Udfordringer i netværkssamfundet – digitale kompetencer og it i nye undervisningsmiljøer

Forfattere

  • Karin Tweddell Levinsen Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v6i11.5551

Resumé

Netværksamfundet stiller krav til uddannelsessystemet om at favne en række kompetencer, der internationalt er defineret som nødvendige. Artiklen præsenterer et casestudie der undersøger de didaktiske udfordringer i forbindelse med et autentisk undervisningsforløb på kandidatuddannelsen IT-Didaktisk Design. Casen udgøres af en konkret kompetenceudviklende
praksis der er baseret på en (social) konstruktivistisk og materielt forankret pædagogik. Påstanden er at der er behov for fænomenologisk at udforske kompetenceudvikling forstået som
læreprocesser, for at kunne sige noget om hvordan didaktisk design kan støtte kompetenceudviklingen. Artiklen præsenterer elementer af en sådan fænomenologi.

Downloads

Publiceret

2011-09-01

Citation/Eksport

Levinsen, K. T. (2011). Udfordringer i netværkssamfundet – digitale kompetencer og it i nye undervisningsmiljøer. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 6(11), 20–25. https://doi.org/10.7146/dut.v6i11.5551