fordybelse i dit arbejde (1. udgave). Akademisk Forlag.
Horst, S., & Misfeldt, M. red. (2010). Fremtidens undervisningsmiljø på universitetet: Baggrundsrapport. https://www.ind.ku.dk/projekter/projekter/undervisningsmiljo/Baggrundsrapport-FremtidensUndervisningsmilj_P_Universitetet.pdf
Hummelmose, M., & Sindal, A. (2021). Rum til alle - det gode undervisningsmiljø på FGU. https://dcum.dk/media/jasltu5c/rumtilalle_fgu.pdf
Illeris, K. (2015). Læring (3rd ed.). Samfundslitteratur.
Keiding, T. B. (2012). Del af eller uden for fællesskabet ? - rummet som medskaber af uformelle læreprocesser. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 7(13), 41-53. https://doi.org/10.7146/dut.v7i13.5888
Kirkeby, I. M., Byggeforskningsinstitut, S., Aarhus, A., & högskolan, K. tekniska. (2006). Skolen finder sted. Statens Byggeforskningsinstitut.
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2015). Interview : det kvalitative forskningsinterview som håndværk (3rd ed.). Hans Reitzel.
Magasinet Sundhed. (2019). Afbrydelser stresser ... mere end du måske tror. http://magasinet-sundhed.dk/afbrydelser-stresser-mere-end-du-tror/
Møller, C. H., & Bonde, J. (2019). Rumlig organisering for læring Arkitektstuderendes oplevelser af en tegnesal til 180 personer (Vol. 27). https://tidsskrift.dk/dut/article/view/112642/164393 . https://doi.org/10.7146/dut.v14i27.112642
Nagbøl, S. (2002). Oplevelsesanalyse og subjektivitet. Psyke & Logos, 23(284-315), 32. https://doi.org/10.7146/pl.v23i1.8587
Nagbøl, S. m. fl. (2020). Oplevelsesanalyse om vidensudvikling (T. Fristrup & S. Nagbøl, Eds.; 1. udgave). Hans Reitzel.
Rambøll Management Consulting, Københavns Professionshøjskole, & Danmark. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. (2019). Fysiske rammer der understøtter inkluderende læringsmiljøer. Undervisningsministeriet, Styrelsen for undervisning og kvalitet. https://emu.dk/sites/default/files/2019-02/Temah%C3%A6fte%20-%20Fysiske%20rammer.pdf
Rasmussen, S. E. (1966). Om at opleve arkitektur (Optryk). Gad.
Schmidt, U. (2013). Det ambiente : sansning, medialisering, omgivelse. Aarhus Universitetsforlag. https://doi.org/10.2307/jj.608223
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.