Har du et problem? En undersøgelse af universitetsstuderendes forståelse, anvendelse og kommunikation af problemorienterede vidensproblemer

Forfattere

  • Sanne Knudsen Institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologier, Roskilde Universitetscenter

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v4i7.5597

Resumé

De fleste universitetsstuderende vil i større eller mindre grad opleve at skulle arbejde problemorienteret eller med andre former for selvstændig konstruktion af vidensproblemer, om
ikke andet så når de skal skrive speciale. På trods af at den problemorienterede tilgang kan forstås og udspilles på mange forskellige måder, findes der ikke megen viden om, hvad der
egentlig tæller som et sådant problemorienteret problem – og vi ved endnu mindre om, hvordan de studerende forstår, hvad et problemorienteret problem er eller kan være. I denne artikel vil jeg derfor præsentere en undersøgelse af, hvordan universitetsstuderende giver liv til dette abstrakte problem i praksis, og hvordan disse forståelser udvikler sig. Anslag til universitetspædagogiske indsatsområder foreslås til slut.

Downloads

Publiceret

2009-05-01

Citation/Eksport

Knudsen, S. (2009). Har du et problem? En undersøgelse af universitetsstuderendes forståelse, anvendelse og kommunikation af problemorienterede vidensproblemer. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 4(7), 49–57. https://doi.org/10.7146/dut.v4i7.5597