Udvikling af universitetslærerens pædagogiske kompetencer – en didaktisk skitse

Forfattere

  • Søren Kruse Institut for Curriculumforskning, Danmarks Pædagogiske Universitet.

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v1i2.5659

Resumé

I artiklen foreslås en kompetencematrix, bestående af 3 horisontale områder: indholds-, iscenesættelses- og relationskompetence, samt 3 vertikale niveauer: gennemførelseskompetence;
planlægnings- og evalueringskompetence; samt begrundelsesog udviklingskompetence. Tesen er at udviklingen af disse pædagogiske kompetencer stimuleres ved at udfordre de vaner underviserne har opbygget i deres praksisfelt via to forskellige refleksionsredskaber: en eksplicitering af undervisernes pædagogiske praksisteori og den videnskabeligt frembragte
pædagogiske viden om læring og undervisning.

Downloads

Publiceret

2006-11-01

Citation/Eksport

Kruse, S. (2006). Udvikling af universitetslærerens pædagogiske kompetencer – en didaktisk skitse. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 1(2), 36–44. https://doi.org/10.7146/dut.v1i2.5659