Lærende relationer – Coaching og undervisning
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v3i5.5617Resumé
Coaching kan med fordel bruges i forskellige universitetssammenhænge, ikke kun som individuel coaching af studerende omkring opgaveskrivning, eksamen og andre studenterrelaterede temaer, men også i forbindelse med traditionel undervisning og undervisernes pædagogiske udvikling. Coaching handler om læring, og tanken om det ressourcefyldte menneske står helt centralt. Derfor er både tankerne bagved og de praktiske værktøjer i coaching relevant for det universitetspædagogiske felt.Jeg vil i denne artikel beskrive et par coachingværktøjer, og hvordan jeg har prøvet at implementere dem i forbindelse med et undervisningsforløb med førsteårsstuderende på historie
ved SDU. Jeg vil indledningsvis sige noget alment om, hvad coaching er, for derved at gøre det mere klart, i hvilken sammenhæng de enkelte tilgange og det beskrevne undervisningsforløb
skal ses. Ability Spotting og Appreciative Inquiry (AI) er de to coachende tilgange, jeg bragte i spil i et konkret fremlæggelsesforløb, som jeg afslutningsvis beskriver i denne artikel.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.