Faglig fordybelse i åbne og transparente fysiske studiemiljøer

En undersøgelse af hvordan de studerende oplever mulighederne for faglig fordybelse i åbne og transparente studiemiljøer på Campus Aarhus C,VIA University College

Authors

  • Kristine Nielsen Bygningskonstruktøruddannelsen, VIA University College

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v20i37.145361

Abstract

New Campus buildings are often characterized by open and transparent physical study environments that promote community. But how do students experience opportunities for academic immersion in these open study environments? This puestion is the focal point of this article. Theoretically, the article combines Hauge's theory of academic immersion with Schmidt's concept of the ambient. The question is examined though a qualitative analysis of walk-and-talk interviews with students from Campus Aarhus C, VIA University College. The study shows that students have different needs for ambient stimuli depending on their academic immersion activites, and the choice of study location is shaped by these needs. The open and transparent study environments offer various ambiances that some students finde stimulating for academic immersion activities, while others find them distracting and distruptive. Additionally, challenges related to students' routines for choosing study locations and time constraints in finding suitable study environments are identified, which can lead to a perceived lack of adequate study spaces.

References

Challi, R., & Jeppesen Høxbroe, L. (2016). De fysiske rammer på erhvervs¬ uddannelserne. www.dcum.dk.

Christensen, P. H. (2014). Kreative rum (1. udgave). Hans Reitzel.

Glavind, J. G. (2019). Kvalitativ indholdsanalyse (J. G. Glavind & H. Helboe Pedersen, Eds.; 2. udgave, p. 134 sider). Gyldendal.

Hall, E. T. (1973). Den skjulte dimension. Nyt Nordisk Forlag.

Hauge, P. (2020). Kontorkoma : fra støj til fordybelse i dit arbejde (1. udgave). Akademisk Forlag.

Horst, S., & Misfeldt, M. red. (2010). Fremtidens undervisningsmiljø på universitetet: Baggrundsrapport. https://www.ind.ku.dk/projekter/projekter/undervisningsmiljo/Baggrundsrapport-FremtidensUndervisningsmilj_P_Universitetet.pdf

Hummelmose, M., & Sindal, A. (2021). Rum til alle - det gode undervisningsmiljø på FGU. https://dcum.dk/media/jasltu5c/rumtilalle_fgu.pdf

Illeris, K. (2015). Læring (3rd ed.). Samfundslitteratur.

Keiding, T. B. (2012). Del af eller uden for fællesskabet ? - rummet som medskaber af uformelle læreprocesser. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 7(13), 41-53. https://doi.org/10.7146/dut.v7i13.5888

Kirkeby, I. M., Byggeforskningsinstitut, S., Aarhus, A., & högskolan, K. tekniska. (2006). Skolen finder sted. Statens Byggeforskningsinstitut.

Kvale, S., & Brinkmann, S. (2015). Interview : det kvalitative forskningsinterview som håndværk (3rd ed.). Hans Reitzel.

Magasinet Sundhed. (2019). Afbrydelser stresser ... mere end du måske tror. http://magasinet-sundhed.dk/afbrydelser-stresser-mere-end-du-tror/

Møller, C. H., & Bonde, J. (2019). Rumlig organisering for læring Arkitektstuderendes oplevelser af en tegnesal til 180 personer (Vol. 27). https://tidsskrift.dk/dut/article/view/112642/164393 . https://doi.org/10.7146/dut.v14i27.112642

Nagbøl, S. (2002). Oplevelsesanalyse og subjektivitet. Psyke & Logos, 23(284-315), 32. https://doi.org/10.7146/pl.v23i1.8587

Nagbøl, S. m. fl. (2020). Oplevelsesanalyse om vidensudvikling (T. Fristrup & S. Nagbøl, Eds.; 1. udgave). Hans Reitzel.

Rambøll Management Consulting, Københavns Professionshøjskole, & Danmark. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. (2019). Fysiske rammer der understøtter inkluderende læringsmiljøer. Undervisningsministeriet, Styrelsen for undervisning og kvalitet. https://emu.dk/sites/default/files/2019-02/Temah%C3%A6fte%20-%20Fysiske%20rammer.pdf

Rasmussen, S. E. (1966). Om at opleve arkitektur (Optryk). Gad.

Schmidt, U. (2013). Det ambiente : sansning, medialisering, omgivelse. Aarhus Universitetsforlag. https://doi.org/10.2307/jj.608223

Downloads

Published

2025-02-05

How to Cite

Nielsen, K. (2025). Faglig fordybelse i åbne og transparente fysiske studiemiljøer: En undersøgelse af hvordan de studerende oplever mulighederne for faglig fordybelse i åbne og transparente studiemiljøer på Campus Aarhus C,VIA University College. The Danish Journal of Higher Education, 20(37). https://doi.org/10.7146/dut.v20i37.145361

Issue

Section

Specialised article